Nødder mm.


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Kan se, der har været emner oppe at køre om fedt, så jeg håber, I kan holde endnu en ud. Jeg har virkelig problemer med at tage på, så fed mad er virkelig noget, jeg har i sinde at grave dybere i. Men først nogle spørgsmål (jeg har selv prøvet at lede efter svar på disse spørgsmål, men forgæves).

1. 50 g hasselnødder er en del af min daglige kost. Det er omkring 300 kcal.. Men jeg kunne godt tænke mig at tilføje 50 g ekstra (hasselnødder).. kan jeg "tillade" mig det uden nogen skadelig virkning? Hvilket bringer mig videre til spørgsmål nummer to...

2. Jeg har tit fået at vide, at fedt "bare" er de "store" kalorier.. så med andre ord: hvis det bare er sund fedt jeg sluger (nødder, olivenolie, fede fisk osv), kan jeg så i princippet spise alt det fedt jeg vil?

2.1. Og hvis vi ikke tænker på de sundhedsmæssige risici, kun (muskel)vækst, er det så lige meget, om det er usund eller sund fedt jeg spiser?

3. Jeg træner pt et HST-program, så ganske rigtigt: mit mål er primært muskelmasse, så hurtigt som det nu er muligt. Dertil skal der jo kalorier. Jeg har intet imod at få "lidt ekstra på sidebenene" - det "ekstra" sætter sig jo også omkring arme, bryst, ryg osv., så et par kilo i overskud er da noget, jeg er interesseret i at prøve - igen :smile: . Så mit spørgsmål til sidst er.. HVIS man IKKE tager de sundhedsmæssige spørgsmål med i betragtning, men KUN fokuserer på spørgsmålet om MUSKELvækst, er det så i bund og grund ligegyldigt, om jeg tager 6 stykker rugbrød med banan eller smutter en tur i byen og tager en ordentlig burger med pomfrittes og milkshake til dessert? Hvis vi udelukkende kun tager vækst og muskelvækst i betragtning, hvis kroppen bare får protein nok, er den så ikke ret ligeglad med hvad den ellers får ind i systemet, bare der er nok kcal. med?

MVH

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

#1

Det kan du sagtens gøre. Så længe du ikke er overfølsom eller allergisk overfor nødder kan du sagtens spise det du vil :smile: Min dagskonsumtion låg på et tidspunkt på mellem 100-500 g nødder. Nu vil jeg jo tabe mig igen, så prøver (:innocent:) at lade være med at spise de nødder der... (spørg min kæreste indtil hvor godt det går...:tongue:)

#2

Er ikke helt sikker på hvad som menes med "bare de store kalorier"? Hvis de bare er store kalorier, hvad er det så de ikke er?

Men i hvert fald så er det sådan at hvis du nu skal spise masser, masser med fedt, så er det smart at vælge de sunde varianter. Men du tar ikke mindre på fra de sunde end du gør fra de usunde. Kalorierne er der i bægge tilfælde. Men nu var vægtøgning dit mål jo, sååå... :smile:

Nu nævner du fedt i samband med muskeløgning. Fedt har ikke noget med en god muskeltilvækst at gøre - ikke allene. Det du skal have er proteiner. Og så underlætter det hvis du har overskud af kalorier og det kan du f eks få fra fedt. Men kulhydrater gør arbejdet fint de med.

#3

Hvis du skal vælge mellem nr 1 og 2, ville der være mere, bedre proteiner og i mere lettilgængelig form i burgermenuen. Med mindre du vil igang med rigtigt "finlir" i din kost og træning så er det vigtigste at du får dine fuldværdig proteiner ( f eks fra mælkeprodukter, de fleste former af kød, soja mv) og at du ligger i kalorioverskud. Spis mad der gør at du kan præstere også. Skulle jeg f eks få alle mine kalorier udover mit protein fra sukker allene, ville jeg ikke kunne præstere nok i min træning for at få en god muskelopbyggende effekt ud af det. Så hvis du synes du bliver sløv af meget fedt i din kost, balancere det med mere kulhydrater eller omvendt.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode svar, linis :smile:

Jeg for skam masser af protein ned, det har første prioritet hos mig + en del kulhydrater. Så hvis det er dækket ind (+mineraler, vitaminer, frugt), så skal jeg ikke være særlig bekymret (hvad angår muskelvækst) om at spise masser af fedtindholdigt mad? Tid til at købe masser af nødder, fritter og is :4thumbup:

MVH

Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share