Ikke nok protein!


tiavulu
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen - overskriften siger næsten det hele...

I øjeblikket får jeg desværre ikke nok protein gennem min kost og det er jeg lidt ked af. Jeg har regnet ud, at jeg ca får 50-60 gram om dagen. Det er alt for lidt, når jeg vejer 72kg og styrketræner hver anden dag, har jeg efterhånden læst mig til herinde.

Den dårlige kost har med min uddannelse at gøre. Jeg bor på en mellemting mellem et kollegium og et hotel i England og der er ingen mulighed for at lave mad selv. Vi har heller ikke mulighed for at opbevare noget i køleskab.

De sidste år har jeg drukket en del mælk, men for et halvt års tid siden sagde maven stop. Maven bliver ligesom oppustet og jeg får tynd mave af det(hvis man må sige det her).

Jeg skal i første omgang kun være her indtil maj måned i år, så det er heldigvis forholdsvist overskueligt. Men jeg bliver til tider lidt desperat efter kød. Har overvejet om ikke bare jeg skulle købe en masse tun og spise en dåse om dagen :crazy:

Hvilke muligheder er der for at få mere protein i det daglige, under de forudsætninger jeg har nævnt?

Kan man blande proteinpulver med vand i stedet for mælk eller bliver det noget skidt?

Jeg håber, at I kan hjælpe. På forhånd tak!

MVH Morten

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen - overskriften siger næsten det hele...

I øjeblikket får jeg desværre ikke nok protein gennem min kost og det er jeg lidt ked af. Jeg har regnet ud, at jeg ca får 50-60 gram om dagen. Det er alt for lidt, når jeg vejer 72kg og styrketræner hver anden dag, har jeg efterhånden læst mig til herinde.

Den dårlige kost har med min uddannelse at gøre. Jeg bor på en mellemting mellem et kollegium og et hotel i England og der er ingen mulighed for at lave mad selv. Vi har heller ikke mulighed for at opbevare noget i køleskab.

De sidste år har jeg drukket en del mælk, men for et halvt års tid siden sagde maven stop. Maven bliver ligesom oppustet og jeg får tynd mave af det(hvis man må sige det her).

Jeg skal i første omgang kun være her indtil maj måned i år, så det er heldigvis forholdsvist overskueligt. Men jeg bliver til tider lidt desperat efter kød. Har overvejet om ikke bare jeg skulle købe en masse tun og spise en dåse om dagen :crazy:

Hvilke muligheder er der for at få mere protein i det daglige, under de forudsætninger jeg har nævnt?

Kan man blande proteinpulver med vand i stedet for mælk eller bliver det noget skidt?

Jeg håber, at I kan hjælpe. På forhånd tak!

MVH Morten

Link to comment
Share on other sites

Hey Mate, man siger 1,5- 2,0 gram per kilo kropsvægt at animalsk protein. så ja Tun i Vand er Godt. og makrel er også fjong med de sunde fedtstoffer. :4thumbup: det er bedst at spise vegetabilske proteiner sammen med altså rugbrød.

du kan godt blande mælk i dit PROT pulver, men efter min overbevisning hæmmer mælk optalesen istedet for vand. Knald 50gram prots sammen med 50gram Druesukker. i vand så er den KLAR til madkassen :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hey Mate, man siger 1,5- 2,0 gram per kilo kropsvægt at animalsk protein. så ja Tun i Vand er Godt. og makrel er også fjong med de sunde fedtstoffer. :4thumbup: det er bedst at spise vegetabilske proteiner sammen med altså rugbrød.

du kan godt blande mælk i dit PROT pulver, men efter min overbevisning hæmmer mælk optalesen istedet for vand. Knald 50gram prots sammen med 50gram Druesukker. i vand så er den KLAR til madkassen :4mewantfood:

Hvorfor i alverden vil du hælde 50 gram sukker i en shake der skal bruges til madpakke?!! :blink: Det får blodsukkeret til at stige dramatisk for derefter hurtigt at falde - det er da ikke hensigtsmæssigt da et nogenlunde stabilt blodsukkerniveau er at foretrække! Desuden er det tomme kalorier...

Kan godt tilslutte mig ideen med rugbrød + konserves (tun, makrel, torskerogn etc) af en art.

