Protein - bliver man fed?


frede00
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er en dreng på 17 år der snart har trænet i et halvt års tid nu, og vil gerne lidt videre. Jeg har hørt mange snakke om protein pulver skulle være så godt hvis træner jern, altså ens muskler bliver større. Men jeg kom bare til at tænke på, hvordan kan man være så sikker på at protein pulveret ikke sætter sig som fedt. Jeg er nemlig ved at formindske min fedtprocent, så jeg kan være "strandklar".

Jeg træner 3 gange om ugen (man,ons,fre)

Alder: 17

Højde: 179cm

Vægt: 65kg

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg er en dreng på 17 år der snart har trænet i et halvt års tid nu, og vil gerne lidt videre. Jeg har hørt mange snakke om protein pulver skulle være så godt hvis træner jern, altså ens muskler bliver større. Men jeg kom bare til at tænke på, hvordan kan man være så sikker på at protein pulveret ikke sætter sig som fedt. Jeg er nemlig ved at formindske min fedtprocent, så jeg kan være "strandklar".

Jeg træner 3 gange om ugen (man,ons,fre)

Alder: 17

Højde: 179cm

Vægt: 65kg

Det er sjældent hvis ikke aldrig protein du bliver "fed" af. Protein er ikke kun godt for "styrketrænere" men godt for alle - Det handler kun om at få dækket sit behov, ikke andet. Så hvis du igennem din kost får den mængde proteiner du har brug for, så vil udbyttet af at tage proteinpulver være minimal. Den eneste fordel ved proteinpulver er den hurtige optalighed, i forhold til fast føde.

Men du får ikke bare større muskler af at løfte jern hensynsløst, men ved et specifikt program rettet mod hypertrofitræning.

Og for at du kan få større muskler skal du på det givne tidspunkt være i kcal-overskud. Hvis du vil gøre dig "strandklar" i februar måned, må du være i kcal-underskud.

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Det er hovedsageligt dit totale indtag ift forbrug og aktivitetsniveau mht træning der afgør om du vil tage på i form af fedt. Så hvis du øger dit indtag med proteinpulver kan det betyde at der er så meget overskud af energi at du kan komme til at tage på.

Men helt ærligt, du er borderline undervægtig, det er februar og du forsøger at blive "strandklar"? :blink:

Hvis du gerne vil være større, så dur det på ingen måde at være fedtforskrækket, uanset om vi snakker om det du spiser eller det på kroppen. Det ses igen og igen at dem der ikke kan leve med at sixpacken bliver lidt ulden i kanterne oftest er dem der aldrig rigtigt rykker sig ud af flækken.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være jeg er undervægtig, men jeg har stadigvæk "dellen på maven" og de blævrende lår. Så jeg vil gerne have sænket min fedtprocent. Angående hvorfor jeg er så tideligt ude, er måske fordi jeg har taget højde for, at hvis mit program ikke virker i første forsøg. Så kan jeg altid begynde igen uden at være under tidspres.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mener i at han er så undervægtig? han er trods alt kun 17år..

Vejer selv 63kg er 176cm og 20 år...så er jeg vel kraftig undervægtig eller hva?

Som jeg skrev er han på grænsen til at være undervægtig ifølge BMI (cirka 20 giver både fredes og dine tal). Ikke at jeg normalt er så meget for at bruge BMI, da jeg selv er et glimrende eksempel på hvorfor den ikke kan bruges på trænede personer. Jeg brugte den her i mangel af bedre.

Det vi kommentere er jo ikke vægten i sig selv, men det at udgangspunktet er på grænsen til at være undervægtig, og så vil han tabe sig yderligere. Kan du se problemet?

Link to comment
Share on other sites

Yes jeg kan sagtens følge dig i det, men jeg studsede bare over om der kunne være noget om, at fx knogler og sådan ikke var voksede fuldt ud når man kun var 17 år. Han skriver selv at han har deller på maven. Jeg tænkte derfor på om det ikke var ligegyldigt om man var undervægtig, ud fra BMI, hvis det kan tænkes at man ikke er fuldt udvokset?

Eller fatter jeg det bare ikk?

Link to comment
Share on other sites

Yes jeg kan sagtens følge dig i det, men jeg studsede bare over om der kunne være noget om, at fx knogler og sådan ikke var voksede fuldt ud når man kun var 17 år. Han skriver selv at han har deller på maven. Jeg tænkte derfor på om det ikke var ligegyldigt om man var undervægtig, ud fra BMI, hvis det kan tænkes at man ikke er fuldt udvokset?

