Gode timer/instruktører i FitnessDK


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Så må man jo hellere "tegne" streger ml. sit nickname og alm. navn

BodyBike Padawan - Kenneth Mose

Fitness DK Vallensbæk, mandag kl. 9.00-10.00 Spinning øvet

Fitness DK Valby, tirsdag kl. 17.30-18.30, Spinning elite

Fitness DK Vallensbæk, fredag kl. 9.15-10.15, Spinning øvet

Jeg må desværre også melde mig under fanen hos de uvidende omkring hvem der underviser i step.

Men skal det være BodySTEP ( Les Mills ) eller traditionel step ( Freestyle )?

Hvad pokker Kenneth.. Så det er dig der er inde i Padawan'en.. Det burde jeg da vist have gættet for længst :-D Hmm.. jeg skyder skylden på det halvdårlige profilbillede :smile:

Anyways, jeg må vist også hellere give mig til kende for offentligheden så...

Creole - Mads Krogh Nielsen

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 16:15-16:45 Spinning intro

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 16:45-17:30 Spinning basis

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 17:30-18:30 Spinning Øvet (distancespinner)

I vinterhalvåret har jeg desuden en triathlon-spinner samme sted, lørdage kl. 12:15 hvor jeg kører 1½ times distancespinning efterfulgt af en løbetur på ca. en times tid i Frederiksberg have.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Desuden har jeg i dag været til spinning i FitnessDK - med BuildingMe *tak for timen*

Hehe - det var så lidt, og tak for at du gav den gas, selv om det var en basis ; )

HW4 som også er BuildingMe ... bare fra arbejdet ; )

...

Så lige at Mads introducerede sig selv nedenunder (eller det bliver jo så ovenover her) ... han er bestemt også værd at prøve af !!!!

Link to comment
Share on other sites

Anyways, jeg må vist også hellere give mig til kende for offentligheden så...

Creole - Mads Krogh Nielsen

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 16:15-16:45 Spinning intro

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 16:45-17:30 Spinning basis

Fitness DK Frederiksberg (Falkoner), onsdag kl. 17:30-18:30 Spinning Øvet (distancespinner)

I vinterhalvåret har jeg desuden en triathlon-spinner samme sted, lørdage kl. 12:15 hvor jeg kører 1½ times distancespinning efterfulgt af en løbetur på ca. en times tid i Frederiksberg have.

Hehe, godt med folk der "springer ud af skabet" ..eller Padawan'en eller hvad det nu er :tongue:

"Spinning Øvet (distancespinner)" hvad indebærer sådan en time i forhold til en "almindelig" time?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt med folk der "springer ud af skabet" ..eller Padawan'en eller hvad det nu er :tongue:

"Spinning Øvet (distancespinner)" hvad indebærer sådan en time i forhold til en "almindelig" time?

Åh.. jamen altså.. I FitnessDK er der nogle helt målbare kriterier for, hvordan vi instruktører skal afvikle lektionerne. Der er plads til fleksibilitet indenfor disse kriterier, men ellers deler det lektionerne i 4 - nemlig Intro, Basis, Øvet og Elite.

Jeg kan ikke lige rasle af mig hvad disse kriterier er, mest fordi jeg sidder på arbejdet lige nu og det også ville fylde en meget lang mail med tørre tal :tongue: Men for eksempel er der grænser for, hvor længe instruktøren må køre et interval uden pauser, og hvor hurtig kadencen må være. Grænsen er så forskellig for, om det er en basis- eller en elitetime.

På en øvet time mener jeg at huske, at grænserne fx. er sådan, at man max må køre 20 minutter uden pauser, højst have en kadence på 140 bpm og højst må have stående intervaller på 4 minutter ad gangen. Det er grænser, jeg helt fint kan leve med, med min måde at instruere på. I og med at min baggrund er fra udendørs cyklingen (triathlon og enkeltstart - for at være helt præcis), så kan jeg også godt lide at lave spinningen så trænings-realistisk som muligt. Det koster så lidt på underholdningsværdien (selv om jeg nu godt mener, man kan tillade sig at underholde lidt imens vi træner :-D). Til gengæld er det mit håb, at folk går derfra med et højere antal forbrændte kalorier - hvilket Vivsen plejer at fortælle mig, går meget godt...

