Enten eller


kilroy_1975
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har kigget disse forskellige indlæg igennem i dette og de andre fora herinde. Og bliver lidt i tvivl om mit mål overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg har dagligt et kalorieunderskud, fordi jeg gerne vil tabe mig. Jeg har alt for meget på maven.

Samtidig løber jeg og dyrker daglig fitness. Jeg ville også gerne bygge muskelmasse op.

Men kan jeg overhovedet begge dele på en gang?

Jeg indtage ekstra protein og aminosyrer som kosttilskud. Men jeg kan se, at med en vægt omkring de otteogfirs - halvfems kilo som mit mål, skal jeg ifølge nogen indtage 90 gram protein blot for at vedligeholde min musklmasse som den er nu, hvor den er mangelfuld. Og skal jeg bygge muskelmasse op, skal jeg op på 200 gram protein.

Mine spørgsmål er:

1. Kan jeg tabe mig og bygge muskelmasse op samtidig? eller skal jeg tabe mig først od derefter skab muskler?

2. Hvor meget protein skal jeg virkelig indtage? Jeg har intet ønske om at komme til at ligne en rigtig bodybilder. Blot at bliv større endd jeg er nu.

Kilroy

Link to comment
Share on other sites

Læs denne tråd:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=37262

Kroppen skal være i anabolsk (opbyggende) tilstand for at bygge muskler større og i katabol (nedbrydende) tilstand for at bruge fedt som energikilde, så nej, det sker ikke præcis samtidig.

I praksis vil du selvom du er i underskud svinge mellem de to tilstande i løbet af dagen som følge af måltider og aktivitet, så i det mindste i teorien er muligt at opnå begge dele uden at have fokuseret først på det ene og så det andet. I praksis resulterer det dog oftest i at du sætter dig mellem to stole, og du vil nå dit mål langt hurtigere ved at fokusere på én ting af gangen.

Hvad du skal gøre først afhænger helt af hvad du selv mener trænger mest :wink:

1,5-2g protein pr kg kropsvægt, så skulle du være dækket rigeligt ind. Det er dit totale indtag, og behøver ikke nødvendigvis komme fra pulvere. Du bør så vidt muligt få dækket dine behov gennem den almindelige kost, hvilket heller ikke er så svært.

Og du bliver altså ikke kæmpe bodybuilder lige pludselig bare fordi du æder en masse protein. Mange herinde træner deres røv i laser for at blive store, og det tager dem stadig virkelig lang tid at opnå markante resultater. Så der er absolut ingen chance for at du pludselig er for stor. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Jeg tror jeg satser på at tabe mig først. Det trænger jeg ved gud til :4mewantfood:

Men jeg har lige to spørgsmål til.

Jeg taber mig nu, ganske pænt, men oplever alligevel at jeg løbende skal øge vægten på træningen. Er det så fordi mine muskler (de få der er) vågner, eller fordi jeg trods alt får lidt ud af vægttræningen i form af muskelmasse, og ikke kun vægttab?

Og når jeg er nede på et fedtlag på maven jeg kan acceptere, hvor stort kalorieoverskud skal der så til for at jeg øger muskelmassen, men ikke danner mere fedt?

Link to comment
Share on other sites

Din styrke afhænger af den rå muskelmasse, men i høj grad også af hvor god din muskelkoordination er og hvor kraftigt nervesystemet kan aktivere de enkelte muskler. Jeg har ingen præcise tal, men en utrænet kan kun udnytte en lille del af det styrkepotentiale musklerne har. Veltrænede og elite atleter kan udnytte en del mere, men stadig et godt stykke fra max. De to sidste vil øges med træning selvom du taber dig.

Størrelsen af kalorieoverskuddet er en balancegang og det er svært at sige hvad der lige vil være perfekt. På den ene siden vil man sørge for at kroppen er forsynet med energi fra maden så mange timer som muligt, så det ikke er nødvendigt at nedbryde muskelvæv mm, men er der for stort overskud vil det lagres som fedt. Derudover skal overskuddet helst være så stort at man rent faktisk kan spore en vægtøgning indenfor kort tid og dermed være sikker at man rent faktisk er i kalorieoverskud. Sigt efter et indtag der gør at du tager 1-2kg på pr måned. Langsommere vægtøgning vil (alt andet lige) betyde mindre fedtlagring, men med risiko for at muskelvæksten ikke går så hurtigt som den kunne.

Link to comment
Share on other sites

jeg har læst mellem 20-25 % af ens styrke potentiale (fagbog på medicin) har prøvet af finde andre kilder men uden held. Jeg synes dog dette tal lyder af meget lidt så hvis nogen skulle ligge ind med andre tal og evt referencer dertil er vil det være guld :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentyder til powers svar.

Din styrke afhænger af den rå muskelmasse, men i høj grad også af hvor god din muskelkoordination er og hvor kraftigt nervesystemet kan aktivere de enkelte muskler. Jeg har ingen præcise tal, men en utrænet kan kun udnytte en lille del af det styrkepotentiale musklerne har. Veltrænede og elite atleter kan udnytte en del mere, men stadig et godt stykke fra max. De to sidste vil øges med træning selvom du taber dig.

Altså at han ikke har nogen præcise tal..

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger tak fore jeres svar.

Hvis jeg ikke både kan tabe mig og øge muskelmassen, uden at jeg sandsynligvis lander lige midt mellem de to stole, så har jeg et andet spørgsmål.

Hvis jeg nu dropper at tabe mig, men ikke spiser ekstra kalorier end jeg skal have og indtager passende mængder proteing jf. ovfenstående, vil jeg så forbrænde de fedtdepoter jeg har, mens jeg danner muskelmasse?

Altså, at jeg ikke taber mig men ved hjælp af træning og protein minsker min fedtbeholdning og danner muskler?

Edited by kilroy_1975
Link to comment
Share on other sites

Som power forklarer kan du ikke være i både katabolsk og anabolsk tilstand, men du kan ligge og hoppe lidt frem og tilbage mellem de to.

Umiddelbart har du tre muligeheder, du kan bulke og så tager du på, men det gælder også fedt og så skal du alligevel tabe dig senere. Du kan tabe dig for senere at tage muskel på, men så skal du til at bulke og tager dermed fedtet på igen og så kan tage mellemvejen.

hvis du skiftevis er i anabolsk og katabolsk tilstand vil du langsomt opbygge nyt væv og samtidig tabe dig. ( ikke sammentidig - fik jeg vidst lige stoppet lidt flue knepperi)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share