Ondt i maven


TeamKtm
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem når jeg løber træner!

Problemet er at jeg får ondt i maven og er ved at kaste op.

Jeg får allerede problemet meget tidligt på min rute (Hvor jeg ikke er træt endnu).

Jeg løbe træner 3 gange om ugen på en rute der er 5 km.

Jeg begynder først træningen et par timer efter at jeg har spist.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget svært at vurdere ud fra de oplysninger du har givet, jeg kunne godt tænke mig at vide:

- Hvor lang tid du har haft problemet

- Om problemet kun opstår når du løber

- Hvilken slags smerte du føler (kvalme, smertstik o.lign.)

- Om problemet er lokaliseret i mavesækken eller om problemet muligvis opstår længere nede i tarmsystemet.

Med Venlig Hilsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft det i ca. et halvt år! Men det er også først i dette halve år at jeg er begyndt at løbetræne!

Problemet opstår kun når jeg løbetræner!

Jeg føler kvalme og luft i maven! (bøvser og prutter)

Jeg ved ikke om problemet opstår fordi min indånding måske ikke er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Hej TeamKtm

Jeg synes dit problem lyder til at være ret enestående - jeg har aldrig hørt om decideret luft i maven ved løb, og jeg kan ikke se hvorfor din indånding lige netop skulle være forkert når du løber.

Selvfølgelig kommer maven ud på en rystetur når man løber, samtidig med at de fleste af mavens  iltressourcer bliver dirigeret ud til musklerne - men alligevel...

Jeg kan defor kun give dig generelle råd:

Spis ca. en time før du løber, og det er bedst hvis det ikke er suppe med melboller :)

Undlad at drikke noget væske min. en time før løb

Forsøg så vidt muligt at trække vejret dybt ind og dybt ud når du løber - dette giver en relativt bedre iltoptagelse samtidig med at dumåske ikke får så mange problemer med maven.

Det er jo meget sparsomme råd men jeg må indrømme at jeg ikke ligefrem har hørt om et problem af den karakter før - hvis problemet med maven bliver permanent (også når du ikke løber) bør du dog opsøge en læge.

Håber du kunne bruge lidt af hvad jeg skrev

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror meget det er en smagssag. Når du løber kræver musklerne ekstra meget ilt fra blodet - og da blodet delvist iltes bedre ved større luftindtag forkommer det mange mere naturligt at trække vejret gennem munden end gennem næsen. Fordelen ved at trække luften gennem næsen er dog at åndedrættet bliver mere kontrolleret hvilket bevirker at den indåndede ilt bliver bedre udnyttet samtidig med at man bedre undgår irriterende fænomener som "sidestik".

Jeg tror dog næppe det er indåndingen der giver dig problemer, men i givet fald vil det måske hjælpe dig at trække vejret gennem næsen da det som sagt giver et mere kontrolleret åndedræt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej TeamKtm,

Jeg tror modsat Jens A at du skal spise noget længere tid før du træner eller træne senere efter du har spist (øh det er vist det samme). Jeg har selv oplevet det du beskriver, både selv og fortalt af træningskammerater. Jeg mener bestemt det skyldes at du spiser for tæt på din træning. Når du begynder at løbe omdirigeres blodet til musklerne som Jens skriver og der kommer derfor mindre blod til mavesækken, der derfor ikke arbejder optimalt. Generelt siger man at det er fornuftigt at spise 3-4 timer før træning. Især hvis maden er rig på fedt (det er stadig muligt i disse helsetider) tager det tid at tømme maven. Så undgå især fed mad for tæt på træning. Væske (vand) mener jeg godt du kan indtage op til ihvertfald 30 minutter før træning, pas på med for højt sukkerindhold, så skal det ihvertfald være indenfor de sidste 15 minutter inden træning. Hvis du synes du bliver for sulten inden træning så prøv med en halv banan cirka 15-20 minutter før. Bananen ligger og fylder lidt op i mavesækken og optages let.

Med hensyn til vejrtrækningen så prøv hvis du er i tvivl at lægge dig på ryggen med en bog på maven. Når du trækker luft ind skal bogen løftes og når du puster ud skal den (selvfølgelig) sænkes. Det er lidt banalt men hvis du kan gøre det samme under løb opnår du nemt et fornuftigt samspil iltindtag og forbrug.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share