Kort fortalt: Når jeg beskriver min time som en Øvet distancespinning-time, så medfører det at jeg - indenfor rammerne af, hvad en "øvet" time må indeholde af tempo, stående intervaller, længde på intervallerne etc. - planlægger timen med forholdsvis få pauser, forholdsvis steady kadence omkring de 80-110 RPM (ligesom landevejskørsel) og et totalt fravær af tiltag som "Frys", "uden saddel", "armbøjninger", "ekstremt langsomt/tungt tråd" etc.

*suk* Det kunne jeg vist have gjort kortere - jeg håber du fangede essensen.. Ellers må du bare komme med ned og joine Vivsen på første række, en onsdag :devil:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar Creole - og ja det kunne vist være gjort lidt kortere :tongue: ...men så kom der jo også lidt anden nyttig info med :bigsmile:

Nu var jeg til KG maxpuls time i lørdags, hvor Vivs også var - og hun er allerede i gang med at lokke *G*

Ej, jeg har faktisk planer om at komme - det kunne jo også være lidt interessant, da det der triatlon jo også kunne lyde meget spændende (har jeg skrevet lidt om i min log også)

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt: Når jeg beskriver min time som en Øvet distancespinning-time, så medfører det at jeg - indenfor rammerne af, hvad en "øvet" time må indeholde af tempo, stående intervaller, længde på intervallerne etc. - planlægger timen med forholdsvis få pauser, forholdsvis steady kadence omkring de 80-110 RPM (ligesom landevejskørsel) og et totalt fravær af tiltag som "Frys", "uden saddel", "armbøjninger", "ekstremt langsomt/tungt tråd" etc.

Hej Mads

Jeg har et par gange kørt dine øvet-timer og har godt hørt dig sige at du vil køre timen som en distance-time. Jeg må dog indrømme, at timerne ikke helt lever op til min forventning om en distance-time forstået som en time med længere ubrudte intervaller med en rimelig ikke-lunge-flænsende intensitet. På dine timer er der stadig en hel del kortere intervaller med høj intensitet, og det er altså ikke noget jeg forbinder med en distancetime. Men jeg er jo heller ikke instruktør :bigsmile: Derudover må jeg sige, at de ting du nævner som noget du ikke har med på timerne (frys, ingen sadel osv.) heldigvis er luget ud de fleste steder, så heller ikke der bliver jeg klogere på hvad en distance-time er.

Bare mit helt subjektive input.

vh

Henrik B

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Jeg har et par gange kørt dine øvet-timer og har godt hørt dig sige at du vil køre timen som en distance-time. Jeg må dog indrømme, at timerne ikke helt lever op til min forventning om en distance-time forstået som en time med længere ubrudte intervaller med en rimelig ikke-lunge-flænsende intensitet. På dine timer er der stadig en hel del kortere intervaller med høj intensitet, og det er altså ikke noget jeg forbinder med en distancetime. Men jeg er jo heller ikke instruktør :bigsmile: Derudover må jeg sige, at de ting du nævner som noget du ikke har med på timerne (frys, ingen sadel osv.) heldigvis er luget ud de fleste steder, så heller ikke der bliver jeg klogere på hvad en distance-time er.

Bare mit helt subjektive input.

vh

Henrik B

Nu var jeg til timen i dag - og jeg kan altså kun tilslutte mig ovennævnte. Hvis jeg ikke havde vist det var en distance time, var det ikke noget jeg havde opdaget.

Og nej fik ikke hilst, var ikke lige i humør til at snakke a055.gif

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu var jeg til timen i dag - og jeg kan altså kun tilslutte mig ovennævnte. Hvis jeg ikke havde vist det var en distance time, var det ikke noget jeg havde opdaget.

Og nej fik ikke hilst, var ikke lige i humør til at snakke a055.gif

Nedtur det med humøret i sidste uge. Så må du hilse en anden gang :smile:

Jamen det ser jo ud til - på Henriks (hermed bliver dette svar også et svar til Henrik :smile:) og dit indlæg - at jeg skal til at revurdere mit program så :blush:

Men "distance"-elementet ligger for mig i, at de intervaller der er med, ikke svinger sig op over 120 rpm eller under 80 rpm (undtaget bakkeintervaller). Andre instruktører kører med en målsætning om, at man når maxpuls indenfor 15 minutter, og at man mindst én gang kommer op og stå ved 140 rmp i mindst et minut. "Distancespinner" er ikke et beskyttet varemærke - det er blot min måde at understrege, at jeg ikke har de intentioner med timen. Pointen for mig er, at man gerne må holde sig i nærheden af sin syregrænse og være mere fokuseret på gennemsnitspulsen end maxpulsen. Helt optimalt: at man får kørt en spinning-time nogenlunde som man ville have løbet en 10km eller 15km i meget kuperet terræn. Dét synes jeg i hvert fald på papiret, differentierer sig fra mange andre timer..