Og hvorfor er det at du mener mælk hæmmer optagelsen af proteinpulveret? Dette ved jeg ikke noget om - så jeg spørger af nysgerrighed og undren :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu også ret sikker på, at der ikke er nogen problemer i at blande pulveret op med mælk - faktisk er det anbefalet af flere af producenterne.. og en god måde at få lidt mere protein i shaken på. Men jeg er da også nysgerrig efter at høre, hvis andet skulle være tilfældet :smile:

Kan forresten anbefale at blende lidt frugt i shaken, hvis den ikke er sød nok.. hindbær fx, der ikke indholder ret mange kalorier. Men generelt indeholder meget proteinpulver sødestoffer, så det er nok ikke nødvendigt.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hey Mate, man siger 1,5- 2,0 gram per kilo kropsvægt at animalsk protein. så ja Tun i Vand er Godt. og makrel er også fjong med de sunde fedtstoffer. :4thumbup: det er bedst at spise vegetabilske proteiner sammen med altså rugbrød.

du kan godt blande mælk i dit PROT pulver, men efter min overbevisning hæmmer mælk optalesen istedet for vand. Knald 50gram prots sammen med 50gram Druesukker. i vand så er den KLAR til madkassen :4mewantfood:

Tun er en god ide - det indeholder forholdvis mange proteiner pr. 100g - lad dog være med at spise det rent da man hurtig bliver træt af det - spis det på en rugbrød. Hvis du har adgang til det kan det også spises sammen med fx kartoffelmospulver og ketchup (omend det ikke er en delikatesse)

1.5-2g. mener jeg er et overdrevent estimat på hvad der er nødvendigt - men 60g er også lige i underkanten - hvis du kan komme op på 1,5g protein pr dag pr. kg er det mere end rigeligt for de fleste..

Det er fuldstændig lige meget om du spiser vegatabilske proteiner sammen med animalsk protein.

Det er også noget vrøvl at mælk hæmmer optagelsen af protein - protein optagelsen er yderst i effektiv og så godt som al protein der indtages optages - der er ingen grund til at blande protein og druesukker sammen medmindre du da synes det smager godt. Når protein (i form af aminosyrer) endelig optages optages det ikke sammen med sukker men derimod sammen med natrium.

Grunden til du får dårlig mave af megen mælk er at der kun er begrænsede mængder af det enzym i tarmen der nedbryder mælkesukker til mindre sukkerkomponenter - indtager du derfor megen mælk på een gang vil mælkesukkeret kun spaltes (og optages) i ringe grad hvorfor det trækker vand med ud i tarmen og giver dig tynd mave. Løsningen på dette er at du fx kun tager en ½ liter mælk og 30-50g proteinpulver af gangen (fx en shake om middagen og en før sengetid) så undgår du den tynde mave. Mælk er for øvrigt også en rigtig god proteinkilde - men hold dig til skummetmælk hvis du drikker meget.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ok, for lige at summere op (og for at tråden ikke skal komme til at handle om pro/con mælk i proteinpulver), så kan man altså godt drikke proteinpulver blandet med vand. Er det en udbredt opfattelse?

Jeg kan desværre ikke tåle mælk, så hele den diskution er totalt irrelevant for mig. Den må I eventuelt tage et andet sted.

Jeg har aldrig brugt proteinpulver før, hvilken type skal jeg bruge? Såvidt jeg har forstået er proteinpulveret typisk udvundet i forbindelse med mælkeproduktion, vil det give min mave problemer? Umiddelbart ville ikke tro det, da mælke-intolerance (hvis det hedder sådan) har noget at gøre med sukkeret i mælken.

I må gerne henvise mig til et specifikt protein-produkt via PB, hvis det er imod forumreglerne at tage dem her.

Har i andre forslag til at få dækket proteinbehovet, jf. mit oprindelige indlæg?

BTW: Rugbrød er ikke særligt meget anvendt herovre og haves kun i de store supermarkeder, da englænderne efter sigende ikke bryder sig om det. De ved ikke hvad de går glip af!

EDIT: Sortiarius havde ikke set dit indlæg - Tusind tak det var meget afklarende! Som sagt er det lidt svært at få fat i rugbrød herovre, så du foreslår at blande tunen direkte med kartoffelmospulver og ketchup? Altså uden vand eller hvordan skal det forstås?

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Tiavulu,

Dit indtag af protein lyder godt nok noget lavt, er du sikker på du overhovedet har estimeret rigtigt mht 50-60 gram ?

Du får vel serveret mad min. 3 gange om dagen, det kan da ikke være helt elendig føde.

Kan desværre ikke anbefale pulver/og eller forhandler (dog vil det ikke været et problem at blande op med vand, ud over smagen).

