Soy Protein?


young-one
 Share

Recommended Posts

Hej alle...

Nu har jeg så endelig fået fat i lidt protein pulver ... Det er soja protein og har læst i et par tråde herinde at det ikke er

så god kvalitet som valleprotein eksempelvis, men det indeholder SUPRO Sojaprotein-isolat? Er det et plus eller minus i kvalitet???

Er der nogen herinde der har prøvet soja protein??? Og hvad er jeres erfaringer med det??

På forhånd tak :smile:

Edited by Morten Z
Henvisning til forhandler
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er soyaproteiner virkelig slemme. Her er et lille udrag af alle de artikler, der findes om det.

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=461709

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_87prote

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=302poison2

Og der findes masser andre på andre sider. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Tak Misterhamper...

Dem vil jeg læse godt og grundigt igennem...

Kan du anbefale anden form for protein tilskud???

:smile:

Valleprotein, blandet op med vand og druesukker for maksimal optagelseshastighed, til (før/)efter træning, kassein til normalt forbrug. Der findes den billige med 80% ren valleprotein også en med 95% uden laktose, så vidt jeg ved.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg stærkt overveje... Har læst lidt forskellige tråde omkring Soya, og har både set positive og negative ting...

Men blev stærkt overrasket over, at der var risiko for vist nok at udvikle østrogen eller noget i den retning :crazy:

Er valle/kasein ikke også noget bedre mht smag, lige meget om det blandes med vand, mælk eller juice?? (foretrækker nu helst mælk)

Link to comment
Share on other sites

Valleprotein, blandet op med vand og druesukker for maksimal optagelseshastighed, til (før/)efter træning, kassein til normalt forbrug. Der findes den billige med 80% ren valleprotein også en med 95% uden laktose, så vidt jeg ved.

Sojaprotein er ganske udemærket at supplere sin kost med, men for mig at se er der ikke ret mange grunde til at vælge soja til fordel for valle. Har selv arbejdet på en proteinfabrik der producerede soja protein til mennesker og dyr og havde derfor let adgang til soja hvorfor jeg i en lang periode brugte det i stedet for valle.

Der er absolut ingen grund til at indtage protein sammen med druesukker - ved ikke hvor den myte kommer fra - der var også en gut der skrev om det igår - optagelsen af protein i den menneskelige organisme er næsten fuldstændig, og har overhovedet intet at gøre med sukkerindholdet i maden - derfor; det skader da ikke at tilføje druesukker med din proteinshake - men der er absolut ingen grund til det.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Der er helt sikkert nogle gode mikronutrienter i soya proteiner, som der ikke er i valle. Til gengæld er deres biologiske ernæringsmæssige værdi ringere.

Det som jeg ser som det største problem er en oftest helt igennem horribel smag og meget lav fordøjelighed, så folk får meget let rumlen i maven, flatus og så videre...

Link to comment
Share on other sites

Der er absolut ingen grund til at indtage protein sammen med druesukker - ved ikke hvor den myte kommer fra - der var også en gut der skrev om det igår - optagelsen af protein i den menneskelige organisme er næsten fuldstændig, og har overhovedet intet at gøre med sukkerindholdet i maden - derfor; det skader da ikke at tilføje druesukker med din proteinshake - men der er absolut ingen grund til det.
Der er nu et gran af sandhed i det.

Det skal bare ses afstemt i forhold til sin træning, så er tilsætning af kulhydrat (med højt GI) til sin proteinblanding et vigtigt element.

Edited by Taurus
Link to comment
Share on other sites

Der er nu et gran af sandhed i det.

Det skal bare ses afstemt i forhold til sin træning, så er tilsætning af kulhydrat (med højt GI) til sin proteinblanding et vigtigt element.

Det har intet med optagelsen af protein at gøre, det var det der var pointen. Desuden er jeg ikke nødvendigvis enig i at druesukker er vejen frem som supplement til energi efter træning - de fleste proteinpulvre har en relativ mængde hurtige kulhydrater og det skal ikke glemmes at proteinpulver som regel indtages med +½ liter mælk der også er fyldt med hurtige kulhydrater.

Jeg siger ikke at man ikke bør indtage ekstra kulhydrater end det man får i proteinpulver - siger bare jeg ikke nødvendigvis mener det er en god ide at indtage dem i form af druesukker for at få "hurtig energi" efter træning - hertil er der mange andre ting der er bedre at ernære sig med umiddelbart efter træning.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det har intet med optagelsen af protein at gøre, det var det der var pointen. Desuden er jeg ikke nødvendigvis enig i at druesukker er vejen frem som supplement til energi efter træning - de fleste proteinpulvre har en relativ mængde hurtige kulhydrater og det skal ikke glemmes at proteinpulver som regel indtages med +½ liter mælk der også er fyldt med hurtige kulhydrater.

Jeg siger ikke at man ikke bør indtage ekstra kulhydrater end det man får i proteinpulver - siger bare jeg ikke nødvendigvis mener det er en god ide at indtage dem i form af druesukker for at få "hurtig energi" efter træning - hertil er der mange andre ting der er bedre at ernære sig med umiddelbart efter træning.

