Watt-test kondicykle - hvilken kadance?


casj
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har laest herinde vedr. watt-testen paa kondicykel, men kan ikke rigtig finde noget om hvilken kadance man skal ligge paa og hvad MIN. kadancer er inden man skal stoppe eller om man bare skal blive ved ligge til man absolut ikke kan mere selv om kadancer kun ligger paa 30 omdr./pr. min......

Link to comment
Share on other sites

I dn oprindelige reference på testen køres der på en Monarkcykel og med en kadance på 70 RPM. Når denne kadance ikke længere kan holdes, så er testen slut.

På ergometercykler der kan holde en fast wattbelastning uanset kadance kan man godt tillade sig at afvige fra den faste kadance. Specielt når der er tale om trænede atleter, der kommer op på mange watt. Her vil de fleste få et mere realistisk resultat ved at køre med en højere kadance. Kører man på et fast-watt ergometer giver det rimeligt tydeligt sig selv hvornår testen er slut, fordi bremsebelastningen jo øges når kadancen falder. Hvis man lige har kørt f.eks. 450 watt på 90 RPM og er ved at være udmattet og lader kadancen glide ned til f.eks. 60 RPM, så føles det ligesom at køre ind i en mur og testen stopper helt af sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share