At andre instruktører så også har luget godt ud i "frys", "køre baglæns" osv. kan jeg selvfølgelig kun være glad for :smile:

Men jeg er meget glad for din/jeres feedback her. Selv om jeg har gjort meget ud af at bede om feedback på mine timer er det jo de færreste der har lyst til at give 'negativ' feedback, når man står og snakker efter timen.

Èt af de inputs jeg har fået, gik på at de meget lange enkeltstarts-intervaller, jeg forsøger at promovere, bliver for ensidige. Derfor har jeg begrænset enkeltstarter til ca 8 minutter og max 2 på en time. Men "enkeltstart" var i hvert fald ét af de elementer, jeg gerne ville associeres med. Det kan være jeg skulle skrue lidt mere op for gassen dér, alligevel..

Men hvad var det du savnede på 'distancespinneren', som du gerne ville have haft på sådan én?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads

Jeg har et par gange kørt dine øvet-timer og har godt hørt dig sige at du vil køre timen som en distance-time. Jeg må dog indrømme, at timerne ikke helt lever op til min forventning om en distance-time forstået som en time med længere ubrudte intervaller med en rimelig ikke-lunge-flænsende intensitet. På dine timer er der stadig en hel del kortere intervaller med høj intensitet, og det er altså ikke noget jeg forbinder med en distancetime. Men jeg er jo heller ikke instruktør :bigsmile: Derudover må jeg sige, at de ting du nævner som noget du ikke har med på timerne (frys, ingen sadel osv.) heldigvis er luget ud de fleste steder, så heller ikke der bliver jeg klogere på hvad en distance-time er.

Bare mit helt subjektive input.

vh

Henrik B

Tak for inputtet :smile:

Altså: At mange andre instruktører også er begyndt at køre "fornuftigt" (minus frys, ingen sadel etc.) skal vel ikke komme mig for skade? :tongue:

Og du skulle jo helst ikke være instruktør for at "forstå" mine distancespinner-idéer :tongue:

Men jeg kan godt forstå hvad du mener med de korte lungeflænsende intervaller..

Meget af det hænger vel sammen med musikken? Hvis et musikstykke er 4 minutter langt, oplever man ofte at det interval man sidder og kører, har samme længde. Så nytter det ikke noget at jeg sidder med en lille fedtet seddel hvor der er 2 intervaller á 15 minutter og et á 20 minutters varighed (med 10-11 musiknumre som musikunderlag).. Så skal jeg formidle at intervallet på det 4 minutters musikstykke hænger sammen med de to næste musikintervaller á 6 minutter, og at det sker på den og den måde...

Jeg bryder mig ikke så meget om techno, trance og musik i den boldgade. Derfor har jeg sjældent numre med, der varer længere end 6-8 minutter. Der kommer m.a.o. afbrydelser oftere end mine intervaller skifter karakter.. Men et nyt musikstykke udgør også en naturlig ændring, så indtil nu har jeg valgt at lade intervallerne udvikle sig i takt med musikken (fx. "samme som før, men nu stående i stedet for siddende")..

Omkring det lungeflænsende i intensiviteten er det selvfølgelig et spørgsmål om, hvor meget modstand man skruer på cyklen :tongue: - men igen her er det selvfølgelig min opgave at coache/guide folk til det rigtige intensitetsniveau. Jeg tager udgangspunkt i "den fysiologiske skala", som FitnessDK har gjort til et generelt koncept for alle spinnertimerne. Her insisterer jeg så på, at man hele timen igennem skal svinge omkring et 7-tal, med et enkelt eller to max på 8-9 stykker (andre arbejder med betydeligt flere max-intervaller). Så den overordnede planlægning af timen bør sådan set resultere i en pulskurve der gradvist øges den første tredjedel af timen, bliver næsten flad - med et peak ca 2/3 i timen, og derefter flader ud i den sidste 1/3 af timen.

