ledpåvirkning under basisøvelser.


Michael2
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum at spørge, men min søgning på ordet led, sagde kun, at ordet var for kort og kombinationer af ord med led gav intet og basisøvelser alene gav for meget fra en søgning, så nu spørger jeg her. :tongue:

En instruktør fortalte mig i dag, at basisøvelser påvirker leddende uhensigtmæssigt meget og vil direkte medføre skader for en nybegynder. Dette er ikke noget jeg synes overhovedet at se nævnt i mange af de virkelig gode artikler herinde og på getbig.dk :smile: samt bodyzone (et nedlagt forum)

Derfor ville jeg lige høre, er der noget om snakken? Er basisøvelser skadelige for leddende og mere skadelige end maskiner osv. bare noget konkret tak.

På forhånd tak. :bigsmile:

Mvh. Michael

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jeg ved ikke om dette er det rigtige forum at spørge, men min søgning på ordet led, sagde kun, at ordet var for kort og kombinationer af ord med led gav intet og basisøvelser alene gav for meget fra en søgning, så nu spørger jeg her. :tongue:

En instruktør fortalte mig i dag, at basisøvelser påvirker leddende uhensigtmæssigt meget og vil direkte medføre skader for en nybegynder. Dette er ikke noget jeg synes overhovedet at se nævnt i mange af de virkelig gode artikler herinde og på getbig.dk :smile: samt bodyzone (et nedlagt forum)

Derfor ville jeg lige høre, er der noget om snakken? Er basisøvelser skadelige for leddende og mere skadelige end maskiner osv. bare noget konkret tak.

På forhånd tak. :bigsmile:

Mvh. Michael

De er mindre skadelige end maskiner. Og begge dele er stort set harmfulde. Det er længt farligere for dine led at spille feks. fodbold fordi du kommer ud i langt flere yderstillingere. Men brug lav vægt indtil teknikken er på plads, så er der ingen grund til bekymring :smile:

Desuden bør basis øvelserne være basis i dit program sjovt nok :tongue:

Link to comment
Share on other sites

De er mindre skadelige end maskiner. Og begge dele er stort set harmfulde. Det er længt farligere for dine led at spille feks. fodbold fordi du kommer ud i langt flere yderstillingere. Men brug lav vægt indtil teknikken er på plads, så er der ingen grund til bekymring :smile:

Desuden bør basis øvelserne være basis i dit program sjovt nok :tongue:

Jeg vil personligt hellere benytte en harmLØS træningsmetode!

Link to comment
Share on other sites

Basis øvelser er meget hårde ved ledende en isolation/maskin øvelser, da du bruger flere muskler/sener som du ikke bruger ved maskine og meget svage sener/muskler.

Det kan være skadeligt hvis du ikke har styr på teknikken. For en nybegynder som har styr på teknikken men godt kan lide at køre tungt kan det sagtens ende i en skade. Selvom du er øvet og kører tungt kan du også sagtens få en skade.

Men nybegyndere har lettere ved det. Men hvis du træner fornuftigt er der ikek noget at frygte..

Edited by DGR
Link to comment
Share on other sites

Basis øvelser er meget hårde ved ledende en isolation/maskin øvelser, da du bruger flere muskler/sener som du ikke bruger ved maskine og meget svage sener/muskler.

Det kan være skadeligt hvis du ikke har styr på teknikken. For en nybegynder som har styr på teknikken men godt kan lide at køre tungt kan det sagtens ende i en skade. Selvom du er øvet og kører tungt kan du også sagtens få en skade.

Men nybegyndere har lettere ved det. Men hvis du træner fornuftigt er der ikek noget at frygte..

du tager fejl og dit argument skyder sig selv i foden. I maskinøvelser og isolationsøvelser bliver der genereret en meget højere belastning fordi der ikke er et hæmmen de input på grund af stabiliseringskravet.

Ligeledes findes der en omfattende dokumentation for at closed kinetic chain bevægelser (som i typiske basisøvelser) enerelt er at foretrække i rehabilitering lige præcis på grund af en mere fysiologisk fordeling af blastningen i leddet.

Enig i at der kan være et teknik issue, men det opvejes imho klart af de fordele der er ved frie vægte.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Basis øvelser er meget hårde ved ledende en isolation/maskin øvelser, da du bruger flere muskler/sener som du ikke bruger ved maskine og meget svage sener/muskler.

Det kan være skadeligt hvis du ikke har styr på teknikken. For en nybegynder som har styr på teknikken men godt kan lide at køre tungt kan det sagtens ende i en skade. Selvom du er øvet og kører tungt kan du også sagtens få en skade.

Men nybegyndere har lettere ved det. Men hvis du træner fornuftigt er der ikek noget at frygte..

Hej! :bigsmile:

Lige en hurtig en herfra og så tilbage til eksamenslæsningen :sneaky2:

@DGR:

Det du nævner er mere eller mindre det samme, som jeg har fået at vide af to fitnessinstruktører. Min fornemmelse ud fra den opfattelse jeg har fået herinde fra er, at det du skriver ikke er korrekt.

Jeg har dog ikke selv forstand på emnet. Grunden til jeg så "tror mere" på Motion-Online, end de fitnessinstruktører jeg har snakket med er, at for så vidt jeg kan se bakkes de fleste påstande her på internettet op med videnskabelige undersøgelser, mens fra instruktører kan man høre argumenter, som "ja, men det er jo internettet :tongue:" :dry:

Mvh. Michael

PS: Og mange tak for alle svarene, det var mere eller mindre den diskussion jeg håbede på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share