Lænd og dødløft


Rommy89
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid haft en svag lænd. Sidder jeg i en bil får jeg smerter i lænden, laver jeg mavebøjninger får jeg smerter i lænden. Der skal virkelig ingenting til.

Nu har jeg kørt dødløft i nogle måneder, og har teknikken på plads. Men hver gang jeg laver øvelsen, får jeg smerten i lænden.

Smerten er lige præcis i midten af lænden, og stikker hvis jeg bøjer mig. Men kun i 5 sek. Fuldstændig som hvis jeg har siddet forkert på en stol. Altså kan jeg ikke rigtigt se at dødløft skulle gøre noget værrer ved lænden, end f.eks. at sidde forkert. Er det rigtigt antaget?

Burde jeg fortsætte med dødløft?

Kan godt ske det lyder meget dramatisk, men det er ikke så slemt igen. :bigsmile:

Tak

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om dine symptomer og hvordan du mærker det når du træner osv.

men ikke om dødløften har har hjulpet på lænden uden for træningen f.eks. når du sidder i en bil.

Tal med læge eller kiropraktor om det, og få fundet årsagen til din svage lænd.

Den er vel bestemmende for hvad der er godt for dig.

Jeg har også svag lænd, hvis jeg ikke træner og dødløft hjælper mig generelt.

Det har jeg oplevet, og jeg har også fået det bekræftet både ved læge og efter

undersøgelse og behandling ved kiropraktor. :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om dine symptomer og hvordan du mærker det når du træner osv.

men ikke om dødløften har har hjulpet på lænden uden for træningen f.eks. når du sidder i en bil.

Tal med læge eller kiropraktor om det, og få fundet årsagen til din svage lænd.

Den er vel bestemmende for hvad der er godt for dig.

Jeg har også svag lænd, hvis jeg ikke træner og dødløft hjælper mig generelt.

Det har jeg oplevet, og jeg har også fået det bekræftet både ved læge og efter

undersøgelse og behandling ved kiropraktor. :smile:

Henning :showoff:

Hej Henning og tak for dit svar.

Øhh jeg synes egentlig ikke at min lænd er blevet stærkere, men i hverdtfald heller ikke svagere.

Jeg har også overvejet læge/kiropraktor, men har ikke synes at det var nødvendigt. Det er jo ikke værrer end det går over efter nogle sekunder. Håber da det langsomt bliver bedre med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet at folk med lænde smerter, kan have gavn af at træne transversus abdominis (den indre mave muskel) evt. med stomack/belly vacuums, jeg har ihvertfald prøvet det af på egen krop og også fået et par venner med "svag" lænd til at lave dem over en periode og alle oplevede en forbedring. Det er selvfølgelig ikke dokumenteret, men et forsøg værd.

Vi kørte alle et program ala det her.

Uge 1, køres alle dage

3x30 sek stomack vacuums

Uge 2, køres alle dage

3x60-90 sek stomack vacuums

Uge 3, køre alle dage

3x120 sek stomack vacuums

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet at folk med lænde smerter, kan have gavn af at træne transversus abdominis (den indre mave muskel) evt. med stomack/belly vacuums, jeg har ihvertfald prøvet det af på egen krop og også fået et par venner med "svag" lænd til at lave dem over en periode og alle oplevede en forbedring. Det er selvfølgelig ikke dokumenteret, men et forsøg værd.

Vi kørte alle et program ala det her.

Uge 1, køres alle dage

3x30 sek stomack vacuums

Uge 2, køres alle dage

3x60-90 sek stomack vacuums

Uge 3, køre alle dage

3x120 sek stomack vacuums

Tak skal du have!

Jeg har før hørt at grunden til svag lænd er på grund af svag mave.

Har du et link til den øvelse du benævner der? :superman:

Link to comment
Share on other sites

Man siger ofte at "low back pain" skyldes som tidligere nævnt svag M. transversus abdominis men også svage Mm. multifidii... det er ikke sikkert det er det, der er problemet men det kan slet ikke udelukkes... hvis det er tilfældet vil du ofte have en usmidig lænde-region, svage mavemuller, korte og usmidige hoftebøjere og svag ballemuskulatur... jeg synes du skal overveje at køre frontsquat og ingen backsquat... det vil sætte betydelig større krav til dine mavemuskulatur overall samt dine glutes (baller)... holde igen med at køre tung dødløft også se tiden an... hjælper det ikke får du pengene tilbage :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret.

Frontsquat er ikke min favorit, har prøvet det den ene gang, og tænkt at jeg ville holde det ved det.

Det er klart at jeg ikke øger min dødløft alt for meget, når jeg er opmærksom på min svage lænd.

Tar det stille og roligt :devil: men det er der ingen sjov ved :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ogsaa interesseret i et link til stomack/belly vacuums oevelsen! Naar jeg googler den, ender jeg bare med en masse billeder af mennesker som har pustet luften ud og spaender mavemusklerne :unhappy:

Edit: Sorry det er nok fordi det er oevelsen! Link her:

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises....=Stomach+Vacuum

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ogsaa interesseret i et link til stomack/belly vacuums oevelsen! Naar jeg googler den, ender jeg bare med en masse billeder af mennesker som har pustet luften ud og spaender mavemusklerne :unhappy:

Edit: Sorry det er nok fordi det er oevelsen! Link her:

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises....=Stomach+Vacuum

Så man træner den ved at puste ind/ud :blink:

Det skal jeg da igang med så :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så man træner den ved at puste ind/ud :blink:

Det skal jeg da igang med så :laugh:

Der findes lidt variationer af øvelsen. Den der er beskrevet i linket virker på følgende måde.

