Fibersprængning i venstre skulder


Hejder
 Share

Recommended Posts

Jeg har desværre fået en fiberspængning i venstre skulder. Er der nogen herinde der an fortælle mig hvor laang tid ca. man skal holde den i ro??

Og er der noget jeg kan gøre så den hurtigere kommer sig!??

Vidste i forresten at en fibersprængnig er det samme som en forstrækning!!

Link to comment
Share on other sites

1. Det afhænger meget af, hvor slem din forstrækning er... hvilken muskel snakker vi om?

alt indenfor 1 uge til en måneder - i meget slemme tilfælde endda længere!!

2. hold den i ro - også efter du ikke kan mærke smerten længere... og så genoptræn området langsomt - de springer ofte op igen, fordi man starter for tidligt

3. jah

Link to comment
Share on other sites

det den yderste del af skulderen.

EN MÅNED - SÅ LAAANG TID KAN JEG IKKE VENTE.

Må man heller ikke træne ben og løbe.?? Det gjorde jeg nemlig i dag

Hvad er grunden til det - er det overtræning eller hvorfor!! det skete nemlig ikke under træningen men om aftenen, da jeg skulle have en bluse af!!

Link to comment
Share on other sites

det den yderste del af skulderen.

EN MÅNED - SÅ LAAANG TID KAN JEG IKKE VENTE.

Må man heller ikke træne ben og løbe.?? Det gjorde jeg nemlig i dag

Hvad er grunden til det - er det overtræning eller hvorfor!! det skete nemlig ikke under træningen men om aftenen, da jeg skulle have en bluse af!!

typisk vil du slide på skulderen under træning... og hvis du har trænet en lille smule forkert... kan den have været undervejs et stykke tid!! så jeg tror, det er en overbelastningsskade.. så er bægeret flydt over, da din skulder er kommet ud i en dum position ved blusen...

Det er selvfølgelig ikke sikkert, men efter hvad du skriver, er det det mest sandsynlige scenarie...

Hvad træner du? og hvor sidder skaden?

Link to comment
Share on other sites

1. Det afhænger meget af, hvor slem din forstrækning er... hvilken muskel snakker vi om?

alt indenfor 1 uge til en måneder - i meget slemme tilfælde endda længere!!

2. hold den i ro - også efter du ikke kan mærke smerten længere... og så genoptræn området langsomt - de springer ofte op igen, fordi man starter for tidligt

3. jah

Det værste man kan gøre er da at holde en fibersprængning helt i ro i så lang tid som Yetti nævner ovenfor :unhappy: Det vil medføre arvæv som vil være temmelig stift og så blir genoptræningen da først og fremmest et helvede!!! Men det er vigtigt at genoptræningen sker under supervision/rådgivning fra en professionel...

Søg evt. på "stigeprincippet" i genoptræning.

God bedring.

Link to comment
Share on other sites

Det værste man kan gøre er da at holde en fibersprængning helt i ro i så lang tid som Yetti nævner ovenfor :unhappy: Det vil medføre arvæv som vil være temmelig stift og så blir genoptræningen da først og fremmest et helvede!!! Men det er vigtigt at genoptræningen sker under supervision/rådgivning fra en professionel...

Søg evt. på "stigeprincippet" i genoptræning.

God bedring.

Det kommer vel helt an på, hvordan du forstår mine svar... Jeg er iøvrigt meget enig..., men man det er meget svært ikke at bevæge skulderen i hverdagen, så ro forstås som stor belastning af skulderen...

Så bare slap af makker... :nonono: desuden har manden endnu ikke svaret på mine sidste spørgsmål, så han har vel ikke fået mit endegyldige svar...

Når man ikke får meget information, må man generaliserer for at give svar overhovedet...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Undskyld de manglende svar - har også lige fået influenza så det hele rammer mig på en gang!! :(

Situationen ser sådan ud at den er i bedring, men jeg kan sagtens mærke skaden. Det gør ondt i det den øverste yderside af skulderen!!

Jeg træner kun styrke-træning, har trænet i over 3 år, og det er min første "store" skade. Har aldrig været væk fra et træningscenter mere end 8 dage. Har også trænet ben og lidt konditon i denne uge.

I morgen prøver jeg stille og rolig er min plan.

Nogen der kan gi mig opskriften så den kommer sig hurtigere. Vil godt så småt i gang igen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Jeg har haft tre fibersprængninger i alt. De to af dem har jeg kraftige mén efter. Jeg kommer f.eks. aldrig til at træne ben igen. Man kan træne en ustabil skulder op men arvæv efter en fibersprængning slipper du aldrig af med.

Så gør dig lige den tjeneste at tag det seriøst.

Du skal ikke indledningsvis decideret styrketræne på en fibersprængningsramt muskel!! Der skal allerhøjest bevægelighedstræning til (som nogen påstår forhindrer dannelse af arvæv). Og du skal slet ikke udstrække i nærheden af hvad du kunne forinden skaden. Du kan også nemt rive en fiber der er ved at hele op igen under udstrækning så vær varsom. Bare een gang du dummer dig med for meget vægt eller for meget udstrækning og du er ikke bare tilbage hvor du startede, du vil finde ud af det bliver faktisk sværere at træne op i det skaden nu endnu nemmere springer op.