Tidligere gjorde jeg dét at jeg tog mig tid til at forklare den overordnede opbygning af timen under opvarmningen - altså; at dét og dét interval hænger sammen. Dét fik jeg at vide, at jeg brugte for meget tid på snak. Men noget tyder på at jeg bør vende tilbage til den gamle model...

Som helt konkret tilbagemelding på dit tvivlsspørgsmål: Selv om instruktionen bliver pakket ind som kortere selvstændige intervaller der opfordrer til lungedrab og høje intensiteter, så bør indsatsen undervejs disponeres sådan, at intervallerne køres på tværs af musikken som blokke á hhv. 15+20 minutter og 15 minutters varighed (efter de 7 minutters opvarmning og inden de 6 minutters neddrosling). Dét vil jeg fremover være mere klar i mælet om at formidle videre :-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for inputtet :smile:

Altså: At mange andre instruktører også er begyndt at køre "fornuftigt" (minus frys, ingen sadel etc.) skal vel ikke komme mig for skade? :tongue:

Og du skulle jo helst ikke være instruktør for at "forstå" mine distancespinner-idéer :tongue:

Men jeg kan godt forstå hvad du mener med de korte lungeflænsende intervaller..

Meget af det hænger vel sammen med musikken? Hvis et musikstykke er 4 minutter langt, oplever man ofte at det interval man sidder og kører, har samme længde. Så nytter det ikke noget at jeg sidder med en lille fedtet seddel hvor der er 2 intervaller á 15 minutter og et á 20 minutters varighed (med 10-11 musiknumre som musikunderlag).. Så skal jeg formidle at intervallet på det 4 minutters musikstykke hænger sammen med de to næste musikintervaller á 6 minutter, og at det sker på den og den måde...

Jeg bryder mig ikke så meget om techno, trance og musik i den boldgade. Derfor har jeg sjældent numre med, der varer længere end 6-8 minutter. Der kommer m.a.o. afbrydelser oftere end mine intervaller skifter karakter.. Men et nyt musikstykke udgør også en naturlig ændring, så indtil nu har jeg valgt at lade intervallerne udvikle sig i takt med musikken (fx. "samme som før, men nu stående i stedet for siddende")..

Omkring det lungeflænsende i intensiviteten er det selvfølgelig et spørgsmål om, hvor meget modstand man skruer på cyklen :tongue: - men igen her er det selvfølgelig min opgave at coache/guide folk til det rigtige intensitetsniveau. Jeg tager udgangspunkt i "den fysiologiske skala", som FitnessDK har gjort til et generelt koncept for alle spinnertimerne. Her insisterer jeg så på, at man hele timen igennem skal svinge omkring et 7-tal, med et enkelt eller to max på 8-9 stykker (andre arbejder med betydeligt flere max-intervaller). Så den overordnede planlægning af timen bør sådan set resultere i en pulskurve der gradvist øges den første tredjedel af timen, bliver næsten flad - med et peak ca 2/3 i timen, og derefter flader ud i den sidste 1/3 af timen.

Tidligere gjorde jeg dét at jeg tog mig tid til at forklare den overordnede opbygning af timen under opvarmningen - altså; at dét og dét interval hænger sammen. Dét fik jeg at vide, at jeg brugte for meget tid på snak. Men noget tyder på at jeg bør vende tilbage til den gamle model...

Som helt konkret tilbagemelding på dit tvivlsspørgsmål: Selv om instruktionen bliver pakket ind som kortere selvstændige intervaller der opfordrer til lungedrab og høje intensiteter, så bør indsatsen undervejs disponeres sådan, at intervallerne køres på tværs af musikken som blokke á hhv. 15+20 minutter og 15 minutters varighed (efter de 7 minutters opvarmning og inden de 6 minutters neddrosling). Dét vil jeg fremover være mere klar i mælet om at formidle videre :-)

Jeg har jo ikke kørt med dig siden første MOL træf. Så min respons bliver på det du skriver :smile: 120 rpm er for mig - og jeg er jo også lidt stor kunne man sige - for hurtigt arbejde. Det er de færeste der kan køre det tempo med væsentlig belastning. Det vil let medføre at folk nok får en pæn høj puls - men producere færre watt end de ville ved en lavere kadance.

Jeg mener det er de færeste der har teknik og mulighed for tilstrækkelig belastning - til at jeg vil anse 120 for forsvarligt i stående arbejde... 140 rpm ved jeg godt at mange med Hardwork baggrund har preferance for - men det er galmandsværk i mine øjne...