1. Pust alt luft ud af maven

2. Træk maven så hårdt ind du kan (man plejer at betegne det at du forsøger at trække navlen ind til rygradden)

3. Hold suget så lang tid du kan eller efter hvad du træner på tid.

En anden metode der findes, som ejg desværre ikke lige kan grave linket frem på, er hvor du ikke puster luften ud af maven. Personligt har jeg forsøgt med begge metoder og finder ikke at der er nogen forskel på 'udbyttet' af dem, jeg kan ihvertfald mærke begge øvelser lige godt (det er selvfølgelig ikke ngoet bevis for om den ene er bedre end den anden)

Men ejg har bedst erfaringer med nummer 2 metode jeg beskrev, da jeg simpelthen ikke kan holde vejret i 2 minutter mens jeg også skal holde muskelspændingen, jeg har derfor tillært mig at holde suget i maven og trække vejret uden at bruge mellemgulvet, som ellers ville få muskelerne til at arbejde imod øvelsen.

Det har jeg primært gjort for at kunne holde spændingen i transv. abd. længere, da de 60-90 sek, ikke føles af nok med at holde vejret. Det kan godt være lidt svært i starten at trække vejret kun i lungerne, men med lidt øvelse lærer du det hurtigt. Ham jeg træner med lærte det på en uge, ved at træne 3x30 sek om dagen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Der findes lidt variationer af øvelsen. Den der er beskrevet i linket virker på følgende måde.

1. Pust alt luft ud af maven

2. Træk maven så hårdt ind du kan (man plejer at betegne det at du forsøger at trække navlen ind til rygradden)

3. Hold suget så lang tid du kan eller efter hvad du træner på tid.

En anden metode der findes, som ejg desværre ikke lige kan grave linket frem på, er hvor du ikke puster luften ud af maven. Personligt har jeg forsøgt med begge metoder og finder ikke at der er nogen forskel på 'udbyttet' af dem, jeg kan ihvertfald mærke begge øvelser lige godt (det er selvfølgelig ikke ngoet bevis for om den ene er bedre end den anden)

Men ejg har bedst erfaringer med nummer 2 metode jeg beskrev, da jeg simpelthen ikke kan holde vejret i 2 minutter mens jeg også skal holde muskelspændingen, jeg har derfor tillært mig at holde suget i maven og trække vejret uden at bruge mellemgulvet, som ellers ville få muskelerne til at arbejde imod øvelsen.

Det har jeg primært gjort for at kunne holde spændingen i transv. abd. længere, da de 60-90 sek, ikke føles af nok med at holde vejret. Det kan godt være lidt svært i starten at trække vejret kun i lungerne, men med lidt øvelse lærer du det hurtigt. Ham jeg træner med lærte det på en uge, ved at træne 3x30 sek om dagen.. :)

Tusinde tak for din hjælp! Godt beskrevet.. Jeg smækker det ind på mit program ASAP.

Endnu en gang tak for din hjælp :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der findes lidt variationer af øvelsen. Den der er beskrevet i linket virker på følgende måde.

1. Pust alt luft ud af maven

2. Træk maven så hårdt ind du kan (man plejer at betegne det at du forsøger at trække navlen ind til rygradden)

3. Hold suget så lang tid du kan eller efter hvad du træner på tid.

En anden metode der findes, som ejg desværre ikke lige kan grave linket frem på, er hvor du ikke puster luften ud af maven. Personligt har jeg forsøgt med begge metoder og finder ikke at der er nogen forskel på 'udbyttet' af dem, jeg kan ihvertfald mærke begge øvelser lige godt (det er selvfølgelig ikke ngoet bevis for om den ene er bedre end den anden)

Men ejg har bedst erfaringer med nummer 2 metode jeg beskrev, da jeg simpelthen ikke kan holde vejret i 2 minutter mens jeg også skal holde muskelspændingen, jeg har derfor tillært mig at holde suget i maven og trække vejret uden at bruge mellemgulvet, som ellers ville få muskelerne til at arbejde imod øvelsen.

Det har jeg primært gjort for at kunne holde spændingen i transv. abd. længere, da de 60-90 sek, ikke føles af nok med at holde vejret. Det kan godt være lidt svært i starten at trække vejret kun i lungerne, men med lidt øvelse lærer du det hurtigt. Ham jeg træner med lærte det på en uge, ved at træne 3x30 sek om dagen.. :)

Amen det virker jo perfekt det der! :bigsmile:

Prøvede den for første gang i mandags. Træningen idag (onsdag) kunne jeg intet smerte i min lænd mærke. Og har virkelig haft DOMS i min mave.. Kanon.. Tusinde tak for din hjælp! :superman:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Amen det virker jo perfekt det der! :bigsmile:

Prøvede den for første gang i mandags. Træningen idag (onsdag) kunne jeg intet smerte i min lænd mærke. Og har virkelig haft DOMS i min mave.. Kanon.. Tusinde tak for din hjælp! :superman:

Et lidt sent svar herfra, er glad for at det har hjulpet! God træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet at folk med lænde smerter, kan have gavn af at træne transversus abdominis (den indre mave muskel) evt. med stomack/belly vacuums, jeg har ihvertfald prøvet det af på egen krop og også fået et par venner med "svag" lænd til at lave dem over en periode og alle oplevede en forbedring. Det er selvfølgelig ikke dokumenteret, men et forsøg værd.

Vi kørte alle et program ala det her.

Uge 1, køres alle dage

3x30 sek stomack vacuums

Uge 2, køres alle dage

3x60-90 sek stomack vacuums

Uge 3, køre alle dage

3x120 sek stomack vacuums

Når du siger alle dage, mener du så alle træningsdage eller alle ugens 7 dage? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share