Køb af kæder.


Guest
 Share

Recommended Posts

Silvan har nogle lette former for kæder.

Ellers må du slå en smed op i telefonbogen. :smile:

Tak. Troede det kunne gøres meget lette ved fx bare at købe dem færdiglavede.

Men så må jeg jo bare selv ud og gøre lidt af arbejdet. Ved du evt. hvor jeg kan finde en guide til hvordan kæderne skal laves?

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte nogle fine nogle hos ER-equipment (http://er-equipment.dk) til DTU, ca 40kg totalt for 1500-2000kr vist nok.

Sørg dog lige for at i er helt enige om hvordan tingene skal sættes sammen. Der er flere måder at gøre det på.

Tak for info. Jeg prøver lige at tage kontakt til ham. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det store problem at lave dem selv, hvis man bare har de primære(tykke) kæder.

Ved du så evt. hvor meget man sparer ved at samle dem selv?

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Ved du så evt. hvor meget man sparer ved at samle dem selv?

Vi fik dem gratis og smed nylonsnor igennem. Virker fint.

Du kunne undersøge skrothandlere og lign og se om du ikke kunne få fat i nogen kæder.

Som tidligere foreslået er der sikkert en del smede der også gerne vil af med lidt skrot

Link to comment
Share on other sites

Vi fik dem gratis og smed nylonsnor igennem. Virker fint.

Du kunne undersøge skrothandlere og lign og se om du ikke kunne få fat i nogen kæder.

Som tidligere foreslået er der sikkert en del smede der også gerne vil af med lidt skrot

Ok. Har dog lige et par spørgsmål ang. konstruktionen.

Hvordan skal den første kæde smides på stangen? Der skal vel til at starte med hænge en forholdsvis let kæde, som i bunden skal kædes sammen med de tunge. Men denne lette kæde har vel også forskellig størrelse afhængig af hvilken øvelse man laver. Man skal vel bruge længere kæder i squat end man skal ved fx floor presses da ROM jo er meget længere?! Det vil vel sige at man skal har flere forskellige kæder med forskellige længder afhængig af den øvelse man nu skal lave?!

Denne løsning ser rimlig let ud, men får udfra at i har brugt en anden løsning i OSK? http://www.prowriststraps.com/inc/sdetail/...r=criticalbench

Hmm.. har i brugt nylon snor istedet for den lille kæde man normalt bruger til at forbinde de store kæder med stangen?

Link to comment
Share on other sites

"Den lille kæde" behøver i princippet ikke af samme type. Den skal blot have den længde der gør at de tunge kæders udgangsposition lige har kontakt med gulvet.

Vores er opbygget af en bunke segmenter 1 en meter hver (tror der er 18 i alt).

Et segment er det lange, der går op til stangen og sidder derfor i samlingen i yderste led.

De resterende kæder er sat i samlingen midt på så den primære del har en ROM på ½ meter.

På stangen har vi en spændelås med en krog svejset på.

Kædens længde kan så ganske enkelt justeres til øvelse og person ved at det lange segment hægtes på krogen i det led der nu passer.

Link to comment
Share on other sites

"Den lille kæde" behøver i princippet ikke af samme type. Den skal blot have den længde der gør at de tunge kæders udgangsposition lige har kontakt med gulvet.

Vores er opbygget af en bunke segmenter 1 en meter hver (tror der er 18 i alt).

Et segment er det lange, der går op til stangen og sidder derfor i samlingen i yderste led.

De resterende kæder er sat i samlingen midt på så den primære del har en ROM på ½ meter.

På stangen har vi en spændelås med en krog svejset på.

Kædens længde kan så ganske enkelt justeres til øvelse og person ved at det lange segment hægtes på krogen i det led der nu passer.

Tak for info. :smile:

Pt. er jeg ved at lede efter en smed. Men jeg har dog et spørgsmål.

Hvilken slags kæde skal det være. Her tænker jeg på tykkelse. Og skal kæderne være galvaniseret?

Link to comment
Share on other sites

Tak for info. :smile:

Pt. er jeg ved at lede efter en smed. Men jeg har dog et spørgsmål.

Hvilken slags kæde skal det være. Her tænker jeg på tykkelse. Og skal kæderne være galvaniseret?

Jo tyndere (dvs lettere) kæde, jo mere skal du bruge for at nå en given samlet vægt. Så bare gå efter det største du kan finde lige under ankerkæde til supertanker :smile:

Så vidt jeg kan regne ud vejer kæderne i DTU omkring 1kg pr meter. Lidt tungere ville ikke have gjort noget, så der var færre led, men det virker fint.

Det er sikkert meget rart at den er galvaniseret, men egentlig er det da inderligt ligegyldigt, hvis kæderne skal være indenfor i et center.

Link to comment
Share on other sites

Jo tyndere (dvs lettere) kæde, jo mere skal du bruge for at nå en given samlet vægt. Så bare gå efter det største du kan finde lige under ankerkæde til supertanker :smile:

Så vidt jeg kan regne ud vejer kæderne i DTU omkring 1kg pr meter. Lidt tungere ville ikke have gjort noget, så der var færre led, men det virker fint.

Det er sikkert meget rart at den er galvaniseret, men egentlig er det da inderligt ligegyldigt, hvis kæderne skal være indenfor i et center.

Endnu engang tusind tak for hjælp. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for info. :smile:

Pt. er jeg ved at lede efter en smed. Men jeg har dog et spørgsmål.

Hvilken slags kæde skal det være. Her tænker jeg på tykkelse. Og skal kæderne være galvaniseret?

Hvorfor skulle de dog være galvaniserede? :tongue:

Dem vi har vejer så vidt jeg ved 8kg stykket og de er vel 120cm deromkring vil jeg tro. Hver led har vidst en diameter på 0,5-0,7cm og de fungere fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share