Specifikke øvelser


GentleGigant
 Share

Recommended Posts

Skal bruge noge meget specifikke øvelser der går i muskelen der hæfter på ydersiden af hoftebenet, tensor fasciae latea. Har mulighed for øvelser i CC, bold og eller kun med DB. Ingen BB.

Øvelsen i CC med fodledmanchetter er oplagt.

Men har indre gode forslag mogtages de medet gerne.

BRUUN

Måske kunne du finde noget brugbart her:

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Skal bruge noge meget specifikke øvelser der går i muskelen der hæfter på ydersiden af hoftebenet, tensor fasciae latea. Har mulighed for øvelser i CC, bold og eller kun med DB. Ingen BB.

Øvelsen i CC med fodledmanchetter er oplagt.

Men har indre gode forslag mogtages de medet gerne.

BRUUN

Må jeg spørge, hvorfor du vil træne lige netop denne muskel.... og hva CC er!?

Link to comment
Share on other sites

Punktslankning kan ikke lade sig gøre i praksis.

CC er cable cross.

Jeg kan absolut ikke se nogen mening i at ville træne den nævnte muskel isoleret. Denne er nok i øvrigt en af de få øvelser der rent faktisk træner den muskel bare tilnærmelsesvis isoleret

Lav solide benøvelser, diverse squat, benpres, lunges, stepups og f.eks. diverse former for dødløft til bagsiden.

Link to comment
Share on other sites

Punktslankning kan ikke lade sig gøre i praksis.

MP: du er meget absolut i dine konklusioner... Selveste hr. Zacho har jo netop konkluderet i en af hans artikler, at det godt kan lade sig gøre, men det bare er yderst ueffektivt og langsommeligt!!

Link to comment
Share on other sites

MP: du er meget absolut i dine konklusioner... Selveste hr. Zacho har jo netop konkluderet i en af hans artikler, at det godt kan lade sig gøre, men det bare er yderst ueffektivt og langsommeligt!!

Bemærk mit nøje ordvalg... i praksis - MZ bruger endda stort set samme formulering i artiklens konklusion. Hvad kan du bruge det til at du kan forbrænde 3 mikrogram fedt ekstra på maven, hvis du har et 10kg bildæk du skal af med - eller bare 1kg? :wink:

Kan vi blive enige om at vi indtil videre må gå ud fra følgende:

Punktslankning kan ikke lade sig gøre i en udstrækning der gør det muligt i betydelig grad at påvirke kroppens valg af fedtkilde til forbrænding igennem valget af øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Bemærk mit nøje ordvalg... i praksis - MZ bruger endda stort set samme formulering i artiklens konklusion. Hvad kan du bruge det til at du kan forbrænde 3 mikrogram fedt ekstra på maven, hvis du har et 10kg bildæk du skal af med - eller bare 1kg? :wink:

Så er vi jo bare uenige om ordvalget, da jeg ville skrive, at det godt kan lade sig gøre, men det har håbløse udsigter... Hvor du for mig at se afskriver, at det kan lade sig gøre..., selvom man har meget god tålmodighed :cool:

Link to comment
Share on other sites

Så er vi jo bare uenige om ordvalget, da jeg ville skrive, at det godt kan lade sig gøre, men det har håbløse udsigter... Hvor du for mig at se afskriver, at det kan lade sig gøre..., selvom man har meget god tålmodighed :cool:

Er det dit indtryk at folk der ønsker/håber/tror punktslankning virker er tålmodige mennesker?

Forskerne har i artiklen regnet ud, hvor meget den ekstra fedtnedbrydning svarer til i mængde. I bedste fald kan den ekstra fedtnedbrydning svare til 5 mg pr. 100 g fedt pr. 30 min. Hvis vi f.eks. siger, at man har 1 kg fedt på hvert lår og man skulle træne det ene ben, så det efter noget tid havde et ½ kg fedt mindre end det andet, så skulle man træne dette ben i 5.000 timer. Eller omregnet til den virkelige verden: hvis du skal af med dellen på maven gennem punktslankning, så skal du lave mavebøjninger et kvarter hver dag i 55 år!

55år for et ½ kg fedt - go for it :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det dit indtryk at folk der ønsker/håber/tror punktslankning virker er tålmodige mennesker?

Nu dømmer/vurderer jeg helst ikke det spørgende folk, om de håber på punktslankning eller ej, men forsøger at vejlede dem bedst muligt... Og det, mener jeg, er vejen frem, så de selv kan vurdere, hvad der er den "rette" vej for dem.... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Nu dømmer/vurderer jeg helst ikke det spørgende folk, om de håber på punktslankning eller ej, men forsøger at vejlede dem bedst muligt... Og det, mener jeg, er vejen frem, så de selv kan vurdere, hvad der er den "rette" vej for dem.... :blush:

Ganske enig.

