Spørgsmål vedr. Motion & Uoplagthed


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har et spørgsmål omkring noget uoplagthed Som jeg gerne ville blive afhjulpet med!

Noget information først!

Er en dreng på 18 år

Vægt: 71 kg

Højde: 190 cm

BMI: 19,6

Kropsbygning: Spinkel/almindelig.

Jeg har for 3 uger siden, gjort mig den indsats, at virkelig få en sund livsstil ind i min dagligdag! Nu er det slut med ikke at have noget kondition og æde pisse usundt, samt få bumser osv, og for meget computer kiggeri!

Da jeg startede på træningen/ kost ændringerne, begyndte jeg at cykle en tur hver dag, på 4 km, hvor jeg pressede mig selv rigtig hårdt, i en slags interval træning, så jeg virkelig fik gået mine lår/ben muskler til vejrs!! Det fortsatte så i 2 uger, til jeg følte mit åndedrat var normalt, og belastningen kun lå i benene, som det også bør være!

Ind i mellem de 2 uger, kom så også den første store tur, med meget modvind, men med rimlig stor intensitet, på en tur, der var omkring 60 km! Så der var man godt brugt om eftermiddagen! Da man slet ikke var vant til at cykle så langt!

Min kost blev ændret på punkter, som at jeg tilføjet en gulerod, og et æble, ved min daglige morgenmad, samt middagsmad, og der ikke var noget slik i hverdagen overhovdet! Hellere ikke om aftenen! Og hvis jeg blev tilbudt nogle former for søde sager sagde jeg nej tak! og siden hen er det gået rigtig godt med, at nu, er jeg begyndt at spise endnu mere groft brød, samt frugt og grønt hele dagen, og drikke RIGLIGT med vand! Jeg drikker meget mere vand end jeg hidtil plejede! så ikke noget dér!

Nu begyndte jeg så i mandags at løbe første tur, efter 2-3 ugers intens cykling, og det gik udemærket! Meget øm om aftenen, og kunne ikke holde ud så længe af gangen, så måtte gå en del, før jeg begyndte at løbe til igen på turen!

Så her igår tog jeg min 2 løbetur, og hele turen er omkring 5 km! Der blev der virkelig gjort indtryk fra bunden!

Jeg opdagede min kondition var blevet boostet FOR VILDT op i vejret, med tanke på at det altså kun var mit 2 løb! De første 2,5 km kunne jeg tage i ét hug, uden nogle pauser og i rimlig rask tempo, og som i cyklingen: Mit åndedrat var ved normal hvile puls og det var kun benene, der var belastning på! Tænkte: Hvad fanden sker der her? Vildt man!

Så de sidste 2,5 km på tilbage vejen gik jeg nogle få gange men der gik det tilgængæld også dobbelt så stærkt de steder hvor jeg satte gang i intervallerene!

Jeg træner karate 1 time om aftenen, hver tirsdag og torsdag, hvor der virkelig også er hård fysisk aktivitet!

Mit problem er så at: Når jeg har været ude på min nye løbetur, og skal til træningen dagen efter, føler jeg mig meget uoplagt i kroppen! Mit hoved og mentale tilstand er fin nok, men min krop er bare sløv agtigt / MAT i karatetimerne efter en aftens cykling/løbetur!

Det virker underligt, når jeg nu er begyndt, virkelig at kunne mærke min forbedret kondition!

Hvad kan der være galt drenge!

Jeg burde da være fuld af energi!? Min krop heler/opbygger jo om natten, og sover fra kl 22.00 til kl 06.13 hver dag! Så lig godt 8 timer har min krop at hvile i, og føler mig da også frisk til tider, men er det ikke specielt om morgen efter gårdagens løbetræning/cykeltræning!

Tilrettelægger så mit program sådan, at jeg starter ugen sådan her:

Mandag: Cykling i 45 - 50 minutter om aften!

Tirsdag: Cykling inden karate træning: 45 Min (Karate træning: 1 time)

Ondsdag: Løbetræning: 20-40 min om aften

Torsdag: Cykling inden karatetræning: 45 Min (Karate Træning: 1 time)

Fredag: Løbetræning Om aften: 20-40 Min

Lørdag: Cykeltræning Om dagen: 40-50 Min

Søndag: Løbetræning Om aften: 20-40 min

Og så begynder det forfra! Dertil sagt, at jeg jo også er aktiv i selve skoletiden, som mekaniker, så tar ikke uddannelse med stillesiddende arbejde! Synes selv det er meget passende, og ikke et presset/overdrevet hårdt program, så kan ikke rigtig forstå, hvorfor min krop ikke kan følge med i karatetræningen efter aftenens løbe/cykel træning

Min kost er som følge:

Morgen: Havrgryn, Müsli, mælk, æble,gulerod, lidt vand. og så afsted i skole

Middag: 4 Store groft kernerugbrød med 4 skiver agurk på hver med 4 forskellige slags pålæg i form af kyllingebryst, spegepølse, kamsteg, leverpostej med! Altså i den dur.

