Træning på trampolin


Lotte-fys
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg overvejer at købe mig en lille trampolin, som jeg kan bruge indendørs hjemme som supplering til min træning. Jeg cykler en hel del hver dag (ca. 15-20 km) og ville godt løbe, men har svage knæ, som ikke kan holde til at jeg løber. Men så har jeg hørt om trampolin-træning og er blevet interesseret heri. Er der nogen, der ved noget om effekten af "hopperiet" :tongue: ??

På forhånd tak :4thumbup:

Lotte (stud. fys)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Jeg overvejer at købe mig en lille trampolin, som jeg kan bruge indendørs hjemme som supplering til min træning. Jeg cykler en hel del hver dag (ca. 15-20 km) og ville godt løbe, men har svage knæ, som ikke kan holde til at jeg løber. Men så har jeg hørt om trampolin-træning og er blevet interesseret heri. Er der nogen, der ved noget om effekten af "hopperiet" :tongue: ??

På forhånd tak :4thumbup:

Lotte (stud. fys)

Tænker du på noget specielt? Går ud fra du vil vide mere end at det er muskeludholdenhed der trænes, og det primært er benmusklerne der trænes eftersom du studere fys.

Link to comment
Share on other sites

Heysa :smile:

Der er et program der hedder "The Man Show", hvori der indimellem er nogle indslag der hedder "girls on trampolin"

Det giver et meget godt billede af, hvad effekterne af denne træningsform er :tongue::rolleyes::firebounce:

Jah, det gaar lige pludslig op for én, at der er langt flere muskel grupper involveret end foerst antaget :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Tænker du på noget specielt? Går ud fra du vil vide mere end at det er muskeludholdenhed der trænes, og det primært er benmusklerne der trænes eftersom du studere fys.

Hej :)

Hehe, jeg havde godt regnet den ud med udholdenheden og benmuskulaturen ;) Jeg tænkte bare om der var nogen, der havde andet at byde ind med - udover at det er meget sjovt. Som regel når man hopper i trampolin får man jo pulsen op og jeg har læst et sted (kan ikke huske hvor) at løb og hop har samme effekt på kondition og fedtforbrænding. Jeg har dog lidt svært ved at tro på dette og ville i den forbindelse høre, om andre ved noget herom...

Mvh Lotte :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Heysa Lotte. Sorry, kunne ikke lade være. Den lå altså liiiige til højrebenet :wink::innocent:

Med hensyn til træningseffekter, så er der en tilnærmelsesvis lineær sammenhæng mellem hjertefrekvens og iltoptagelse. Såfremt du er istand til at arbejde over en længere tid med tilpas høj hjertefrekvens, vil trampolinspring have en forbedrende effekt på din kondition og fedtforbrænding hvis kosten, restitutionen osv. holdes ved lige.

Spørgsmålet er så bare, om belastningen på lårmuskulaturen bliver for lille :hmmm: Man siger som udgangspunkt at der skal involveres muskelmasse svarende til minimum 2-bens-arbejde (lårmuskulatur) før man kan tale om regulær kredsløbstræning, som belaster hjertet nok til adaptation.

Dine læg- og ankelmuskler vil få et stort workout, samtidig med at dine coremuskler vil blive tvunget til at udvikle kraft hurtigt. Dette hurtige krav til at spænde op, skulle være særdeles fordelagtigt til at styrke denne muskulatur. Du kan f.eks. variere hvordan du har dine arme under springene, hvilket vil stille et anderledes krav til din core.

Jeg sjippede meget en overgang, og kunne mærke at det havde en tendens til at give irritation i achillessenen. Kunne forestille mig at trampolinspring kunne have samme effekt.

//Jacob.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nu er jeg slet ikke ekspert inden for området, men hvis du har en svag ryg, kan dette godt give problemer.

Alt hopperiet gør jo, at ens krop, i springet, bliver 'trykket sammen', og det kan godt give en belastning i rygen. Jeg har selv oplevet det.

Ikke fordi jeg mener det er et problem, men du skal bare tage det med i dine overvejelse hvis du regner med at gøre det hver dag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen og tak for svar.

Mht belastningen på ryggen vil jeg mene at den tilpas blød trampolin kan tage en del af belastningen. Det er jo et forsøg værd - men god pointe.