Mener du det er god vejledning (bl.a. på baggrund af MZ's artikel) at skrive punktslankning er muligt?

Link to comment
Share on other sites

Nu dømmer/vurderer jeg helst ikke det spørgende folk, om de håber på punktslankning eller ej, men forsøger at vejlede dem bedst muligt... Og det, mener jeg, er vejen frem, så de selv kan vurdere, hvad der er den "rette" vej for dem.... :blush:

Lidt yderligere info: Øvelserne skal bruges til en 34 årig kvinde med lidt for brede hofter med et par tilhæftede fedt puder på....som vedkommende meget gerne vil af med.

Jeg er helt enig med jer - punktslankning virker ikke i praksis. (læg mærke til de to spørgsmålstegn efter undertitlen). Jeg har fortalt vedkommende dette og forslået "alm." øvelser så som front squat og power squat samt DB-lunges. Men det ændrer vel ikke på det faktum at man stramme området op ved specifikke øvelser. F.eks. i CC.

Ellers tak til jer alle for jeres kommentarer (der endte med en diskussion om punktslankning :wink: )

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Ganske enig.

Mener du det er god vejledning (bl.a. på baggrund af MZ's artikel) at skrive punktslankning er muligt?

Ja, for i princippet er det muligt, men sådan en vejledning skal selvfølgelig tage udgangspunkt i realiteterne... og det vil sige, at du som vejleder ville fraråde det til enhver tid... pga. at det praktisk talt ikke er særlig konstruktivt..

God og dårlig vejledning er en subjektiv vurdering - jeg mener, god vejledning er udtømmende indenfor emnet... altså du forklarer den viden, du er i besiddelse af, og derefter lader udøverne selv vælge... Ellers er det dine meninger/holdninger indenfor træning, du sender videre.. Dette er ikke fair, fordi folk med et lavt vidensniveau ikke kan vurderer din vejledning som værende god eller dårlig

Link to comment
Share on other sites

Ja, for i princippet er det muligt, men sådan en vejledning skal selvfølgelig tage udgangspunkt i realiteterne... og det vil sige, at du som vejleder ville fraråde det til enhver tid... pga. at det praktisk talt ikke er særlig konstruktivt..

God og dårlig vejledning er en subjektiv vurdering - jeg mener, god vejledning er udtømmende indenfor emnet... altså du forklarer den viden, du er i besiddelse af, og derefter lader udøverne selv vælge... Ellers er det dine meninger/holdninger indenfor træning, du sender videre.. Dette er ikke fair, fordi folk med et lavt vidensniveau ikke kan vurderer din vejledning som værende god eller dårlig

Enig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for i princippet er det muligt, men sådan en vejledning skal selvfølgelig tage udgangspunkt i realiteterne... og det vil sige, at du som vejleder ville fraråde det til enhver tid... pga. at det praktisk talt ikke er særlig konstruktivt..

God og dårlig vejledning er en subjektiv vurdering - jeg mener, god vejledning er udtømmende indenfor emnet... altså du forklarer den viden, du er i besiddelse af, og derefter lader udøverne selv vælge... Ellers er det dine meninger/holdninger indenfor træning, du sender videre.. Dette er ikke fair, fordi folk med et lavt vidensniveau ikke kan vurderer din vejledning som værende god eller dårlig

Jeg lever i den virkelige verden, hvor en fuldstændig vejledning så godt som altid både er umulig i praksis :tongue: og heller ikke det spørgeren mest har brug for. Hvis du virkelig mener det der 100%, så kan du vel ikke lave andet end at citere lærebøger og forskningsresultater, fordi alt andet skal turen gennem dit "filter" af meninger/holdninger osv. og det er stadig påvirket af hvilke ting du så vælger at citere.

Når jeg bliver spurgt om vejledning tillader jeg mig (faktisk er jeg nødt til) at fungere som et filter i forhold til hvilken information og hvor meget der er relevant i denne sammenhæng. Når det tager 55 år at tabe et ½ kg fedt vha. "punktslankningsmetoden", så mener jeg det er rimeligt at konkludere denne metode på ingen måde er bare i nærheden af at være noget man vil overveje. Det kan da godt være jeg ville nævne den konkrete undersøgelse, men uanset hvad ender det i konklusionen: Det er spild af tid og fokus at tænke i punktslankning, hvis man har nogle kg for meget - uanset hvor de måtte befinde sig. Havde det vist sig at være 50-100 gange mere effektivt kunne vi begynde at se det som en reel mulighed.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg lever i den virkelige verden, hvor en fuldstændig vejledning så godt som altid både er umulig i praksis :tongue: og heller ikke det spørgeren mest har brug for. Hvis du virkelig mener det der 100%, så kan du vel ikke lave andet end at citere lærebøger og forskningsresultater, fordi alt andet skal turen gennem dit "filter" af meninger/holdninger osv. og det er stadig påvirket af hvilke ting du så vælger at citere.