For mig at se består dine distance udelukkende af hvad jeg ville kalde tempoarbejde. For mange i selv hæderlig almindelig form, er det at stå op ved 80 rpm (min øvre grænse for arbejde over 3-4 min stående hvis jeg skal holde mig under de 90%) altid lig med 8 eller mere - hvis de skal have noge som helst modstand på. Din distancetime vil kun være en distancetime for ret veltrænede spinnere - og helst med landevejspreferance... Som jeg ser det :smile:

EDIT: Læste lige dine indlæg igen- og ser at du har bakkeintervaller på under 80 rpm - så er jeg mere med :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville egentlig gerne have givet feedback efter timen, men var så a030.gif at det ville have lydt meget hårdere end tiltænkt - og skulle desuden løbe bagefter :wink:

Jeg har ingen følelse for hvordan et givet antal rpm føles, så det kan jeg desværre ikke kommenterer på.

Og mine kommentarer skal jo også ses i lyset af, at jeg ikke har den store erfaringer, så det er svært at sige hvad der mangler, men lettere at se når noget føles "forkert". Men vil da prøve at være lidt konstruktiv.

Et af de inputs jeg har fået, gik på at de meget lange enkeltstarts-intervaller, jeg forsøger at promovere, bliver for ensidige. Derfor har jeg begrænset enkeltstarter til ca 8 minutter og max 2 på en time. Men "enkeltstart" var i hvert fald ét af de elementer, jeg gerne ville associeres med. Det kan være jeg skulle skrue lidt mere op for gassen dér, alligevel..
Jeg vil også mene at mere end to enkelt starter vil blive for meget på én time, men syntes da helt klart at det er noget du skal have med
Jeg tager udgangspunkt i "den fysiologiske skala", som FitnessDK har gjort til et generelt koncept for alle spinnertimerne. Her insisterer jeg så på, at man hele timen igennem skal svinge omkring et 7-tal, med et enkelt eller to max på 8-9 stykker (andre arbejder med betydeligt flere max-intervaller). Så den overordnede planlægning af timen bør sådan set resultere i en pulskurve der gradvist øges den første tredjedel af timen, bliver næsten flad - med et peak ca 2/3 i timen, og derefter flader ud i den sidste 1/3 af timen.
Pointen for mig er, at man gerne må holde sig i nærheden af sin syregrænse og være mere fokuseret på gennemsnitspulsen end maxpulsen.

Det jeg savner er egentlig det du beskriver i de to forudgående quotes. Jeg følte ikke der var nogle "flade stykker" på timen, og det var vel det jeg savnede.

Jeg er enig i den måde du beskriver en distancetime her, men jeg føler ikke at du får ført det ud i timen. Altså hvis man sammensætter et program med f.eks. en del høj stående kadance, som Arne også er inde på, så kan man jo ikke forvente, at folk køre under deres syregrænsen.

Og jeg var i hvert fald flere gange oppe på 8... f.eks. var det sidste jo noget to-og-to holdkørsel, der var i hvert fald et 8 tal. Og så var der vist også en serie med 3-4 runder af siddende mellem, stående mellem og siddende accelerationer... der var så 2-3 8-taller til.

Derudover lidt anden "kritik"

- Når vi skulle køre mellemtakt sagde du "træd, træd, træd, træd...". Men det hjalp ikke mig, tværtimod, kunne ikke høre takten i musikken ordenligt

- Der var et par gange, hvor vi kørte noget tempo kørsel og du så f.eks. meldte ud "10 sek igen. Men musikken stoppede efter måske 5 og så stoppede du op! Fair nok at musikken måske ikke passer helt, men jeg er altså af den mening, at melder man sådan noget ud, skal man altså også køre det. For så næsten gang du siger "10 igen", så tanker man (i hvert fald mig) "...ahhh, 5 igen" og stopper for tidligt.

Det var et par af de ting jeg tænkte efter timen :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo ikke kørt med dig siden første MOL træf. Så min respons bliver på det du skriver :smile: 120 rpm er for mig - og jeg er jo også lidt stor kunne man sige - for hurtigt arbejde. Det er de færeste der kan køre det tempo med væsentlig belastning. Det vil let medføre at folk nok får en pæn høj puls - men producere færre watt end de ville ved en lavere kadance.