Du taler om 2-bens-arbejde og om om der involveres nok muskler til at få en tilstrækkelig stor effekt. Jeg vil umiddelbart mene at lægmusklerne selvfølgelig skal udvikle den største eksplosive kraft, men quadriceps, haser og glut max må da også have et stort stykke arbejde at udføre. Måske ikke ligeså eksplosivt som tibialis posterior og gastrocnemius, men noget arbejde må de da skulle udføre :blush:

Omkring coremuskler har jeg nemlig også tænkt på om ikke netop variation i armenes stilling, rotation i truncus osv kan være med til at træne disse muskler? I samme tråd kunne forskellige slags hop måske også have en gavnlig effekt..? Jeg tænker bl.a. på løb, høje knæløft, twist osv.

Jeg tror imidlertid ikke at sjipning og trampolin-hop kan relateres helt, da man ved sjipning lander på hårdt underlag og som regel på tæer, hvilket stiller enorme krav til achillesenerne, som belastes hårdt ved plyometrisk træning (fx sjipning). Det skal dog tilføjes at dosering af træning, korrekt fodtøj, tapening og god opvarmning kan være YDERST behjælpelig på den problematik.

Hvis du har andre tanker er jeg villig til at høre dem :4thumbup: Altid rart med en faglig diskussion!

- Lotte

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen.

Jeg overvejer at købe mig en lille trampolin, som jeg kan bruge indendørs hjemme som supplering til min træning. Jeg cykler en hel del hver dag (ca. 15-20 km) og ville godt løbe, men har svage knæ, som ikke kan holde til at jeg løber. Men så har jeg hørt om trampolin-træning og er blevet interesseret heri. Er der nogen, der ved noget om effekten af "hopperiet" :tongue: ??

På forhånd tak :4thumbup:

Lotte (stud. fys)

Må tilstå jeg næsten aldrig har hoppet trampolin, men troede at det netop er hårdt for knæene???

Modereret hop kan måske styrke dem, men er der ikke en vis risiko i starten indtil teknikken er helt på plads.

Link to comment
Share on other sites

Ved nærmere eftertanke tror jeg rent faktisk ikke at det er et specielt godt træningsredskab til træning af din kondition. Tvivler på at den kardiovaskulære belastning kan blive stor nok til at give et passende udbytte. Ligeledes vil arbejdet af benmusklerne vel primært være statisk, hvilket taler imod at det skulle være god kardiovaskulær workout. Under statisk arbejde vil hjertefrekvensen stige til meget høje værdier, men iltoptagelsen vil ikke følge denne stigning. Tror nærmere du skal se det som træning af ankler, lægmuskler og core.

Link to comment
Share on other sites

Må tilstå jeg næsten aldrig har hoppet trampolin, men troede at det netop er hårdt for knæene???

Modereret hop kan måske styrke dem, men er der ikke en vis risiko i starten indtil teknikken er helt på plads.

Hejsa

Trampolinhop har mindre skadelig virkning på knæene end hop på hårdt underlag, løb osv. Jeg har før brugt trampolinhop til knæ-patienter. De har i starten ikke fået lov at hoppe rigtigt (fødderne skulle røre trampolin-dugen hele tiden), men har blot skullet "bounce"... hvis du forstår hvad jeg mener..? Du har helt ret i at der er en risiko for at vride om osv før teknikken er på plads. Det skal dog siges at alle raske mennesker har en naturlig evne til at rette op på fejlstillinger i leddene - fx når man er ved at vride om på anklen - og der er derfor størst risiko hvis man har haft en knæskade for nylig. Al ny træning bør startes op stille og roligt indtil kroppen har "lært" at udføre træningen korrekt!

Tak for dit indlæg :)

Mvh Lotte

Link to comment
Share on other sites

Ved nærmere eftertanke tror jeg rent faktisk ikke at det er et specielt godt træningsredskab til træning af din kondition. Tvivler på at den kardiovaskulære belastning kan blive stor nok til at give et passende udbytte. Ligeledes vil arbejdet af benmusklerne vel primært være statisk, hvilket taler imod at det skulle være god kardiovaskulær workout. Under statisk arbejde vil hjertefrekvensen stige til meget høje værdier, men iltoptagelsen vil ikke følge denne stigning. Tror nærmere du skal se det som træning af ankler, lægmuskler og core.

Hmmmm, tjahh det kan du da nok egentlig have ret i... Men netop mine ankler og min core (som er pakket godt ind :wink: ) vil nok have godt af at blive trænet. Man bliver ikke særligt sund af at sidde på skolebænken!!!! I øvrigt burde de 15 km jeg cykler om dagen være nok kardiovaskulær træning til mig...

:4thumbup: Lotte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share