Farligt at stoppe med at tage steroider.


qaz
 Share

Recommended Posts

Det er ikke et forsøg om testosterons feed-back mekanisme. Læs evt. nedenstående mail. NB: Er IKKE mig der har skrevet mailen. Stammer fra en tråd på bodyhouse.dk (http://www.bodyhouse.dk/idealbb/view.asp?topicID=29989&pageNo=1)

SPØRGSMÅL:

Fra: Xxxxx [mailt:[email protected]]

Sendt: 6. februar 2007 18:55

Til: Thue Kvorning

Emne: Ang. forsøg samt artikler i diverse medier.

Hej Thue, og tillykke med din pris.

Din ret direkte konklusion af dit forsøg har fået mig til at reagere direkte til dig med et par spørgsmål:

"Min forskning har vist, at det ikke kun er farligt at være på steroider, men også at stoppe igen."

Jeg spørger netop fordi jeg er en af de unge der, grundet mit eget forbrug, har tillusket mig lidt viden på området ..

Diverse lægetjek hos min læge påviser at min egen produktion ikke har taget skade af mine 4-5 kure over de sidste 3 år.

En rimelig stor og meget vigtig faktor i et steroide forbrug/misbrug er at man har styr på efterkursbehandlinger.

Har dine forsøgspersoner gjort brug af behandlinger der efter de rette halveringstider har bragt deres egen produktion op igen.

Jeg mener, ellers er dit forsøg vel intet nyt? Det er logik for burhøns at du mister muskelmassen hurtigt igen hvis dit testosteron niveau er i bund. Eller er jeg forkert på den? Ligesom det er logik at du oplever en lang række bivirkninger ved et svingende hormon niveau.

Hvis det er noget du må dele ud af vil jeg gerne læse nærmere omkring dit projekt. Som allerede påpeget er jeg ret interesseret i det område. Måske kan jeg selv finde svar på mine spørgsmål.

Dog vil jeg igen påpege at hvis mine anelser er korrekte, og du ikke har valgt at tage en så stor faktor med i spillet som post cycle therapy nu engang er, så er det under al skarp kritik at du kan konkludere noget så direkte.

Håber på et svar, og måske mere materiale omkring dit forsøg.

-Xxxxxxxxxxx

SVAR:

Hej Xxxxx

Jeg er som så mange andre forskere blevet citeret forkert ligesom journalisterne fordrejer oplysningerne så de passer lidt bedre til lægmanden.

Jeg har i bund og grund ikke undersøgt effekten af at stoppe en steroide kur. Jeg har undersøgt hvilken effekt vores naturlige produktion af testosteron har for vores evne til at tilpasse os styrketræning. For at undersøge dette hæmmede vi testosteron produktionen i gruppe unge mænd ved hjælp af GnRH analoger. Desuden havde vi en gruppe som fik placebo. Disse unge mænd styrketrænede i 2 mdr og blev testet i hoved og røv. Konklusionerne på disse forsøg kan du læse i vedhæftede artikler. Grunden til at snakken om steroide er kommet ind i billedet og grunden til at jeg er støttet af Anti Doping Danmark er at jeg kan sammenligne den situation som gruppen af unge mænd behandlet med GnRH analoger er i med den som den typiske steroide bruger havner i efter en kur. Du har selvfølgelig ret i at situationen er en anden hvis der gøres brug af efterkursbehandlinger.

Jeg har selv styrketrænet i mange år (17 år) samt været dørmand i 5 år, så jeg kender godt miljøet og dopingmetoderne med mere. Jeg synes det er spændende men jeg har ikke den store respekt for de muskler som erhverves af denne vej! Hermed sagt, jeg er ikke en tyndarm som har lavet et forsøg uden at vide hvad der egentlig foregår.

Til sidst er det vigtigt at slå fast at videnskab netop bygger på data som man kan generalisere ud fra og det kan man ikke ud fra enkelt tilfælde. Som for eksempel, bare fordi at dit eget niveau/produktion af testosteron ikke har lidt skade så er det ikke ensbetydende med at det samme er tilfældet for alle de mange andre som gør brug af "alternativ sportsmedicin".

Tak for din henvendelse og jeg håber du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Thue Kvorning

Post doc., Institut for Idræt og Biomekanik

Tlf. 6550 3498

Fax 6550 3480

Email [email protected]

Web http://www.sdu.dk/health/iob/ansatte/thuekvorning.html

Adr. Campusvej 55, 5230 Odense M

Edited by ATP
Link to comment
Share on other sites

Det samme kunne man også have fundet ud af hvis man havde givet lavet en pubmed søgning på hans forskning, der er selvsagt ikke mange Thue'er i medline arkivet :smile:

"hvis man havde givet lavet"? Forstår ikke helt....

Det har du vel meget ret i, men hvad er relevansen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du udskifter "givet" med "gidet at" kan du måske forstå budskabet i min ellers meget kryptiske kommentar.

Såmænd bare at en artikelsøgning kan være meget relevant før man kommenterer en artikel der har været fremme i pressen, det sker ofte at konklusionerne bliver fuldstændig forvredne som i dette tilfælde.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hvis du udskifter "givet" med "gidet at" kan du måske forstå budskabet i min ellers meget kryptiske kommentar.

Såmænd bare at en artikelsøgning kan være meget relevant før man kommenterer en artikel der har været fremme i pressen, det sker ofte at konklusionerne bliver fuldstændig forvredne som i dette tilfælde.

Aha. Det giver vel egenligt meget god mening. Men okay.. Så lærte jeg også noget i dag. Så kunne jeg bare have søgt på pubmed i efter det rette forsøg i stedet for at anvende den direkte fra kilden allerede besvarede mail til at vise min pointe. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Aha. Det giver vel egenligt meget god mening. Men okay.. Så lærte jeg også noget i dag. Så kunne jeg bare have søgt på pubmed i efter det rette forsøg i stedet for at anvende den direkte fra kilden allerede besvarede mail til at vise min pointe. :bigsmile:

Jeg tror sort' mener, at forfatternen af første email kunne have fundet svaret ved en simpel pubmed søgning.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt rigtig jeg kunne have brugt pubmed. Men det gjorde jeg ikke.

Synes heller ikke ikke det er særlig interessant at diskutere hvor jeg har bragt artiklen fra, men snare at diskutere indholdet. Derudover burde der ikke være noget i vejen med at bringe noget fra et universitets hjemmeside, skulle jeg mene.

ATP:

Kender godt til tråden på bodyhouse, jeg har startet den nemlig. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share