Spiseforstyrrelse


Nummi
 Share

Recommended Posts

Hej!!

Min gode veninde har i lang tid haft tendens til noget lignende spiseforstyrrelse og har nu indrømmet at hun har et problem :nonono: . HUn spiser kun når folk ser det og da i store mængder for at skjule sit problem. Hun ved ikke hvordan man skal tabe sig selv og sulter derfor sig selv i perioder - uden resultater. Hun vil gerne tabe 4-5 kg, og da jeg ikke kan tale hende fra dette, vil jeg hellere hjælpe med et vægttab på den rigtige måde.

Det vil være at skyde over målet at sætte hende til at tælle kalorier da det vil skræmme mere end det vil gavne.

Hvad skal jeg foreslå hende?

Tænkte på at foreslå hende en kost bestående af: :4mewantfood:

Protein: tun, hytteost, æg, skinke og kylling

Kulhydrat (kulhydrat i små mængder): frugt, grøntsager, groft brød

Fetd: nødder, olier

Link to comment
Share on other sites

Nu skal man være lidt forsigtig med at "ordinere" motion hvis de har problemer såsom en spiseforstyrrelse. Kan let misbruges hvis man i forvejen er tilbøjelig til den slags.

Til trådstarter så synes jeg det ville være godt for hende at lære lidt generelt om kost og motion. Det kan dog være fint nok at have noget at starte op med, og det du foreslår er ikke helt af vejen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Min gode veninde har i lang tid haft tendens til noget lignende spiseforstyrrelse og har nu indrømmet at hun har et problem :nonono: . HUn spiser kun når folk ser det og da i store mængder for at skjule sit problem. Hun ved ikke hvordan man skal tabe sig selv og sulter derfor sig selv i perioder - uden resultater. Hun vil gerne tabe 4-5 kg, og da jeg ikke kan tale hende fra dette, vil jeg hellere hjælpe med et vægttab på den rigtige måde.

Det vil være at skyde over målet at sætte hende til at tælle kalorier da det vil skræmme mere end det vil gavne.

Hvad skal jeg foreslå hende?

Tænkte på at foreslå hende en kost bestående af: :4mewantfood:

Protein: tun, hytteost, æg, skinke og kylling

Kulhydrat (kulhydrat i små mængder): frugt, grøntsager, groft brød

Fetd: nødder, olier

Hvis hun er din gode veninde o gvirkelig lider af en spiseforstyrrelse, så snak med hende i stedet for at overrumple hende med kostplaner og alt muligt du ikke har forstand på.

Jeg lider og har lidt af en spisefortyrrelse i 3 år nu og det handler ikke om mad, det er meget dybere end det, så det er vigtigt at du snakker med hende og finde ud af kernen til problemet er i stedet for at hive hende med til vanedannende motion og gi hende kostplaner som du som sagt i ved hvad er.

Er det ikke en spiseforstyrrelse, men bare et deaperat forsøg på at tabe sig, så snak med hende om en ernæringsvejleder, det behøver ikke handle om kalorietælleri, det kan også gøres ved at snakke om sundhed, kost og mmotionsvaner. For kalorietælleri kan være farligt hvis hun allered har tendensen, det er det der startede mit sygdomsforløb.

Jeg håber du forstår og høre, for jeg talte kalorier i ½ år, men det har kun gjort det værre og jeg sidder nu - uden pis - som både overspiser, bulimiker og anoretiker, og det er ikke fedt.

Jeg vil meget gerne hjælpe med kontakter osv., og du skal bare skrive hvis du er i tvivl om hvad du skal gøre eller hvordan du skal konfrontere hende. Der er ingen der fortjener det helvede jeg lever i og jeg vil meget gerne hjælpe dig til at hjælpe hende videre!

Edited by Sigi
Link to comment
Share on other sites

Har også hørt om at motion kan blive vanedannende for mennesker med spiseforstyrrelser, og dermed medvirke til effekten.

Problemet ved en spiseforstyrrelse er jo ikke hvordan de taber sig, men den unaturlige ekstreme lyst til at tabe sig. Og det er her probelemet ligger.

Så som sigi skriver vil du nok gøre hende en bjørnetjeneste ved at give hende råd omkring kost og motion med vægttab som foremål.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share