Link to comment
Share on other sites

Okay forstod det ikke sådan at du havde mælkesukkerintolerance? - er du sikker på det er tilfældet? - normalt kommer det ikke bare sådan - personligt kan jeg kun drikke en ½ liter mælk af gangen hvis jeg ikke skal have ondt i maven - nogle har bare mindre mængder af laktase enzymet fra naturens side.

Anyways har selv boet i england et år og du har ret i at de ikke gør ret meget i rugbrød desværre - til gengæld kan man få de der små bakker med færdiglavet kartoffelmos der smager :4mewantfood:

Mht. til vand i proteinpulver er det ikke noget problem - personligt synes jeg det smager rigtig skidt, men det er smag og behag. Hvis du godt kan lide det er det i hvert fald ikke noget problem.

Personligt spiser jeg selv havregrød (vand+havregryn) om morgenen sammen med lidt kanel og proteinpulver - hvis du kan skubbe det ned (det smager ganske forfærdeligt) er det både en god proteinkilde og en god start på dagen.

Med hensyn til kartoffelmosdelikatessen tager jeg simpelthen bare noget vand og varmer op, blander kartoffelmospulver i, rører rundt, tilsætter en dåse tun og varmer det en smule - så op på tallerknen, hæld lidt ketchup på og så kan det spises - nogle kartoffelpulvre indeholder næsten ingen energi hvorfor måltidet næsten er ren protein fra tunen (bortset fra kethcup altså) - men må hellere lige nævne for retfærdighedens skyld at der er nogle der frastødes af både smag + lugt.

Ellers er fedtfattig ost et rigtig godt proteinalternativ - hvis du ellers ikke kæmper med vægten sker der absolut heller ikke noget ved at smutte på café og få en full english en gang i mellem i weekenderne - de er også rige på protein (og fedt :innocent:)

Ellers hvis du godt kan lide æg er det også en god proteinkilde.

Held og lykke med det.

Link to comment
Share on other sites

Tiavulu,

Dit indtag af protein lyder godt nok noget lavt, er du sikker på du overhovedet har estimeret rigtigt mht 50-60 gram ?

Du får vel serveret mad min. 3 gange om dagen, det kan da ikke være helt elendig føde.

Kan desværre ikke anbefale pulver/og eller forhandler (dog vil det ikke været et problem at blande op med vand, ud over smagen).

Det er muligt. Jeg er kommet frem til det sådan her:

Jeg spiser ca 200 gram müsli (med vand, ja det er lidt trist) til morgen (8% ~16 gram)

Ca 300 gram lyst brød til frokost. Får i virkeligheden nok mindre, men jeg har ikke en vægt med til frokost :) (8% ~25 gram)

Almindelig portion aftensmad af hvad der nu er. Typisk er det noget spaghetti med kødsovs-lign. mad med ret fedt kød. Der er ikke meget reelt kød i det.. (~20 gram)

Før i tiden spiste jeg fuld English breakfast med bacon og æg, men efter forgæves at have prøvet at få kokken til at stege æggene og bacon'et ordentligt, tør jeg ikke rigtigt længere at spise det :(

Med hensyn til mælk, så er det en no go. Fik en cappuccino i sidste uge, hvilket var nok til at give mig de problemer jeg nævnte.

Ja, jeg kan godt se at indtaget er lidt sølle...

EDIT: Igen kom Sortiarius mig i forkøbet. Nej, jeg aner ikke om jeg har mælke-intolenrance, men det duer bare ikke hos mig... Jeg må lige prøve det med kartoffelmospulveret.

Kan man købe hvilket som helst almindelige proteinpulver fra en almindelig sportsforretning eller er der noget man skal være opmærksom på??

Ja havregrøden ville nu være en rigtig opgradering i forhold til min nuværende morgenmad! Husk på, at jeg ikke har mulighed for at lave mad..

Men jeg har en elkedel, så jeg kan nok slippe afsted med at lave tun-delikatessen. Tidligere blandede jeg tun med miracle-whip light og blandede lidt krydderier i, men jeg har ikke noget køleskab her, desværre..

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Har tidligere overvejet soyamælk. Jeg har afvist tanken tidligere, da jeg så er nødt til at drikke en liter af gange. Lidt træls ikke at have noget køleskab.

Nu prøver jeg med tun og protein-pulver.

I den forbindelse, kan man slippe afsted med at købe hvilket som helst proteinpulver i en sportsforretning eller er der noget der slet ikke kan bruges? Hvilken type (ikke mærke) skal jeg kigge efter?