Eller fatter jeg det bare ikk?

Man skal godt nok have nogle meget tynde knogler, hvis man skal have deller på maven når man vejer 65 kg @ 179cm

Han siger godt nok selv at har deller, men det fortæller jo ikke så meget. Selv om man har en lav fedtprocent, vil man altid have lidt "deller" i form af hud når man læner siger fremover.

Edited by J.B
Link to comment
Share on other sites

Når man ligger på ~180/65 og gerne vil blive større, så er fedt procent ikke helt det man skal tænke mest på.

Træn hårdt, spis meget og det skal nok komme.

Lyder helt sikkert cliché, men du lyder umiddelbart ikke som nogen med den største erfaring indenfor det her område.

Du har ikke engang trænet i et år, så du skal kunne fokusere på at vokse gennem at bygge en eller anden basis.

Dit problem med den manglende sixpack og "dellerne" har med stor sandsynlighed noget at gøre med manglen på muskelmasse på din mave.

Hvis du ikke har relativt store mavemuskler, så kan du ikke forvente at de vil være særligt fremtrædende. Uanset fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Jeg er en dreng på 17 år der snart har trænet i et halvt års tid nu, og vil gerne lidt videre. Jeg har hørt mange snakke om protein pulver skulle være så godt hvis træner jern, altså ens muskler bliver større. Men jeg kom bare til at tænke på, hvordan kan man være så sikker på at protein pulveret ikke sætter sig som fedt. Jeg er nemlig ved at formindske min fedtprocent, så jeg kan være "strandklar".

Jeg træner 3 gange om ugen (man,ons,fre)

Alder: 17

Højde: 179cm

Vægt: 65kg

Jeg er helt enig i hvad MaxP skrevet - hvis du tager på eller taber dig kommer ikke an på dit indtag af proteinpulver, men hvor mange kalorier du får i dig i løbet af dagen i forhold til hvor meget du bruger. Nu ved jeg ikke hvor hårt du træner de tre gange, men hvis du træner som gennemsnitsmotionisten, tror jeg sagtens du kan spise dig til dit proteinbehov med almindelig mad.

Jeg synes dok at shakes er dejlige at hive ned efter et hårt træningspas, så føler jeg mig ikke totalt uttømt før jeg når hjem og får noget mad i maven :4mewantfood:

Jeg synes du bare skal spise og træne derudad så du bygger godt med muller og så kan du ju trimme dig ned bagefter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent hvis ikke aldrig protein du bliver "fed" af. Protein er ikke kun godt for "styrketrænere" men godt for alle - Det handler kun om at få dækket sit behov, ikke andet. Så hvis du igennem din kost får den mængde proteiner du har brug for, så vil udbyttet af at tage proteinpulver være minimal. Den eneste fordel ved proteinpulver er den hurtige optalighed, i forhold til fast føde.

Men du får ikke bare større muskler af at løfte jern hensynsløst, men ved et specifikt program rettet mod hypertrofitræning.

Og for at du kan få større muskler skal du på det givne tidspunkt være i kcal-overskud. Hvis du vil gøre dig "strandklar" i februar måned, må du være i kcal-underskud.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rre_forbedring/

Vil lige henvise til denne undersøgelse.

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, for forøgelsen af muskelmasse, hvornår man indtager sit kosttilskud eller om man overhovedet indtager noget.

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...rre_forbedring/

Vil lige henvise til denne undersøgelse.

Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, for forøgelsen af muskelmasse, hvornår man indtager sit kosttilskud eller om man overhovedet indtager noget.

Og hvordan mon resultaterne havde set ud hvis de havde planlagt deres normale måltider bedre (dvs tættere) på træningen?

Pointen i timingen er skam interessant nok, bare man lige har for øje at der altså ikke er nogen magisk virkning af kosttilskud ift. almindelig kost som i de fleste tilfælde kan gøre præcist det samme - kreatin undtaget naturligvis. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og hvordan mon resultaterne havde set ud hvis de havde planlagt deres normale måltider bedre (dvs tættere) på træningen?

Pointen i timingen er skam interessant nok, bare man lige har for øje at der altså ikke er nogen magisk virkning af kosttilskud ift. almindelig kost som i de fleste tilfælde kan gøre præcist det samme - kreatin undtaget naturligvis. :wink:

Ville egentlig også bare pointere, at det med at have kcal overskud i løbet af en dag ikke er ens betydende med, at indtaget er fordelt optimalt over dagen, og at dette er en væsentlig faktor. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share