Cardiac creep


linis
 Share

Recommended Posts

Jeg trodde jeg havde nogenlunde styr på hvad det var, men ville læse op på det for at kunne forklare for en af mine kolleager (som er meget glad for at bilde sig egne sanninger nogen gang) at man faktiskt ikke kan stole helt på det antal kalorier ens pulsur siger at man brugt på en spinningtime.

Har ikke rigtigt nogen god bog i æmnet og det jeg finder på nettet gjorde pludseligt at jeg kom i tvivl om hvis jeg virkelig forstået det ret...

Så, nogen der kan give en god forklaring og/eller link til hvor jeg kan læse om det?

Link to comment
Share on other sites

Kender underligt nok ikke begrebet/fænomenet. Kunne se ved hurtig google søgning, at et site beskrev hvorledes det er det samme som "cardiac drift", altså hvor pulsen stiger under længerevarende arbejde, på trods at workload holdes konstant. Men er i tvivl om hvorvidt "cardiac creep" er en betegnelse for det samme ?

Link to comment
Share on other sites

Havde egentlig skrevet en PM til dig men nu det er kommet som post kan jeg vel lige så godt copy/paste herinde.

Creep er et fænomen der opstår i materialer når det udsættes for sub-maximalt stress over længere tid - materialet vil alt afhængig af belastningen langsomt udvides og tilpasses den nye større størrelse. Creep recovery er de tilfælde hvor materialer der har været udsat for belastningvender tilbage til deres normale størrelse.

Fysiologisk optræder creep hovedsagligt i glat muskalatur (kar-endothelet) men også i hjertemuskulatur. Som i ikke-fysiologiske materialer opstår creep ved længere tids belastning af fx et kar eller hjertet - fx ved hypertension hvis hjertet i lange tider af gangen udsættes for et højt isotont load - det er bl.a. også derfor at hjertet ses udvidet hos en patient med kronisk hypertension (udover den patologiske hypertrofi selvfølgelig).

I glat muskulatur er creep ikke nødvendigvis et skidt fænomen, det modvirker overstrækning af vævet - cardiac creep er dog oftest af uheldig karakter idet hjertemuskulaturens compliance drastisk ændres i forbindelse med creep - dette kan forstyrre længde-spændingsforholdet i hjertemuskulaturen hvilket via Starling også markant ændrer cardiac output (og ejection fraction).

Der er dog mange faktorer i hypertrofi af hjertet så det er altid svært at udtale sig konkret hvorvidt det er ensidigt godt eller skidt, forholdene ændrer sig både efter creep, starling og laplace's lov så det kan reelt gå begge vej - hos folk med kronisk hypertension er det dog som regel en skidt udvikling.

Sort.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share