Proteinpulver under træning?


Kristoffer88
 Share

Recommended Posts

Hej MOL brugere.

Jeg har undret mig lidt over, at hvis man som regl skal tage proteinpulver max. en ½ time efter træning. Hvad så med de muskelgrupper der bliver trænet først under træning? Fx ben. De når jo at være " inaktive " i ca 40-50 min afhæningigt af program self.

Så mit spørgsmål er blot, om det vil optimere optagelsen af protein til benene hvis man tager pulver umiddelbart efter bentræning (dvs. midt i træningen) eller har det ingen effekt sålænge man holder kroppen i gang på den ene eller den anden måde?

Mvh. Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL brugere.

Jeg har undret mig lidt over, at hvis man som regl skal tage proteinpulver max. en ½ time efter træning. Hvad så med de muskelgrupper der bliver trænet først under træning? Fx ben. De når jo at være " inaktive " i ca 40-50 min afhæningigt af program self.

Så mit spørgsmål er blot, om det vil optimere optagelsen af protein til benene hvis man tager pulver umiddelbart efter bentræning (dvs. midt i træningen) eller har det ingen effekt sålænge man holder kroppen i gang på den ene eller den anden måde?

Mvh. Kristoffer

Din krop er jo ikke indrettet med en timer som starter i det du tager dit første sæt. Under træning bliver proteinsyntesen i dine muskler nedbrudt (katabolisme) hvilket er nødvendigt for igen at kunne genopbygges (anabolisme) og blive stærkere end det var før, hvilket sker når der efter træning tilføres protein og kulhydrater. Efter træning skal du have noget føde i sækken.. både protein og kulhydrat for at få glykogendepoterne op, men der er ikke nogen grund til at tro du får ringe resultater fordi du først indtager mad bagefter. Det kommer jo ligeså meget an på om du får nok protein og kalorier i løbet af HELE dagen.

Spørg igen hvis du synes jeg tåger... :wink: Så er der nok nogle andre der kan kommer med et bedre svar.

Link to comment
Share on other sites

Hey :smile:

Det er et meget godt spørgsmål, men tror desværre ikke der er et 100% rigtigt svar på det.

Diskussionen har været oppe her før, hvor der var nogle individer der mente de fik mere ud af at indtage en halv shake under træning og en halv efter.

Personligt kan jeg godt selv se fornuften i det, og da jeg trænede i center plejede jeg da også at kværne en shake i løbet af træningen, hvis jeg bulkede.

Hvis man er igang med at cutte ville jeg dog hellere vente til ½ time efter træning, men dette er bare min holdning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share