Optimalt Kalorie Indtag?


Kousgaard
 Share

Recommended Posts

Hej Kære MOL'er!

Som, så mange andre nu her er jeg også igang med at cutte og har derfor været igang med, at forsøge at lave et nogenlunde fornuftigt kostprogram derefter.. Mit spørgsmål er derfor, hvordan man kan finde ud af hvad ens optimale kalorie indtæg bør lægge på for derefter, at kunne justere det lidt ned for at smide et par kilo..

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej Kære MOL'er!

Som, så mange andre nu her er jeg også igang med at cutte og har derfor været igang med, at forsøge at lave et nogenlunde fornuftigt kostprogram derefter.. Mit spørgsmål er derfor, hvordan man kan finde ud af hvad ens optimale kalorie indtæg bør lægge på for derefter, at kunne justere det lidt ned for at smide et par kilo..

På forhånd tak!

Du måler kalorier, gå på vægten og ser om du falder/gainer vægt. Så måler du igen kalorier og justerer indtaget alt afhængigt om du tog på eller

tabte dig, osv osv.

Link to comment
Share on other sites

At have en rimelig idé om dit ligevægtsindtag er smart.

LIGEVÆGTSINDTAG

Tæl sammen hvor meget du spiser hver dag (i kcal)

Vej dig hver dag.

Hold et repræsentativt aktivitetsniveau - så ensartet som muligt.

Efter f.eks. et par uger kan du tage en gennemsnit over hvor meget du spiser om dagen.

Dine vejninger viser hvor meget vægten svinger fra dag til dag, og om du i forhold til det har taget på, holdt vægten eller tabt sig i perioden.

  • Har du taget på har du naturligvis spist mere end dit ligevægtsindtag.
  • Har du holdt vægten har du spist cirka svarende til dit ligevægtsindtag.
  • Har du tabt dig har du spist mindre end dit ligevægtsindtag.

Og så læse lidt her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...;p=873777

Link to comment
Share on other sites

Du måler kalorier, gå på vægten og ser om du falder/gainer vægt. Så måler du igen kalorier og justerer indtaget alt afhængigt om du tog på eller

tabte dig, osv osv.

Os det jeg har forsøgt sådan og taber mig da os.. Men er igen meget forskelligt fra uge til uge.. nogle uger 200g andre 4-500g mv.. men der er ikke en gylden regel for hvor meget man ca. bør indtage normalt eller er det bare forskelligt fra person til person?.. Vil jo være ganske nemt, hvis man så bare kunne sige det plus minus 500kcal alt efter hvad hensigten er med ens træning..

Link to comment
Share on other sites

At have en rimelig idé om dit ligevægtsindtag er smart.

LIGEVÆGTSINDTAG

Tæl sammen hvor meget du spiser hver dag (i kcal)

Vej dig hver dag.

Hold et repræsentativt aktivitetsniveau - så ensartet som muligt.

Efter f.eks. et par uger kan du tage en gennemsnit over hvor meget du spiser om dagen.

Dine vejninger viser hvor meget vægten svinger fra dag til dag, og om du i forhold til det har taget på, holdt vægten eller tabt sig i perioden.

  • Har du taget på har du naturligvis spist mere end dit ligevægtsindtag.
  • Har du holdt vægten har du spist cirka svarende til dit ligevægtsindtag.
  • Har du tabt dig har du spist mindre end dit ligevægtsindtag.

Og så læse lidt her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...;p=873777

M.h.t til mit aktivitets niveau ligger det nogenlunde meget stabilt og det samme med mit kalorie indtag, men syntes stadigvæk min vægt er utroligt svigende.. Men vil du mene jeg bør veje mig hver dag kontra engang om ugen?.. Har den overbevisning af, at der er for stor en usikkerhed ved at gå på vægten hver dag, grundet væskeballancen.

Link to comment
Share on other sites

Os det jeg har forsøgt sådan og taber mig da os.. Men er igen meget forskelligt fra uge til uge.. nogle uger 200g andre 4-500g mv.. men der er ikke en gylden regel for hvor meget man ca. bør indtage normalt eller er det bare forskelligt fra person til person?.. Vil jo være ganske nemt, hvis man så bare kunne sige det plus minus 500kcal alt efter hvad hensigten er med ens træning..

Selvfølgelig findes der ikke sådan en "gylden regel".

Det ville være pænt underligt hvis den kvindelige kontornusser på 50kg skulle spise det samme for at holde vægten som 100kg jord og beton-arbejder. :wink:

Derfor er du som sagt nødt til at have en ide om dit eget og helt personlige ligevægtsindtag.

Link to comment
Share on other sites

M.h.t til mit aktivitets niveau ligger det nogenlunde meget stabilt og det samme med mit kalorie indtag, men syntes stadigvæk min vægt er utroligt svigende.. Men vil du mene jeg bør veje mig hver dag kontra engang om ugen?.. Har den overbevisning af, at der er for stor en usikkerhed ved at gå på vægten hver dag, grundet væskeballancen.

Hehe - netop pga. disse daglige udsving mener jeg du har mere information ved at veje dig hver dag.

Hvis du f.eks. indtaster dine vejninger i excel og lader den udregne tendensen, så er der større usikkerhed jo færre målinger du har. Altså vejning hver dag giver dig bedre mulighed for netop at se forbi de daglige sving.

Det kræver naturligvis at man har en komplet rationelt forhold til sin vægt og det at veje sig selv. Det er bestemt ikke tilfældet for alle.

Link to comment
Share on other sites

Hehe - netop pga. disse daglige udsving mener jeg du har mere information ved at veje dig hver dag.

Hvis du f.eks. indtaster dine vejninger i excel og lader den udregne tendensen, så er der større usikkerhed jo færre målinger du har. Altså vejning hver dag giver dig bedre mulighed for netop at se forbi de daglige sving.

Det kræver naturligvis at man har en komplet rationelt forhold til sin vægt og det at veje sig selv. Det er bestemt ikke tilfældet for alle.

Kan godt se din logik m.h.p. den gyldne regel.. var nok bare ønsketænking fra den dovne elev.. Men ellers mange tak for rådet.. vil prøve at veje mig noget oftere og notere vægten ned derefter, hvilket jeg også i forvejen har gjort, men har dog kun været på uge basis.. 7,5 kg på 4 mdr.. så er vel okay.. Men grunden til jeg spurgte var os mere for at vide ca. hvor meget man skal spise for så at holde vægten når man har opnået den ønskede vægt.. Mange har jo desværre en grim tendens til at tage det meste på igen.. :crazy:

Men vil give det chancen med din ide.. og tak for linket du postede tidligere.. var god læsning! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share