Nogen der kan gi mig opskriften så den kommer sig hurtigere. Vil godt så småt i gang igen
Bør minimum tage en måned. Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

PS man kan sagtens erhverve sig en fibersprængning under træning, og dårligt nok ænse den under selve træningen. Da jeg dagen efter gik i seng om aftenen blev der trykket på en "start" knap, og smerterne og inflamationsprocessen gik i selvsving.

Link to comment
Share on other sites

For satan du skræmmer mig! Jeg lever af at træne - så det må du ikke sige det der. Ej, bliver bare lidt skræmt

Tænk hvis jeg aldrig kunne træne bryst, skulder og ryg + mange biceps og triceps øvelser, hvor du også bruger skulderen.

I dag var jeg så nede og træne lidt. Da jeg opdagede i morges at jeg godt kunne svinge armen rundt nu. Så nu kunne jeg da varme den godt op.

Jeg valgte at træne både biceps, triceps og lidt bryst - Bryst var klart det sværeste, da du bruger skulderen rigtig meget, så det blev kun i 2 forskellige maskiner. Jeg kan bare ikke holde ud at gå her hjemme og skrumpe mere og mere ind! I kender det jo allesammen.

Jeg kan godt mærke at jeg har trænet, men det gør ikke rigtig, rigtig ondt.

Jeg mener jeg godt kunne træne de omkring liggende muskler og ikke selve musklen, da den slet ikke er noget til det stadie endnu.

Der er ikke nogen der kan fortælle hvornår man er fuld klar igen??

Link to comment
Share on other sites

For satan du skræmmer mig! Jeg lever af at træne - så det må du ikke sige det der. Ej, bliver bare lidt skræmt

Tænk hvis jeg aldrig kunne træne bryst, skulder og ryg + mange biceps og triceps øvelser, hvor du også bruger skulderen.

I dag var jeg så nede og træne lidt. Da jeg opdagede i morges at jeg godt kunne svinge armen rundt nu. Så nu kunne jeg da varme den godt op.

Jeg valgte at træne både biceps, triceps og lidt bryst - Bryst var klart det sværeste, da du bruger skulderen rigtig meget, så det blev kun i 2 forskellige maskiner. Jeg kan bare ikke holde ud at gå her hjemme og skrumpe mere og mere ind! I kender det jo allesammen.

Jeg kan godt mærke at jeg har trænet, men det gør ikke rigtig, rigtig ondt.

Jeg mener jeg godt kunne træne de omkring liggende muskler og ikke selve musklen, da den slet ikke er noget til det stadie endnu.

Der er ikke nogen der kan fortælle hvornår man er fuld klar igen??

¨

Igen du skal holde den i ro... til du ikke kan mærke noget ved dagligdags aktiviteter , hvorefter du lader belastningen stige...

Det ville være meget nemmere, hvis du kunne beskrive mere konkret, hvilken muskel vi snakker om...?, men du kan ikke arbejde med armene uden at belaste skuldermuskulaturen betydeligt i styrketræning... det skulle lige være nogle isolationsøvelser...

Du vil ikke derhen, hvor skaden bliver kronisk for så skrumper, du først...

Link to comment
Share on other sites

ja det er ikke sjovt at få en god skade i skuldern.

Jeg har haft begge rotator cuff skader, lider stadig lidt af intern, haft skulderskred og har i øjeblikket bøvl med bagskuldern som giver irriterende smerter. så sent som i gå måtte jeg blive hjemme i sengen pga. smerter fra skuldern. Det er ikke sjovt at ikke kunne træne.. Men det er slet ikke sjovt ikke at kunne gå på arbejde..

kroppen kan holde til meget, men når det først går galt, skal der ikke meget til at lave rod i det hele.

Jeg er kun 17 og har allerede en skulder som en gammel 80 årig dame, take care :bigsmile:

lyt til hvad de siger, men det dummeste du kan gøre er at begynde at genoptræne hvis du har ondt i skulderen. det vil bare genere skuldern i sin genopbygning af væv og kan ende med at give flotte arvæv hold pause i 5-6 uger og start med lavvægt og hold igen med hårde skulder øvelser som bænkpress..

det er ligesom hvis du har fået et sår på huden og du så går og piller i det hele tiden, så til sidst bliver det et ar..

Edited by DGR
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret DGR! Det lyder ikke godt, det du har været udsat for! shit made.

Jeg tænkte hvordan du især træner bryst og ryg når du har sådan en skade i skulderen. en øvelse som pull ups. Er der gode muligheder for jeg kan lave den snarest?

Har du nogen fif, du snakkede om at det er dumt at bænke, har heller ikke tænkt mig at gøre det før skaden er kommet sig 100 %!

Har du andre gode fif??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share