16 ugers maraton program


Mr. Bond
 Share

Recommended Posts

Hey,

Fandt dette program i politiken i Søndags, hvor de mener man kan blive klar til CopenHagen Marathon på 16 uger - Programmet er taget fra Marathon sport og er udarbejdet af Brian Daasbjerg. Brian er Bachelor i Idræt fra Københavns universitet.

Dette program er for den let øvede. Mine spørgsmål går på:

1. Er det realistisk, at man kan blive klar på kun 16 uger ?

2. Max. løbe tid pr. gang på dette program er kun 100 minutter - I det program jeg arbejder med arbejder man sig stille og roligt op til max. 32 KM pr. gang og det er jo en del mere end 100 minutter for mit vedkomne. Skal jeg holde fast i mit nuværende program med lange løb eller er dette her et bedre forslag ?

3. Nogen der ved hvad ide'en er bag dette program - da alle de andre programmer jeg har set, indholder mindst 1 et langt løb pr. uge som variere fra 20-32 km. Den samlede løbe tid pr. uge er næsten den samme - men dette program har ikke rigtigt lange løb - Godt eller skidt ? Lidt nervøs for at max. 100 minutter på en trænings runde ikke er nok inden man skal løbe en 4/5 timer :dry: Nogen der evt. har erfaring med dette ?

Programmet ser sådan ud:

Uge 1

mandag Fridag

tirsdag 40 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 45 min i alm. tempo

fredag Fridag

lørdag 45 min inkl. 3 x 4 min tempo med 1 min alm. løb mellem hvert tempostykke.

søndag 40 min i alm. tempo

Uge 2

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 45 min inkl. 4 x 4 min tempo med 1 min alm. løb mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 45 min i alm. tempo inkl. 8 x 1 min ryk hvor du øger tempoet, mellem hvert ryk er der 2 min alm. løb, start første ryk efter 15 min.

søndag 45 min i alm. tempo

Uge 3

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 50 min inkl. 4 x 3 min tempo + 2 x 2 min tempo med 1 min alm. løb mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 45 min i alm. tempo inkl. 10 x 1 min ryk hvor du øger tempoet, mellem hvert ryk er der 2 min alm. løb, start første ryk efter 15 min.

søndag 50 min i alm. tempo

Uge 4

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 50 min inkl. 4 x 4 min tempo + 2 x 2 min tempo med 1 min i alm. løb mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 45 min i alm. tempo inkl. 6 x 2 min ryk med 2 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 55 min i alm. tempo

Uge 5

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 50 min inkl. 25 min tempo hvor du løber så langt som muligt på de 25 min, gerne på en rute hvor der ikke er stop samt en rute du kan huske, da du skal løbe på den igen.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 12 x 1 min ryk med 1 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 55 min i alm. tempo

Uge 6

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 2 x 8 min tempo + 2 x 4 min tempo + 2 x 2 min tempo med 2 min roligt løb mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 8 x 2 min ryk med 2 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 60 min i alm. tempo

Uge 7

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 8 x 3 min tempo med 2 min roligt løb mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 14 x 1 min ryk med 1 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 60 min i alm. tempo

Uge 8

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 1 x 10 min tempo + 2 x 4 min tempo + 2 x 2 min tempo pause 2 min mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 8 x 2 min ryk med 2 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 65 min i alm. tempo inkl. 2 x 15 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

Uge 9

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 25 min tempo hvor du løber så langt som muligt, gerne på samme rute som i uge 5. Det må gerne blive hårdt :-)

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 12 x 1 min ryk med 1 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 65 min i alm. tempo inkl. 2 x 20 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

Uge 10

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 2 x 8 min tempo + 3 x 3 min tempo + 2 x 2 min tempo med 2 min pause mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo

søndag 70 min i alm. tempo inkl. 3 x 15 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

Uge 11

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 1 x 10 min tempo + 2 x 4 min tempo + 2 x 2 min tempo pause 2 min mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo inkl. 14 x 1 min ryk med 1 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 15 min.

søndag 70 min i alm. tempo inkl. 3 x 15 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 10 min.

Uge 12

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 1 x 10 min tempo + 2 x 5 min tempo + 2 x 2 min tempo med 2 min pause mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min inkl. 8 x 2 min ryk hvor du lige øger tempoet lidt, 2 min alm. løb mellem hvert ryk.

søndag 80 min i alm. tempo inkl. 3 x 15 min ryk hvor du øger tempoet lidt, mellem hvert ryk er der 5 min i alm. tempo.

Uge 13

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 10 x 3 min tempo med 1 min pause mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo

søndag 90 min i alm. tempo inkl. 3 x 20 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. tempo mellem hvert ryk.

Uge 14

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 25 min tempo hvor du løber så langt som muligt, gerne på samme rute som i uge 5. Du skal virkelig arbejde med tempoet og ikke blive tilfreds så tempoet går ned :-)

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo

søndag 100 min i alm. tempo inkl. 4 x 15 ryk hvor du øger tempoet lidt, der er 5 min alm. løb mellem hvert ryk.

Uge 15

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 55 min inkl. 1 x 10 min tempo + 3 x 4 min tempo + 2 x 2 min tempo, 2 min pause mellem hvert tempostykke.

fredag Fridag

lørdag 50 min i alm. tempo

søndag 70 min i alm. tempo inkl. 3 x 15 min ryk hvor du øger tempoet lidt, 5 min alm. løb mellem hvert ryk, start første ryk efter 10 min.

Uge 16

mandag Fridag

tirsdag 45 min i alm. tempo

onsdag Fridag

torsdag 40 min i alm. tempo inkl. 5 x 1 min ryk med 1 min alm. løb mellem hvert ryk.

fredag Fridag

lørdag 20 min i alm. tempo

søndag Maraton, fyr den af og tro på det hele vejen.

Gode råd:

Vælg ikke altid de samme ruter.

Skift løbesko i tide og ikke løb i den samme model hver gang. (En løbesko holder ca. 1000 km.)

Undgå at løbe for meget på asfalt.

Løb ikke hurtigere end du kan

Edited by Mr. Bond
Link to comment
Share on other sites

Nå, men da der ikke kom nogen svar på emnet, har jeg selv læst lidt op på det og andres erfaringer.

De fleste anbefaler, at man har mindst 2 rigtigt lange løb i benene +30 km inden man løber selve løbet. Så dette bekræfter min usikkerhed på ovennævnte program som jeg både mener er for kort ugemæssigt og der er ikke lange nok ture indbygget :wink:

Så forsætter mit 30 uger program med løbture op til 32 km :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share