Og hermed lever jeg ikke i den virkelige verden..., hvad der er realistisk i praksis og i teorien er selvfølgelig en relevant komponent, men lige netop i dette eksempel, hvor du specificerer følgende:

"Punktslankning kan ikke lade sig gøre i praksis".

syntes jeg ikke, at hvad der er praktisk muligt har nogen relevans...

Det ville have taget to sekunder at skrive:

"Punktslankning er i teorien mulig, men i praksis beskæftiger man sig ikke med det, da det er alt andet end effektivt!"

Så ville du have givet den vejledede ordentlig besked... hvor du i mine øjne manipulere ham til dit perspektiv!! og i princippet antager, at han ikke selv kan varetage sine egne interesser...

Det du yderligere giver udtryk for via: "og heller ikke det spørgeren mest har brug for".

Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg fatter ikke, at en med dit aktivitets- og meningsniveau herinde kan være så absolut i sine konklusioner, når det er direkte forkert rent teoretisk...

Det er da rigtigt, at rent praksis kan man ikke altid vejlede på den optimale måde på grund af tid etc., men hvor det er muligt skal vejledningen være så fuldstændig så mulig, hvad du sikkert vil give mig ret i på et eller andet plan :smile:

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

yetti -> Det er udelukkende en diskussion på formuleringen efterhånden - det får vi vist ikke noget ud af at diskutere yderligere.

Jeg synes den viden der findes omkring emnet beretter af jeg skriver som jeg gør. Jeg har efterhånden været her og interesseret mig for emnet længe nok til at vide noget sjældent er sort/hvidt. Her mener jeg dog bare jeg skærer ind til benet.

Jeg kunne også have skrevet som du foreslår men nu blev det første indlæg rimelig kort og kontant. Kan bestemt ikke se jeg har udeladt vigtig information der kan have nogen som helst betydning for spørgers beslutning.

Og så må den potte være ude. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt yderligere info: Øvelserne skal bruges til en 34 årig kvinde med lidt for brede hofter med et par tilhæftede fedt puder på....som vedkommende meget gerne vil af med.

Jeg er helt enig med jer - punktslankning virker ikke i praksis. (læg mærke til de to spørgsmålstegn efter undertitlen). Jeg har fortalt vedkommende dette og forslået "alm." øvelser så som front squat og power squat samt DB-lunges. Men det ændrer vel ikke på det faktum at man stramme området op ved specifikke øvelser. F.eks. i CC.

Ellers tak til jer alle for jeres kommentarer (der endte med en diskussion om punktslankning :wink: )

BRUUN

Du skal bede din 34-årige veninde at indse at hvis man vil få smallere hofter, skal der fedtforbrænding til og det kan ganske udmærket gøres via tung styrketræning, men fremfor alt en diæt.

At stramme sine hofter op gennem at træne så lille en muskel som tensor fascia latae er spild af tid. God diæt og ordentlig styrketræning af ben- og røvmuskulaturen vil gøre arbejdet med opstramning meget bedre end det.

Og helt bestemt vil det kræve tålmodighed, dok ikke den tålmodighed som den punkforbrænding Yetti taler så meget om. Den punkforbrænding der er, er så minimal at man kan se bort fra det, præcis som MaxP skriver. Der er ikke en tilskrækkeligt stor direkte kommunikation mellem muskelcellen og dets nabofedt. Kroppen tænker ikke på hvor arbejdet bliver udført når den begynder spise på sine depoter. Samtlige fedtdepoter tømmes når glukagonniveauet i blodet øger, hvis sker ved arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bede din 34-årige veninde at indse at hvis man vil få smallere hofter, skal der fedtforbrænding til og det kan ganske udmærket gøres via tung styrketræning, men fremfor alt en diæt.

At stramme sine hofter op gennem at træne så lille en muskel som tensor fascia latae er spild af tid. God diæt og ordentlig styrketræning af ben- og røvmuskulaturen vil gøre arbejdet med opstramning meget bedre end det.

Og helt bestemt vil det kræve tålmodighed, dok ikke den tålmodighed som den punkforbrænding Yetti taler så meget om. Den punkforbrænding der er, er så minimal at man kan se bort fra det, præcis som MaxP skriver. Der er ikke en tilskrækkeligt stor direkte kommunikation mellem muskelcellen og dets nabofedt. Kroppen tænker ikke på hvor arbejdet bliver udført når den begynder spise på sine depoter. Samtlige fedtdepoter tømmes når glukagonniveauet i blodet øger, hvis sker ved arbejde.

TAK.

Jeg vil tillade mig at viderbringe dit svar - bare lige for at dokumentere at jeg ikke er den eneste der si'er sådan. :tongue:

BRUUN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share