Link to comment
Share on other sites

1.5-2g. mener jeg er et overdrevent estimat på hvad der er nødvendigt - men 60g er også lige i underkanten - hvis du kan komme op på 1,5g protein pr dag pr. kg er det mere end rigeligt for de fleste..

Ok, så et frokost suplement i form af en dåse tun kunne altså gøre det for mit vedkommende. Så prøver jeg det i første omgang!

Så må vi se om det kan gøre det og så kan jeg eventuelt læse mig til, hvad for proteinpulver jeg eventuelt skal bruge..

Bare lige for at gribe det hele lidt i opløbet, så må jeg henvise diskusioner om hvorvidt 1,5g protein/kg er nok, til passende tråde (dvs. ikke denne tråd!).

Edited by tiavulu
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg i et par dage prøvet at supplere kosten med en dåse tun om dagen. Jeg har nu prøvet nogle forskellige mærker og det første der slog mig var, at der er ret stor forskel smagen. Dog mener jeg, at have fundet det rigtige kompromis mellem pris og kvalitet: Sainsbury's 4 pack tuna steak (-in spring water) :4thumbup:

Tunen har jeg blandet med lidt kartoffelmos og ketchup. Det kamuflerer udmærket tunsmagen, synes jeg.

Oprindeligt havde jeg egentlig tænkt mig, at det skulle blive ved det, da jeg på den måde ville komme op på de anbefalede 1,5gram/kg. I dag faldt jeg dog over et tilbud på proteinpulver, så nu er jeg hoppet med på den vogn også. For at tingene ikke tager overhånd, er det kun meningen at pulveret skal indtages på de dage der trænes (efter træningen, selvfølgelig).

Nu må vi se hvordan det går :4mewantfood:

Tak for hjælpen! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Ganske alm. valleprotein skulle være fint (der står nok "whey protein" på beholderen).

------
Tak

Jeg kigger efter det, næste gang jeg er nede i byen!

Du skal lige være opmærksom på at valle-protein (whey) faktisk er et mælkeprodukt.

Ikke skide smart hvis du ikke kan tåle mælk.

Køb noget soja-protein i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Ganske alm. valleprotein skulle være fint (der står nok "whey protein" på beholderen).

------
Tak

Jeg kigger efter det, næste gang jeg er nede i byen!

Du skal lige være opmærksom på at valle-protein (whey) faktisk er et mælkeprodukt.

Ikke skide smart hvis du ikke kan tåle mælk.

Køb noget soja-protein i stedet.

du kan sagtens få laktosefri valleprotein.

Det er ganske sjældent folk er allergiske over for mælkeprotein, de er typisk bare laktoseintolerante. Der betyder nogle få gram laktose pr portion ikke noget :smile:

Sojaprotein er ikke nødvendigvis det bedste for mænd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu de sidste par dage forsøgt mig med det protein-pulver, som jeg købte på tilbud og der har ikke været de sædvanlige gener. Nu tror jeg heller ikke, at jeg er allergisk overfor mælk, men det er da lidt træls, når maven bliver oppustet og man pråååååter til den helt store medalje :innocent:

Men som sagt, det fungere fint, håber jeg. Ellers må jeg opstøve noget laktosefri protein-pulver :cool:

Anyway, tak for alle de gode råd jeg har modtaget her!

Link to comment
Share on other sites

For lige at svare på det med druesukkeret var dette tip blot til lige efter træning.

mht vegetabilske proteiner var dette med henblik på alm føde indtagelse.

Korrekt skummetmælk/cacao er hurtigst optageligt næstefter vallepulver.

bedre at være i overskuu af prots...

Link to comment
Share on other sites

Hmn... Hvis I virkelig mener, det er nødvendigt med så store mængder protein, så vil jeg forslå jer at få det fra vegetabilske kilder. Jeg er ikke uddannet inden for ernæring og er heller ikke forsker, men da jeg efterhånden har læst meget om animalske fødevarer og helbred, står det klart, at man burde gøre sit bedste for at begrænse indtaget af animalsk fedt og protein. Hvis I ikke allerde kender til denne bog, vil jeg anbefale jer at læse den; "The China Study" som er som er detn største og mest omfattende studie om kost og sygdomme, og igennem talrige undersøgelser er det bevist, at animalsk protein er relateret til kræft, hjerte-karsygdomme, diabetes og andre dødelige sygdomme. Det er ikke for at skræmme nogen eller komme med en prædiken, men jeg synes bare I burde undersgøe det lidt og så selv vælge om I vil gøre noegt ved det eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Hmn... Hvis I virkelig mener, det er nødvendigt med så store mængder protein, så vil jeg forslå jer at få det fra vegetabilske kilder. Jeg er ikke uddannet inden for ernæring og er heller ikke forsker, men da jeg efterhånden har læst meget om animalske fødevarer og helbred, står det klart, at man burde gøre sit bedste for at begrænse indtaget af animalsk fedt og protein. Hvis I ikke allerde kender til denne bog, vil jeg anbefale jer at læse den; "The China Study" som er som er detn største og mest omfattende studie om kost og sygdomme, og igennem talrige undersøgelser er det bevist, at animalsk protein er relateret til kræft, hjerte-karsygdomme, diabetes og andre dødelige sygdomme. Det er ikke for at skræmme nogen eller komme med en prædiken, men jeg synes bare I burde undersgøe det lidt og så selv vælge om I vil gøre noegt ved det eller ej.

