hørfrø ( omega- 3)


tenace
 Share

Recommended Posts

Hey, jeg hørfrø har været oppe og vende herinde et par gange pga. indholdet af en masse sundt fedt, mener det er er omega-n3 fedtsyre..

men hvordan driver i det an sådan i hverdagen??

1. Hvor mange g hørfrø indtager i dagligt, hvordan er det fordelt?

(tænkte på at smide noget i morgen shaken, og aftenshaken )

2. Evt. hvordan i spiser det, f.eks. på en portion ymer, i en shake....bare i en kop vand og ned med det ...osv.

3. Nu ved jeg at fedtet i disse frø er utroligt nemt at skade, men man behøver vel ikke at frygte for kvaliteten af dette, sålænge det stadig er i frøene??

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøger at få mellem 25 og 50 gram hørfrø dagligt, svarende til ca. 12-25gram fedt fra disse. Det nemmeste er at smide det i blenderen sammen med de andre gode sager, der "skjuler" den knap så heldige smag. Faktisk så er hørfrø-smagen slet ikke til stede i min morgenshake bestående af havregryn,skummetmælk,banan,vanilie whey og høfrø. Hvis jeg "glemmer" eller vælger at putte olivenolie i min morgenshake, spiser jeg hørfrøene senere på dagen, enten i et glas vand (ikke så lækker metode, men hurtig) - eller blander det sammen med yoghurt og havregryn (lidt bedre metode, da smagen bliver rimelig godt skjult).

Hvis det ikke var fordi jeg spiste en hel del fede fisk (næsten dagligt), ville jeg nok spise nogle flere høfrø i løbet af dagen.

Pas dog på med at æde alt for store portioner af gangen, da dette næsten med garanti sikrer et toilet besøg med dertilhørende flydere..........

3.

Frøene er så hårdføre, at der ikke burde være nogle problemer med at opbevare det i et skab eller lign. Men når frøene først er knust, så skal de ædes i en fart - eller puttes i en lukket beholder og i køleren/fryseren, da hørfrøolie bliver utroligt nemt smadret af lys,varme mv.

Link to comment
Share on other sites

Tenace ->

Jeg hælder generelt mine knuste frø op i et glas med vand. Efter et par minutter er de blevet grødagtige, og ryger direkte ned.

Jeg er personligt ikke så meget for at blande dem med alt muligt andet, men der burde ikke være noget problem i det. Jeg tror ikke man skal gemme de kværnede frø for længe, men et par dage i køleskab er nok uproblematisk.

Hvis problemet er at kværne dem, kan du ordne en ordentlig portion og nedfryse dem. Jeg har selv en Bodum kaffekværn fyldt med hørfrø ved siden af min kaffekværn (som altså indeholder kaffebønner). Instillingen på 12 koppers kværnet kaffe svarer til 30 gram hørfrø :D .

Evt. kan du blande med solsikkefrø for at få w-6 fedtsyrer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share