Nybegynder søger feed-back


Rudbeck
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet godt 1 måneds tid 3 gange om ugen. Har fået lavet et begynder-program bestående af 5 maskin-øvelser: Rygbøjninger, mavebøjninger, brystpres, skå mavemuskler, træk til brystet. Øvelserne laves 3x10.

Varmer op med romaskine i 12-15 min.

Derudover cykler jeg 40 min i godt tempo cirka 1 gang om ugen på dage hvor jeg ikke styrketræner.

Mit mål er at opnå lidt større muskelmasse / markerede muskler og tabe mig. Prøver også at spise fornuftigt... :4mewantfood:

Jer er 180 høj, 89 kilo og 30 år.

Er min træning god nok i.f.t. hvad jeg ønsker at opnå?

M.v.h.

Den optimistiske nybegynder

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tag dig et kig omkring efter fornuftige basisprogrammer. Du kan som nybegynder sagtens klare dig med få øvelser, men du vil klart få større udbygge med frivægtsøvelser, bl.a. fordi du har mulighed for at bruge flere muskelgrupper i hver øvelse.

Hvis en samlede program til hele kroppen er 5 øvelser, så skal 2 af dem ikke være isolerede øvelser for maven.

Vil du ramme det meste er du godt dækket af følgende:

Vandret pres - eks. en form for bænkpres

Lodret pres - eks. skulderpres

Vandret træk - eks rows med håndvægte eller stang

Lodret træk - kropshævninger / træk til bryst

Presseøvelse for ben - eks. squat

Trækkeøvelse for ben/ryg - eks. dødløft

På ingen måde skrevet i sten, og der findes mange varianter af de enkelte øvelser.

At øge muskelmasse og sænke fedtprocenten er rimelig modstridende målsætninger, så det vil formentlig være en god ide at tage fokusperioder på en ting af gangen. Det kunne f.eks. bestemme hvor meget du spiser og hvor meget konditræning du har på programmet. Vil du øge muskelmasse skal du spise mere og sørge for ikke at brænde det hele af på konditræning, imens hvis du vil smide fedtet er det lige omvendt - selvfølgelig stadig med styrketræningen som hjælper med til at holde på den masse du har opnået.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share