Kan det lade sig gøre ? + muskelmasse - fedt


kettner
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger... Kan det lade sige gøre at øge sin muskelmasse (måske 2-3 kg vægt) samtidig med at jeg smider fedet ?

Eller er det komplet umuligt ?

For at bygge muskler skal jeg jo være i kcal overskud.... men er det så 100% = med mere fedt også ? eller kan man sørge for at der intet fedt bliver dannet ?

Ved godt at man "bare" kan gaine også cutte bagefter. Men jeg er desvære kommet lidt sent igang med at træne :dry:

Håber der er et par kloge hovder der kan svare på dette...

Link to comment
Share on other sites

Kroppens hormonbalance styrer om du er i en anabol (opbyggende) eller katabol (nedbrydende) tilstand. Du kan ikke være i begge tilstande samtidig, forstået som præcis på samme tidspunkt. Men set over en dag vil du svinge frem og tilbage mellem de to som følge af aktivitet og måltider, så du vil godt kunne opbygge muskelmasse og forbrænde fedt på samme dag. Spørgsmålet er hvor meget og om det er den smarteste/bedste/hurtigste måde at nå resultater på. Det er de fleste enige om det ikke er.

Om det så kan lade sig gøre at gaine 2-3kg muskler er mest af alt bare et spørgsmål om hvor lang tid du afsætter, og hvor meget fedt havde du i øvrigt planlagt at tabe i samme periode.

Du skriver det som om du ikke "kan nå" både en bulk-periode og derefter cut, så derfor vil du gøre begge dele på samme tid, right? Det er helt misforstået at du skulle kunne opnå det samme hurtigere ved at forsøge begge dele på samme tid. Rigtig meget erfaring viser at de personer der ikke "tør" spise igennem af frygt for en smule fedt aldrig kommer særlig langt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok det kommer jo helt klart an på målet, det kan jeg godt se... Så dem vil jeg da lige definere....

først lidt fakta.

27år

69-70 kg

176 høj

tæner capoeria 3x2 timer gange om ugen (min cardio træning, cykler til træning og hjem igen = 70 min pr gang)

styretræner 3 gange om ugen (full efter 5x5 princippet)

spring gymnastik 2 timer om ugen.

Spiser sundt, og får nok at spise til ikke at miste vægt. Men skal til at gøre meget mere ud af min kost = med mere protein og kreatin nok iform a pulver.

Mål: (der er mål for i år og næste år)

Altså generelt atletisk / gymnast krop

vægten skal være 72-73 kg i år ved juli / august

intet fedt på maven = fedt % på en 6-7 stykker vil jeg sige ?

Og så selfølgelig være stærkere og mere smidig.

Kan det lade sig gøre ?

Hvor meget skal jeg så bulke...hvor mange kg vil i tror jeg skal op og veje før jeg begynder at cutte ? og hvad ville tids horisontet være ?

kan det lade sig gøre ? eller er jeg kommet forsent igang, vil meget gerne være "trimmet" til sommer da jeg skal på bjergbestigning og ikke gider at slæbe alt for meget unødigt fedt med... :tongue:

maxpower tak for det gode svar....som så ledte til et nyt spørgsmål

(sådan her ser jeg ud lige pt. www.kettner.nu/kristian24marts1.jpg )

Link to comment
Share on other sites

6-7 i fedtprocent er meget lavt, men umiddelbart virker det ikke som en total umulig opgave. Om det kan lade sig gøre for dig kan jeg ikke svare på, og det er der næppe nogen der kan med sikkerhed.

En mulig fremgangsmåde kunne være at tage ca 5kg på i løbet af de næste 3 måneder, og derefter cutte. Eventuelt kunne du for lidt inspiration kigge på linket i tråden om filmen "300". Det er rimelig imponerende resultater de har nået på 4 mdr.

Link to comment
Share on other sites

Ja ok viste ikke lige helt med den fedt % men altså bare intet fedt på maven.... ved sq ikke hvor langt man skal ned i % for at opnå det...

fandt lige denne side...

http://joshsgarage.typepad.com/articles/20..._miller_mo.html

Det er jo træning lige efter mit hovde.... også derfor jeg går til gymnastik og capoeria.

Planen er så at bulke de næste 2md seriøst ! der skal bare kastes de rigtige byggesten inden bords !

tror sq lige jeg opretter en log... så kan man se hvor meget man kan nå på 4 md. passer faktisk præcist med 4 md. da jeg gerne skulle stå på toppen af kilimanjaro 3 aug!

Edited by kettner
Link to comment
Share on other sites

... passer faktisk præcist med 4 md. da jeg gerne skulle stå på toppen af kilimanjaro 3 aug!

Troede du mente rigtig bjergbestigning. Den støste vanskelighed er, så vidt jeg husker, at nogle menesker får højdesyge allerede i den højde, hvorfor din fedtprocent er ret ligegyldig - træn cardio, hvis du gerne vil gøre turen lettere for dig selv og gå lange ture med rygsækken lastet med samme vægt som du forventer at slæbe med derop, så din krop er vænnet til det. Der er alligevel ingen som kan se din sixpack under goretexen... Men du skal måske score en bjergged? ;-D

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

"Troede du mente rigtig bjergbestigning." ja ok... der er jo altid cola ruten man kan tage... :smile:

Men der er også andre lidt mere krævende ruter, men vil dog give dig ret i at bjergbestigning er nok ikke det rette ord, til kilimanjaro, hehe. Der er jo påtvungen bærer og guider man skal have med ! MEN den der højdesyge man oplever... puha den kan godt være rigtig træls !

Var på sådan lidt rigtig bjergbestigning sidste år, Mount Blanc. Gik nede fra les houches op på toppen og ned igen, uden brug af lift/tog eller suplies undervejs. Det var fedt ! Se evt http://www.kamikazi.dk

hehe tror sq det er svært at score en bjergged ;-D

Link to comment
Share on other sites

"Troede du mente rigtig bjergbestigning." ja ok... der er jo altid cola ruten man kan tage... :smile:

Men der er også andre lidt mere krævende ruter, men vil dog give dig ret i at bjergbestigning er nok ikke det rette ord, til kilimanjaro, hehe. Der er jo påtvungen bærer og guider man skal have med ! MEN den der højdesyge man oplever... puha den kan godt være rigtig træls !

Var på sådan lidt rigtig bjergbestigning sidste år, Mount Blanc. Gik nede fra les houches op på toppen og ned igen, uden brug af lift/tog eller suplies undervejs. Det var fedt ! Se evt http://www.kamikazi.dk

hehe tror sq det er svært at score en bjergged ;-D

I min verden er definitionen på bjergbestigning nok brug af udstyr/sikring, mens alt der kan nås med rygsæk og støvler er i kategorien vandring. Her er lidt linkage til artikler om hvordan du kommer i form og også noget om højdesyge. Den er sq nok vigtig i den her sammehæng, for det kan ødelægge turen for en eller flere af jer.

Håber i får en fin tur :smile:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share