Fedttab kontra muskeltab


Mieses
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med at fjerne de sidste overflødige fedtdepoter, og motionerer skidtet væk. Jeg kommer til at tænke på, at der går en del snak om at en del af ethvert vægttab består af muskeltab, hvilket ikke er så fedt(og vægttab skal jo være fedt :D ). Er der nogen der har en tommelfingerregel om hvor stor del af vægttabet er muskeltab? Og er muskeltabet MEGET større ved hurtige vægttab end ved langsomme vægttab eller er der ikke en betydelig forskel? Er der nogle videnskabelige undersøgelser på området?

Jeg er bekendt med, at man kan minimere muskeltabet ved at styrketræne, og gør det også selv 1-2 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du holder vægttabet på under 0,5 kg pr. uge og desuden styrketræner, så er der gode chancer for, at du slet ikke mister muskelmasse (såfremt du er et "gennemsnitligt menneske" - der er jo altid individuelle forskelle). :)

Øger du vægttabet pr. uge, så er der endog særdeles gode (=dårlige ;) ) muligheder for at muskelmassen ryger.

Forholdet: Umuligt at sige - og i grunden ligegyldigt, idet dette ikke ville fortælle eller hjælpe dig så meget. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du holder vægttabet på under 0,5 kg pr. uge og desuden styrketræner, så er der gode chancer for, at du slet ikke mister muskelmasse (såfremt du er et "gennemsnitligt menneske" - der er jo altid individuelle forskelle).  :)

Øger du vægttabet pr. uge, så er der endog særdeles gode (=dårlige  ;) ) muligheder for at muskelmassen ryger.

Forholdet: Umuligt at sige - og i grunden ligegyldigt, idet dette ikke ville fortælle eller hjælpe dig så meget.  :)

Mja, det ved jeg godt. Det jeg fiskede efter er, at eftersom man anbefaler vægttab på ca. 0,5 kg/ugen, så må man(en eller anden) have nogle fingerpeg om hvor meget muskelmasse man taber, hvis hastigheden er større. Måske en slags formel, hvor x kg vægttab om ugen fører til y kg muskeltab om ugen (for et gennemsnitligt menneske). Så kan man selv sidde og regne hvor mange pct. muskler man er villig til at smide.

Selv går jeg efter 1 kg om ugen, og vil gerne have et fingerpeg om hvor meget der egentligt er muskelmasse som tabes. Hvis det er for stor andel er man jo nødt til at bide i det sure æble og gå efter en lavere hastighed.

Nogen som har et bud eller erfaringer at dele :8a:

Link to comment
Share on other sites

Måske en slags formel, hvor x kg vægttab om ugen fører til y kg muskeltab om ugen (for et gennemsnitligt menneske). Så kan man selv sidde og regne hvor mange pct. muskler man er villig til at smide.
:D Findes ikke (i hvert fald ikke nogen jeg kender til).

Der er simpelthen for mange komponenter til, at dette kan gøres: Vægttabshastighed, motionsaktiviter, motionsintensitet, kost, hvile, genetiske forudsætninger for blot at nævne de vigtigste. :)

Nogen som har et bud eller erfaringer at dele  

Ja. :D Men du vil ikke høre mine - for så får du bare dårlige ideer til dit eget vægttab. :lol: :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Undersøgelser har vist, at jo højere fedtprocent jo større tab af fedtmasse (FM) vs. muskelmasse (FFM). Hvor meget af dit vægttab der er FM afhænger således bl.a. af din nuværende fedtprocent!

Det samme gør sig faktisk gældende når man "bulker". Jo højere fedtprocent jo mere FM lagrer man i forhold til FFM.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det selvindlysende at fede har et større tab af FM vs. FFM ved vægttab og samtidig en større stigning i FM vs. FFM ved vægtøgning?

Nej, jeg har ingen formel. Jeg tror ikke den findes. Ligesom dig er jeg enig i, at der er mange faktorer der påvirker vægttabets "sammensætning".

Jeg tror dog, at fedtprocenten spiller en større rolle end så mange andre af disse faktorer! - altså uanset træning, intensitet, kalorierestriktion, alder m.m. så vil fede tabe mere FM og slanke mere FFM.

Link to comment
Share on other sites

Jo altså. Det er da selvindlysende at "fede" mennesker har en større FM/FFM-rate end slankere personer. Der er jo mere "at tage af", førend kroppen må lave større indhug i sine proteindepoter (musklerne først og fremmest). Ikke at der ikke tæres på musklerne når man er "slank" under en for høj vægttabshastighed - men at alt andet lige, så vil der vel tæres mindre FFM hos den "slanke" ifh. til den "fede" :)

Link to comment
Share on other sites

ikke for at blande mig i selve debatten, men tænkte bare over udtrykket "alt andet lige".

-det kan man sjældent bruge, når man snakker komplekse biologiske systemer, eftersom man ikke kender alle faktorer og derfor giver det ikke meget mening at gå ud fra, at alle andre faktorer ikke ændrer sig, hvis man ændrer en faktor.

Link to comment
Share on other sites

Claus B -> den diskussion har været oppe at vende på MOL før. ;)

Det er klart, at den menneskelig fysiologi er sindrigt og kompliceret opbygget. Således er det helt rigtigt, når du siger,...

-det kan man sjældent bruge, når man snakker komplekse biologiske systemer, eftersom man ikke kender alle faktorer og derfor giver det ikke meget mening at gå ud fra, at alle andre faktorer ikke ændrer sig, hvis man ændrer en faktor.

Problemet er bare følgende: En fuldstændig redegørelde for alle mekanismer og sideløbende mekanismer, der gør at man går fra stimuli A til resultat B oftest ikke er mulig - og i de tilfælde hvor det rent faktisk er muligt, at det så kun kan ske ved så fyldige redegørelser, at det kunne fylde 10-20 doktorafhandlinger.

Således giver det oftest mest mening at sige "alt andet lige". Herved kan man diskuttere effekten (og derved mekanismen som skaber denne effekt) af lige netop det man pt. er interesseret i. Ligeledes er målet i videnskaben den samme: At fjerne alle ikke-interessante mekanismer fra et eksperiment, som netop ønsker at undersøge og analyserer kun én mekanisme fra.

På baggrund heraf kan man sige, at det både praktisk og teoretisk er mest forsvarligt kun at behandle/analysere/besvare én ting. Men dette betyder naturligvis ikke "at man kan have flere bolde i luften på samme tid". Men i så fald må man være meget påpasselig med, hvor godt man kender effekter af alle de implicerede mekanismer (og ikke mindst korrelationen mellem dem), således at man ikke på forhånd vrøvler. :)

PS: Når det gøres på den måde, er det faktisk også nemmere (for dig, mig og andre) at opdage, når man vrøvler :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share