Eftermiddag: 1-2 Stykker knækbrød med tilhørende gulerod og æble.

Aften: (Forskelligt så her kommer alt, hvad jeg indtager over en måned varieret)

Katofler, Grønsager, Ris, Pasta, Kylling, Kød & Masser af vand.

Håber det gav et lille inblik i hvad indtagelsen af mad fremgår!

Kan i hjælpe og ved i hvad jeg burde gøre og om der var noget der kunne gøres anderledes?

Link to comment
Share on other sites

Pueeha for en smøre... Vi bider lige lidt ind til benet

Du føler dig træt og uoplagt:

Det er fordi dine muskler som tommelfingerregl skal have 48 timers hvile. Så kun hård træning hver anden dag så din krop kan få en puase til at restituere i.

Hvis jeg var dig ville jeg måske kigge mig lidt omkring efter et træningsprogram som dækker dine behov eftersom du er lidt ny i alt det her :smile:

Og den med at spise sundt er bare super :) Sørg for at din krop får proteiner nok når du træner så meget. Ellers kan din krop ikke restituere og du får intet ud af drin træning..

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gerne sige at det virker imponerende, det du har gang i.

Det med 48 timers hvile ved jeg nu ikke, men du skal nok lige give din krop lidt tid til at vænne sig til al den træning. Træning nedbryder kroppen, og hvis du ikke lader den restituere og superkompensere, sker der kun det kedelige at du kommer i overtræning en dag. Lige nu er du i en voldsom opbygningsfase, og så vil du opleve at du er mere træt end du måske syntes er fair. Det er der som sådan ikke rigtig noget at gøre ved, andet end at tage en fridag eller en stille og rolig dag - måske endda to hvis du stadig ikke er frisk.

Jeg ved godt det er svært at lære, men det handler om at lytte til sin krop. Træningsprogrammer er udmærkede, men kan gøre lige så meget skade som gavn. Hvis du er helt smadret en dag, så hold fri og hav god samvittighed i stedet for at gå ud og få en dårlig oplevelse og risikere en skade her i begyndelsen af forløbet. Omvendt, hvis du er frisk en dag, så lav noget hårdt. Det vigtigste hvis du skal holde i længden, er næsten at du kan li' det du gør - jeg ved godt det er en kliché.

Jeg oplever, at kroppen restituerer bedre og kan tåle mere, når man syntes det er sjovt, det man gør ved den.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest vil jeg sige at den med at der skal gå 48 timer inden man er restitueret er en myte. Dernæst er det klart at træningen skal tilpasses sådan at kroppen kan nå at restituere. Det virker som om du træner alt for meget - alt for hurtigt. En sikker vej til overtræning, uoplagthed og i værste fald skader.

Det kan være farligt at drikke store mængder vand. Denne fænomen, også kaldet hyponatremia, kostede for nylig en marathonløber livet.

Intervaltræning og intensiv træning er for en nybegynder den sikre vej til skader og overtræning.

Jeg foreslår at du geare ned i træningsmængde og intensitet og derefter langsomt og kontinuerligt bygger din træning op.

Væk med intensitet og intervaltræningen!

Link to comment
Share on other sites

Ja okay, kan godt se at jeg skal tage det med ro ogb langtsomt bygge det op med dags mellemrum for kroppen! MEN:

De er fordi jeg er bange for min kondtion bliver svagere/dårligere af at vente en-2 dags mellemrum mellem træningen! :crazy:

Hvad har i af erfaringer med det? Hvornår begynder kroppen at komme ud af konition igen efter en god grundform?

Hvor lang tid går der og har andre ting indflydelse på det end træningen/tiden? evt kosten?

Link to comment
Share on other sites

Du mister ikke din kondition på ikke at træne to dage i træk. Start med at træne fire dage om ugen, når du kan mærke at det bliver lidt for let kan du trappe op. Men slap af her i starten, du skal nok komme i bedre form med træning fire dage om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share