Det har nu indirekte med proteinoptagelsen at gøre, at tilføre et 'insulinspark', men det skal vi nu ikke diskutere.

Der er nogle principper man skal følge præcist, derved vil man opnå en højere anabolsk effekt end ved kun at indtage valleprotein alene.

Du må have noget viden omkring dette som du holder dig til, det synes jeg er helt fint. Vi tror dog på hver vores "filosofi", så lad det stå med det.

Mælk består ikke af hurtige kulhydrater. Mælk har et GI på 30-35 og ligger i den lave ende.

Valleprotein og mælkeprotein-produkter har heller ikke et højt GI, for de produkter der indeholder naturlige kulhydrater (ikke tilsatte). Ofte er dette -koncentrater og sjældnere -isolater.

Link to comment
Share on other sites

Det har nu indirekte med proteinoptagelsen at gøre, at tilføre et 'insulinspark', men det skal vi nu ikke diskutere.

Okay, hvordan det er relateret til proteinoptagelsen i mave-tarm systemet vil jeg nu ellers gerne høre mere om.

Der er nogle principper man skal følge præcist, derved vil man opnå en højere anabolsk effekt end ved kun at indtage valleprotein alene.

Du må have noget viden omkring dette som du holder dig til, det synes jeg er helt fint. Vi tror dog på hver vores "filosofi", så lad det stå med det.

Mælk består ikke af hurtige kulhydrater. Mælk har et GI på 30-35 og ligger i den lave ende.

Valleprotein og mælkeprotein-produkter har heller ikke et højt GI, for de produkter der indeholder naturlige kulhydrater (ikke tilsatte). Ofte er dette -koncentrater og sjældnere -isolater.

Det er da fint nok du bliver ved med at snakke omkring glykæmiske indexes og forskellige kulhydraters påvirkning af insulinniveauet - men det var ikke pointen i mine tidligere indlæg (der handlede om hvorvidt indtag af druesukker øger proteinoptagelsen) og sådan skal de heller ikke læses. Reelt kunne jeg dog aldrig selv finde på at indtage decideret druesukker efter træning.

Når jeg skriver at både mælk og proteinpulver indeholder hurtige kulhydrater snakker jeg igen ikke om GI (som der jo er så populært herinde) men bare det faktum at et disakkarid som fx laktose meget hurtigt kan omsættes til energi i forhold til andre typer kulhydrater, som fx polysakkarider (og bare andre typer føde generelt). Havde jeg set GI diskussionen komme ind i billedet havde jeg nok i stedet skrevet "hurtig energi" i stedet for "hurtige kulhydrater" idet druesukker (glukose) i sagens natur selvfølgelig optages hurtigere end laktose (der er en sukkerenhed bestående af glukose og galaktose) - imidlertid skulle min kommentar ses i lyset af at jeg mente at der i en average proteinshake komponeret af mælk inholder rigelig hurtig energi i forhold til en energihungrende organisme efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen.

Du må endelig ikke opfatte som en stærk kritik fra min side, men mine kommentarer er affødt at dit første indlæg:

Der er absolut ingen grund til at indtage protein sammen med druesukker - ved ikke hvor den myte kommer fra - der var også en gut der skrev om det igår - optagelsen af protein i den menneskelige organisme er næsten fuldstændig, og har overhovedet intet at gøre med sukkerindholdet i maden - derfor; det skader da ikke at tilføje druesukker med din proteinshake - men der er absolut ingen grund til det.

Her er det ikke muligt at læse den egentlige mening som du nu har fremlagt i dit seneste indlæg - det afklarer en del.

Man har med tiden påpeget, at styring af kulhydraters optagelsesevne ikke kan styres gennem sammenkædningen (mono-, di-, polysakkarider), se bare forskellen i kartofler efter hvorledes de tilberedes, her er meget stor forskel.

GI er langt bedre til at "styre" dette, derfor er kulhydratsammenkædningen et udgået fænomen i denne sammenhæng.

Tak for dine svar. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja okay nu du selv qouter mig kan jeg godt ses det kunne læses somom jeg siger der ikke er nogen effekt ved at indtage druesukker efter træning hvis det tages ud af kontekst. Det jeg mente var at der ikke er nogen effekt ved at indtage druesukker efter træning i forbindelse med proteinoptagelsen - min intention var ikke at gå ind i post-workout shake diskussionen der er stadigvæk er temmelig kontroversiel.

Med hensyn til laktose og GI tænkte jeg igen ikke på insulin effekten og den minutiøse ændring af blodsukkeret - blot at en proteinshake lavet ud fra mælk giver rigelig hurtig energi efter fx træning - tænkte (igen) ikke i banerne af den optimale post-workout shake.

Faktisk er kulhydrater som laktose anbefalet at give en akut hypoglykæmisk pt. (udenfor hospital-regi) fordi det netop meget hurtigt optages uden det giver de store fluksationer i blodsukkeret.

Det sagt vil jeg gerne gentage at jeg selv ikke er at den opfattelse at druesukker efter træning er optimalt, men diskussionen om dette er en anden som vi kan tage i en anden tråd engang.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share