Det er der jo så ret delte meninger om:

The China Study report lists only 6 statistically significant correlations between meat-eating and disease mortality. Further, 4 of the correlations are negative, which indicates that the mortality rate for that disease decreased as meat consumption increased. The two diseases that had positive correlations with meat consumption are schistosomiasis, a parasite, and pneumoconiosis and dust disease.

Thus, the direct evidence of the study is hardly the condemnation of meat consumption that veg*n dietary advocates may claim it to be. It should be noted here that correlation is a measure only of linear relationships, and other analytical methods may yield different results. Despite the possibility of the existence of more complicated statistical relationships, it seems quite odd, given the interpretations of the study made by veg*n dietary advocates, that meat intake generally did not correlate with disease mortality.

Men jeg vil da gerne høre hvilke andre studier der beviser, at animalsk protein skulle være så farligt som påstået. Det er selvfølgelig vigtigt at få masser af frugt og grønt, men at det skulle være farligt at spise magert kød som fx kalkun har jeg svært ved at tro på.

Noget helt andet (og mere on-topic) er, at det vil være ret voldsomme mængder mad, man skal indtage for at få 1,5 g. protein pr. kg på en diæt uden kød, mejeriprodukter etc.. medmindre man da har lyst til at leve hovedsagligt at bønner :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Hmn... Hvis I virkelig mener, det er nødvendigt med så store mængder protein, så vil jeg forslå jer at få det fra vegetabilske kilder. Jeg er ikke uddannet inden for ernæring og er heller ikke forsker, men da jeg efterhånden har læst meget om animalske fødevarer og helbred, står det klart, at man burde gøre sit bedste for at begrænse indtaget af animalsk fedt og protein. Hvis I ikke allerde kender til denne bog, vil jeg anbefale jer at læse den; "The China Study" som er som er detn største og mest omfattende studie om kost og sygdomme, og igennem talrige undersøgelser er det bevist, at animalsk protein er relateret til kræft, hjerte-karsygdomme, diabetes og andre dødelige sygdomme. Det er ikke for at skræmme nogen eller komme med en prædiken, men jeg synes bare I burde undersgøe det lidt og så selv vælge om I vil gøre noegt ved det eller ej.

Desuden har de i den studie kigget på kød - der er forskel på kød og på valleprotein, som tiavulu er blevet anbefælet at spise som tillæg til sin almindelige kost.

Som et tillæg er jeg også ret skeptisk til de der teorier kring kød som en farlig proteinkilde. Først og fremst kan jeg ikke se hvad det er de mener skulle være galt med det protein. Og videre tror jeg det kan være andre sager der gør at vegetarer mer sjældent får hjærte- karsygdome. F eks at de får betydeligt flere fibrer i sin kost.

Evt kunne man tænke sig det med at kød er rigt på omega-6 og at det forhold mod omega-3 bliver skævt, men så må man vel balancere det på nogen måde.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

traditionelt er det også de magre kilder der vælges som kødkilde.

Styrkeatleter i alle afskygnigner har mest tradition for disse kilder. Der er fedtintaget minimalt, kombineret med et ganske udbredt forbrug af sunde fedtkilder fra tilskud og fødevarer skulel man være godt dækket ind.

Link to comment
Share on other sites

traditionelt er det også de magre kilder der vælges som kødkilde.

Styrkeatleter i alle afskygnigner har mest tradition for disse kilder. Der er fedtintaget minimalt, kombineret med et ganske udbredt forbrug af sunde fedtkilder fra tilskud og fødevarer skulel man være godt dækket ind.

Ham der har skrevet det er måske ikke bekendt med baconintaget hos enkelte individer i OSK :tongue: Heriblandt undertegnede :innocent::tongue::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share