Jeg mener det er de færeste der har teknik og mulighed for tilstrækkelig belastning - til at jeg vil anse 120 for forsvarligt i stående arbejde... 140 rpm ved jeg godt at mange med Hardwork baggrund har preferance for - men det er galmandsværk i mine øjne...

For mig at se består dine distance udelukkende af hvad jeg ville kalde tempoarbejde. For mange i selv hæderlig almindelig form, er det at stå op ved 80 rpm (min øvre grænse for arbejde over 3-4 min stående hvis jeg skal holde mig under de 90%) altid lig med 8 eller mere - hvis de skal have noge som helst modstand på. Din distancetime vil kun være en distancetime for ret veltrænede spinnere - og helst med landevejspreferance... Som jeg ser det :smile:

EDIT: Læste lige dine indlæg igen- og ser at du har bakkeintervaller på under 80 rpm - så er jeg mere med :smile:

Ja, der har vist sneget sig en lille misforståelse ind dér :tongue: 80-120 rpm er det interval hele timen bliver kørt i. Ikke de stående intervaller :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Meget af det hænger vel sammen med musikken? Hvis et musikstykke er 4 minutter langt, oplever man ofte at det interval man sidder og kører, har samme længde. Så nytter det ikke noget at jeg sidder med en lille fedtet seddel hvor der er 2 intervaller á 15 minutter og et á 20 minutters varighed (med 10-11 musiknumre som musikunderlag).. Så skal jeg formidle at intervallet på det 4 minutters musikstykke hænger sammen med de to næste musikintervaller á 6 minutter, og at det sker på den og den måde...

Jeg bryder mig ikke så meget om techno, trance og musik i den boldgade. Derfor har jeg sjældent numre med, der varer længere end 6-8 minutter. Der kommer m.a.o. afbrydelser oftere end mine intervaller skifter karakter.. Men et nyt musikstykke udgør også en naturlig ændring, så indtil nu har jeg valgt at lade intervallerne udvikle sig i takt med musikken (fx. "samme som før, men nu stående i stedet for siddende")..

Omkring det lungeflænsende i intensiviteten er det selvfølgelig et spørgsmål om, hvor meget modstand man skruer på cyklen :tongue: - men igen her er det selvfølgelig min opgave at coache/guide folk til det rigtige intensitetsniveau. Jeg tager udgangspunkt i "den fysiologiske skala", som FitnessDK har gjort til et generelt koncept for alle spinnertimerne. Her insisterer jeg så på, at man hele timen igennem skal svinge omkring et 7-tal, med et enkelt eller to max på 8-9 stykker (andre arbejder med betydeligt flere max-intervaller). Så den overordnede planlægning af timen bør sådan set resultere i en pulskurve der gradvist øges den første tredjedel af timen, bliver næsten flad - med et peak ca 2/3 i timen, og derefter flader ud i den sidste 1/3 af timen.

Som helt konkret tilbagemelding på dit tvivlsspørgsmål: Selv om instruktionen bliver pakket ind som kortere selvstændige intervaller der opfordrer til lungedrab og høje intensiteter, så bør indsatsen undervejs disponeres sådan, at intervallerne køres på tværs af musikken som blokke á hhv. 15+20 minutter og 15 minutters varighed (efter de 7 minutters opvarmning og inden de 6 minutters neddrosling). Dét vil jeg fremover være mere klar i mælet om at formidle videre :-)

Hej Mads

Et par kommentarer til ovenstående.

Når jeg træner spinning, så er rækkefølgen først intervallet og dernæst musikken. Jeg kan derfor ikke følge din argumentation om at det bliver musikken der sætter begrænsninger. Hvis det er et problem at finde sange der er mere end 3-4 minutter, må du lade intervallerne løbe over flere sange, og det husker jeg ikke du gør. Det andet giver timen et abrupt præg, og man kommer ikke ind i det flow som jeg forbinder med distance-timer.

Jeg er helt med på den fysiologiske skala, og bruger altid pulsur. Du kunne i øvrigt godt anvise puls-zoner, men det er en detalje. Problemet er, at når intervallerne bliver (føles) så relativt korte som din musikbrug giver anledning til, føler man også naturligt at man meget hurtigt skal op på en hør intensitet for at få noget ud af et 4-minutters interval. Det er der kæden hopper af for mig og jeg ikke får de lange stræk som jeg efterspørger. Dermed lever udførelsen af dine timer ikke som din planlægning ellers lægger op til - og som jeg i øvrigt er helt enig i må være idealet.

