Fibersprængning i badminton


Triple T
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg spiller meget badminton, og jeg har desværre fået en (mindre) fibersprængning i min venstre baldemuskel (jeg er venstrehåndet så det er mit udfaldsben. Lige efter det skete kunne jeg knapt gå eller sidde uden smerter, men i dag blot to dage senere kan jeg næsten løbe. Jeg ved at jeg skal holde benet i ro i et stykke tid, og alligevel holde det lidt i gang med let motion. Men skaden falder desværre på et uheldigt tidspunkt, da jeg skal spille om en uge igen, hvor jeg kan nå at rykke op. Jeg har (så vidt jeg husker) aldrig fået en fibersprængning i min baldemuskel før, så jeg ved ikke præcist hvad jeg skal gøre. Mit nuværende mål er at blive så klar, at jeg kan spille om en uge. Derefter kan jeg holde en længere pause.

Det vil være en stor hjælp hvis nogle har forslag/erfaring som man vil dele.

MVH Tripel T

PS: Jeg vil spørge min træner i morgen, men det kunne være rart også at få en uafhængig bedømmelse.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på at spille inden for en uge, ville mit råd være; let muskelaktivitet med absolut ingen gener fra skaden (!!) samt daglig smertefri udspænding, og ingen badmintontræning. Intensiv laserbehandling hos en fys, vil også hjælpe. Med lidt held når skaden at hele op på en uge. Det er ikke helt urealistisk, hvis det er en LILLE fiberskade... Er du ikke heldig, risikere du at skaden bliver større/værre, når du spiller = længere skadespause (og du kan med garanti ikke spille kampen færdig, hvis det sker).

Det er jo desværre et af de dilemma'er, man kan komme til at stå i som ambitiøs sportsmand. :unhappy:

Håber du kan bruge det til noget

Martin, fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

Hvis du insisterer på at spille inden for en uge, ville mit råd være; let muskelaktivitet med absolut ingen gener fra skaden (!!) samt daglig smertefri udspænding, og ingen badmintontræning. Intensiv laserbehandling hos en fys, vil også hjælpe. Med lidt held når skaden at hele op på en uge. Det er ikke helt urealistisk, hvis det er en LILLE fiberskade... Er du ikke heldig, risikere du at skaden bliver større/værre, når du spiller = længere skadespause (og du kan med garanti ikke spille kampen færdig, hvis det sker).

Det er jo desværre et af de dilemma'er, man kan komme til at stå i som ambitiøs sportsmand. :unhappy:

Håber du kan bruge det til noget

Martin, fysioterapeut

Tak for svaret.

I dag (torsdag), har jeg det meget bedre i mit ben, og jeg kunne spille med til træning uden fysisk træning og single. Jeg føler det går den rigtige vej, så det skal nok blive godt. Så længe jeg varmer langsomt op, mærker jeg mindre og mindre. Har du/I råd til hvad jeg skal gøre efterfølgende med skaden (specielle forbehold, træningspause, genoptræningsøvelser etc.)

MVH Tripel T

Link to comment
Share on other sites

Fortsæt som inden kampen; Smertefri daglig muskelaktivitet og udspænding 1-2 uger. Derefter progrediere du træning over et par uger til du når 100 %. Det er intensiteten du skal være varsom med. Får du lavet en bevægelse, hvor du i større eller mindre grad bryder skaden op, starter hele helingsprocessen forfra og arvævsdannelsen bliver værre. Det resultere i et svagere sted i musklen og invitere til at du oftere og lettere får samme skade igen...

Tag tiden nu i stedet i stedet for 3-4 gange i næste sæson !!

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share