Kondition.


Guest
 Share

Recommended Posts

Sæsonen er lige om hjørnet og derfor vil jeg fra denne uge begynde at konditionere min krop til trinvis at kunne klare en større mængde stress i forbindelse med amerikansk fodbold. Lige nu kan min krop ikke håndtere en særlig høj intensitet over længere tid uden at jeg i de efterfølgende dage er halv invalid.

Egentlig ved jeg ikke særligt meget om konditionstræning. Jeg vil tro at det handler om en trinvis optrapning af volumen, intensitet, korte træningssessioner og intervaller. Men som sagt er min viden på dette område meget begrænset.

Jeg har gået rundt med nogle forestillinger om at jeg måske kan kombinere det tekniske aspekt i amerikansk fodbold (af hensyn til min position) med en konditiontræning, som beskrevet i det overstående. Her tænker jeg blandt andet på det følgende:

  • Eksplosion ud af mit stand og løb på ca. 40 meter. Pause på 15-20 sek. og så løb igen.
  • Catching drills: Løbe forskellige router hvor min træningsmakker kaster en bold til mig eller evt
  • Nogle direkte blocking drills hvor jeg bruger intervaller, der minder om pauserne mellem spil i kampen. Fx. et block på min makker, drive ham 5 meter ned af banen. Holde 15-20 sek. pause og så om igen.

Så var idéen at jeg kunne varierer med de forskellige muligheder fra gang til gang. Men igen. Ved ikke så meget om conditioning. Jeg ved ikke hvorledes min træning skal tilrettelægges og hvordan den trinvist skal trappes op.

Det jeg leder efter er vejledning, artikler m.m. så det ville være fedt hvis i kunne bidrage med noget. :smile:

/David :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Konditionere? Hvad er det du mener? ;-)
Jeg mener følgende.
Sæsonen er lige om hjørnet og derfor vil jeg fra denne uge begynde at konditionere min krop til trinvis at kunne klare en større mængde stress i forbindelse med amerikansk fodbold
Er det cardio og/eller udholdenhed du er ude efter, eller hvad?
Det er bare generelt. At kunne komme igennem en fodbold kamp uden smerter i kroppen de efterfølgende dage. Derfor jeg også bruger ordet "konditionere" og ikke "kondition".
Lige nu kan min krop ikke håndtere en særlig høj intensitet over længere tid uden at jeg i de efterfølgende dage er halv invalid.
Og for at kunne guide dig fornuftigt er det nok en fordel hvis du skriver hvilken form du har på nuværende tidspunkt.

Igen. Det er allerede beskrevet. Du har misforstået mit indlæg en smule. Det handler ikke udelukkende om en forbedring af min kondition.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener følgende.

Det er bare generelt. At kunne komme igennem en fodbold kamp uden smerter i kroppen de efterfølgende dage. Derfor jeg også bruger ordet "konditionere" og ikke "kondition".

Igen. Det er allerede beskrevet. Du har misforstået mit indlæg en smule. Det handler ikke udelukkende om en forbedring af min kondition.

Du bruger ordet konditionstræning og poster dit indlæg i gruppen om konditionstræning, og skriver samtidig konditionere og conditioning. Det er derfor at jeg spørger om hvad det er du vil, for det er ikke det samme i min bog. I mine ører lyder det som om du bruger nogle begreber og definitioner fra amerikansk fodbold som jeg ikke er bekendt med, og måske andre som heller ikke kender til den specifikke træning ligeledes ikke forstår?

Du skriver

Lige nu kan min krop ikke håndtere en særlig høj intensitet over længere tid uden at jeg i de efterfølgende dage er halv invalid.

Hvad er længere tid i din bog, og høj intensitet i forhold til hvad? En større mængde stress, som defineret hvordan? Det er jo uspecifikt, så du skriver faktisk ikke noget om din form.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ordkløvere...

Syntes de lyder meget fornuftigt de øvelser du selv har fat i. Det handler vel i bund og grund bare om at smadre dig selv på den gode måde så du kan holde til mere i selve kampene.

Jeg vil foreslå en supplering med noget cirkeltræning. Det er en rimelig klassisk aktivitet, og så kan man selv bestemme hvad den skal indeholde. Et forslag kan være:

Der køres 3*6 minutter med 4 minutters pause. De 6 minutter opdeles i 30 sekunders intervaller ved hver post som f.eks. kan være

Squatjump

Armbøjninger

Hop. Så ned og rør gulvet med brystkassen. Hop. Ned og....

Mavebøjninger

Hop med knæ til bryst

Kropshævninger el. lign.

Øvelserne kan man selv regulere, men det er en god idé at have de store muskelgrupper aktive på hver 2. post, da man så holder pulsen oppe og opnår decideret formopbyggende træning samtidig med den mere styrkebetonede del, træningen også tilgodeser.

Du kan også lave noget kort intervalløb. Det smadrer ikke hele kroppen på samme måde, men det tilgodeser både kredsløb og hurtighed. Et eksempel:

4*5min 40/20 med 3 minutters pause. Med 40/20 menes 40 sekunders spurt og 20 sekunders rolig lunten. Du kan evt. prøve at få noget bold indover hvis du kan.

Jeg kan anbefale at du starter lidt roligt med begge øvelser indtil du kender effekten på din krop. Det er lidt fucked at blive skadet af sin skadesforebyggende træning...

Link to comment
Share on other sites

Kristensen1 og Schroinx -> Tak for jeres bidrag. :smile:

No offence. Men det var nok en fejltagelse at oprette dette emne især med så sparsomt information omkring resten af min træningsbaggrund. Jeg vil fortsætte min søgning på internettet efter nogle gode artikler.

Tak for jeres tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share