Så helt konkret vil jeg opfordre dig til at være mere skarp på at lave og kommunikere intervaller der strækker sig over to eller flere numre, og samtidig gøre mere ud af disponeringen over hele timen.

vh

Henrik B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På en øvet time mener jeg at huske, at grænserne fx. er sådan, at man max må køre 20 minutter uden pauser, højst have en kadence på 140 bpm og højst må have stående intervaller på 4 minutter ad gangen.

Forklar lige lidt nærmere.... du mener vel forhåbentlig ikke, at de tillader, at man kører 140 RPM? Det er fuldstændig vanvittigt i så fald. Jeg kunne aldrig drømme om at nærme mig bare 100 RPM stående, hvis jeg da ikke havde som mål at se, hvor mange knæskader jeg kunne påføre medlemmerne i løbet af en periode. Og jeg vil også påstå, at det er træning uden noget som helst formål, hvis man beder medlemmerne køre ret meget over 100 RPM siddende..

Hvis du mener 140 BPM forstår jeg det heller ikke. Hvad er der i vejen med at køre enkelttakt til 150 BPM (som jo giver en RPM på 75)...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:laugh:

hvor er det dejligt at blive husket.....

det er nu ellers ikke så tit at jeg er her inde.. men nu må jeg da lige holde mig lidt tid..

kan oplyse om, at jeg skal undervise mine første timer i fitness dk i valby til sep.... hihi troede ellers ikke at jeg ville hoppe der over, men sådan blev det ikke..

så kom endelig forbi..

SEEEESSSS

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

hvor er det dejligt at blive husket.....

det er nu ellers ikke så tit at jeg er her inde.. men nu må jeg da lige holde mig lidt tid..

kan oplyse om, at jeg skal undervise mine første timer i fitness dk i valby til sep.... hihi troede ellers ikke at jeg ville hoppe der over, men sådan blev det ikke..

så kom endelig forbi..

SEEEESSSS

Haha - også dig :bigsmile:

Der er vist flere der tager den vej her til september.

Skal du kun køre i Valby indtil videre?

Link to comment
Share on other sites

Forklar lige lidt nærmere.... du mener vel forhåbentlig ikke, at de tillader, at man kører 140 RPM? Det er fuldstændig vanvittigt i så fald. Jeg kunne aldrig drømme om at nærme mig bare 100 RPM stående, hvis jeg da ikke havde som mål at se, hvor mange knæskader jeg kunne påføre medlemmerne i løbet af en periode. Og jeg vil også påstå, at det er træning uden noget som helst formål, hvis man beder medlemmerne køre ret meget over 100 RPM siddende..

Hvis du mener 140 BPM forstår jeg det heller ikke. Hvad er der i vejen med at køre enkelttakt til 150 BPM (som jo giver en RPM på 75)...

Ja, når der er noget der virker fuldstændigt vanvittigt, er det som oftest fordi det ikke er sådan, og heldigvis er FitnessDK's spinningtimer ikke sat på jorden for at smadre folks knæ på samlebånd :bigsmile:

Den quote du citerer mig for, var rammerne for spinning som sådan på elite timerne. Dvs. instruktørerne må ikke lave programmer der kører hurtigere end 140 bpm når man sidder ned.

Jeg er også ret sikker på at disse grænser med vilje er forholdsvis fleksible på elite timerne. Instruktørerne må efterfølgende godt få lov til at tænke selv jo :wink:

Personligt har jeg nogenlunde samme referencer som dig med de 100 RPM (lidt afhængig af musikken forstås). Jeg kan godt komme til at sende folk op af sæderne i kortere intervaller (fx 10 sek.) på musik der kører lidt hurtigere, men ville fx aldrig køre med hel takt på et 130 bpm nummer. Generelt er jeg nok præget af min baggrund fra udendørs cykling / triathlon (har bla. været med 3 gange ved VM i langdistance triathlon, og kørt 2xIronman). Så lige så snart musikken giver mulighed for det, kan jeg bedre lide at træde den tunge klinge :wink:

Omkring "enkelttakt til 150 bpm". Ja, det er også den grundlæggende idé. Altså: FitnessDK's guide udtaler sig generelt ikke om, hvilken slags musik man må vælge, men om, hvor hurtigt benene må bevæge sig rundt i cirkler :bigsmile:. Det må falde tilbage på min sammenblanding af de to begreber (bpm og rpm). Det er selvfølgelig helt i orden at en instruktør kører halv takt til et heftigt technonummer ved 150 bpm, ligesom det er forbudt at køre et sløvt reggae-nummer på 75 bpm og tvinge deltagerne op i dobbelttakt stående.

