Øverste af brystmusklen


Avenue
 Share

Recommended Posts

Såfremt det er pectoralis minor der skal rammes er incline flyes vist at foretrække frem for presøvelserne.

Nu vil jeg ikke diskutere flyes vs. pres da begge kan have sine berettigelser, men når vi taler om flyes, så bør de udføres på kabel, pga vægtfordelingen i vægttårnet. Belastningen holdes derved jævn, hvor db's mister deres effektivitet mht. brystaktivering langt fra lockout.

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke diskutere flyes vs. pres da begge kan have sine berettigelser, men når vi taler om flyes, så bør de udføres på kabel, pga vægtfordelingen i vægttårnet. Belastningen holdes derved jævn, hvor db's mister deres effektivitet mht. brystaktivering langt fra lockout.

Såfremt det er pectoralis minor man skal ramme er belastningen i toppen af bevægelsen bedøvende ligegyldig.

Link to comment
Share on other sites

Okay, det blev jeg ikke meget kolgere af...!!!

Hvad skal jeg køre? I må gerne beskrive det da jeg ikke kender så meget til de forskellige navne på øvelserne.

Start med selv at google navnene og søge her på MOL - mon ikke det kan give dig en idé om hvordan øvelserne udføres :smile: Herefter kan du evt. spørge en instruktør eller poste videoer af dig selv udføre dem og på den måde modtage lidt ris/ros.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt det er pectoralis minor man skal ramme er belastningen i toppen af bevægelsen bedøvende ligegyldig.

Men belastning i toppen vil medføre en længere ROM. Med DB's, hvis du vil have en nogenlunde rom, skal du utrolig langt ned, hvilket kan føre til skulderproblemer for nogle :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad baserer du din antagelse på Squattie?

Jeg kigger på IEMG målinger som passer ganske fint med mine egne erfaringer. Jeg husker ikke engang at Per Tesch's arbejde mer MRI scanninger ratede flies synderligt højt. Begge typer af målinger har naturligvis sine begrænsninger, men de er i det mindste objektive målinger med de styrker det har.

Link to comment
Share on other sites

Hvad baserer du din antagelse på Squattie?

Jeg kigger på IEMG målinger som passer ganske fint med mine egne erfaringer. Jeg husker ikke engang at Per Tesch's arbejde mer MRI scanninger ratede flies synderligt højt. Begge typer af målinger har naturligvis sine begrænsninger, men de er i det mindste objektive målinger med de styrker det har.

Dem bygger jeg ud fra en artikel af Michael Gundill i Ironman. Gundill har som regel styr på sine fakta og der var da også referencer til et par undersøgelser med EMG målinger i artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser spørgsmålet er det den klaviæture del af pectoralis han vil have ram på og ikke pectoralis minor. Og så må de skrå press og evt. close grip vel være vejen frem...

Og da pectoralis minor ligger under den øverste del af pectoralis major er det den han skal have ramt, da det ud fra EMG-målinger er yderst lille forskel på aktiveringen af den øvre del af pectoralis major i incline og almindilig bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share