Edited by creole
Link to comment
Share on other sites

:laugh:

hvor er det dejligt at blive husket.....

det er nu ellers ikke så tit at jeg er her inde.. men nu må jeg da lige holde mig lidt tid..

kan oplyse om, at jeg skal undervise mine første timer i fitness dk i valby til sep.... hihi troede ellers ikke at jeg ville hoppe der over, men sådan blev det ikke..

så kom endelig forbi..

SEEEESSSS

Hey Luuuuuus

Du er duuuuuuum at du skifter :wink:

Jeg skal lige høre om i søndags, L gav det hele thumbs down :cry:

Link to comment
Share on other sites

Haha - også dig :bigsmile:

Der er vist flere der tager den vej her til september.

Skal du kun køre i Valby indtil videre?

yes ind til videre er det kun valby, men mon ikke jeg kommer lidt omkring med tiden..... hihihi..

Jeg glæder mig helt vildt, jeg har undervist ufattelig mange timer i sats, så det bliver skønt med nye ben på holdene..

OG Hold fast jeg skal køre en aerobictime igen..

Kender jeg den unge mariann :bigsmile: eB

Link to comment
Share on other sites

yes ind til videre er det kun valby, men mon ikke jeg kommer lidt omkring med tiden..... hihihi..

Jeg glæder mig helt vildt, jeg har undervist ufattelig mange timer i sats, så det bliver skønt med nye ben på holdene..

OG Hold fast jeg skal køre en aerobictime igen..

Kender jeg den unge mariann :bigsmile: eB

Hehe - kender og kender.... Det er jo lettere for os deltagere at huske instruktøren end for instruktøren at huske deltagerne... Vil jeg tro :rolleyes:

Jeg kørte hos dig for 4-5 år siden, da du havde timer på Englandsvej og siden har vi vist mest mødtes tilfældigt. Senest en lørdag for et par uger siden på Englandsvej igen. Du fik skam også ros for den time i min log :4thumbup:

Jeg kan faktisk ikke huske, hvorfor jeg ved hvem du er bag Hot1Tot :bigsmile:

- Marianne.

Link to comment
Share on other sites

Hehe - kender og kender.... Det er jo lettere for os deltagere at huske instruktøren end for instruktøren at huske deltagerne... Vil jeg tro :rolleyes:

Jeg kørte hos dig for 4-5 år siden, da du havde timer på Englandsvej og siden har vi vist mest mødtes tilfældigt. Senest en lørdag for et par uger siden på Englandsvej igen. Du fik skam også ros for den time i min log :4thumbup:

Jeg kan faktisk ikke huske, hvorfor jeg ved hvem du er bag Hot1Tot :bigsmile:

- Marianne.

uhhh... det var ellers en utaknemmelig opgave.. ufedt at aflyse et event med venteliste, få så at tilbyde en vikar time hæhæ..

men det gik jo.. blev dårlig pga varmen :unhappy: .. men havde min søde kæreste med til at holde modet oppe.

Jeg har min sidste time på englandsvej på mandag, så må du da endelig komme forbi og sige hey..

Og jo.. jeg er faktisk rigtig god til at huske folk, så længe de har træningstøj på :tongue: .

Link to comment
Share on other sites

uhhh... det var ellers en utaknemmelig opgave.. ufedt at aflyse et event med venteliste, få så at tilbyde en vikar time hæhæ..

men det gik jo.. blev dårlig pga varmen :unhappy: .. men havde min søde kæreste med til at holde modet oppe.

Jeg har min sidste time på englandsvej på mandag, så må du da endelig komme forbi og sige hey..

Og jo.. jeg er faktisk rigtig god til at huske folk, så længe de har træningstøj på :tongue: .

Lige præcis den lørdag fik jeg det også dårligt af varmen - kvalme og svimmel og kunne slet ikke tage den III'er time bagefter som jeg ellers havde planlagt :gal:

Nu har jeg desværre andre planer på mandag, men jeg skal nok give mig til kende, hvis vi løber på hinanden en dag :shades: i Sats eller FitnessDK :4whistling:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share