Går skaden mon bort igen? Råd søges!


Kristina
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg fik for 2 måneder siden en lettere overbelastningsskade i højre akillessene ved løb. Jeg er ret sikker på, at det er en inflammationsskade. Har før haft e del af dette - i håndled, i knæ og i samme fod.

Skaden vil ikke gå væk ØV ØV på trods af at jeg

- er holdt op med at løbe

- ikke går ret meget

- cykler, men forsigtigt

- spiser omega-3 fedtsyrer, fisk osv.

- har forsøgt at spise Ipren / celebrex (NSAID) , men ikke mere end et par dage ad gangen.

Er virkelig ved at blive meget frusteret. Hvad gør jeg galt?

Skal jeg virkelig holde helt op med at røre mig, dvs. cykle? Det synes at blive værre når jeg cykler, men på den anden side siger alle active recovery idag.

Skal jeg forsøge at spise Ipren i længere tid? fx 2 uger. Min mave har ikke så godt at det, så vil helst undgå-

Har købt et vippebrædt men har ikke fået prøvet det endnu. Er det en god ide eller gør det evt skaden værre?

Håber virklig, at nogen kan skrive et par linier. Er ved at være temmelig frustreret.

Hilsen Kristina

Link to comment
Share on other sites

Enig med Moos. Derudover kan du med fordel begynde at strække læggen ud, gerne med dynamisk stræk. Sørg for at få ram på både soleus, gastrocnemeus og tibialis.

edit: på exrx.net kan du finde musklerne og strækøvelser til dem, hvis du er i tvivl.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Jeg fik for 2 måneder siden en lettere overbelastningsskade i højre akillessene ved løb. Jeg er ret sikker på, at det er en inflammationsskade.

Har du fået den undersøgt, eller behandler du den bare for det, du tror, det er?

Link to comment
Share on other sites

Hey!

Jeg har selv haft samme problem med akillesenen, og fik af vide af min fys, at jeg skulle lægge en hælkile (½ cm) i begge sko for at aflaste den...og det virkede altså for mig, sammen med en masse udstrækning, massage, begrænset belastning og NSAID i ca 14 dage. : :smile:

Sanne

Link to comment
Share on other sites

Kære alle

Tusind tak for svarene.

Jeg kan fortælle, at jeg

- har prøvet anti-inflammatorisk creme. Voltaren. Tilsynesladende uden stor effekt.

- hælkile går jeg med, i gummisko, for maksimal aflastning.Suk, dvs. små smarte nederdele er ude af billedet.

Jeg vil prøve med udstrækning og dynamisk stræk: Er det hvor man står på trappen og laver excentrisk stræk? nej primært den nedadgående bevægelse???

Kristina

Link to comment
Share on other sites

Kære alle

Tusind tak for svarene.

Jeg kan fortælle, at jeg

- har prøvet anti-inflammatorisk creme. Voltaren. Tilsynesladende uden stor effekt.

- hælkile går jeg med, i gummisko, for maksimal aflastning.Suk, dvs. små smarte nederdele er ude af billedet.

Jeg vil prøve med udstrækning og dynamisk stræk: Er det hvor man står på trappen og laver excentrisk stræk? nej primært den nedadgående bevægelse???

Kristina

Glem ikke at køle ned. Is på någet du har cyklet eller lignende. Og i øvrigt gerne så ofte du kan; hvis du sidder og laver ingenting så prøv at kom is på i 15 min, varm området op igen, is på 15 min igen osv.

Har du været hos fysioterapeut? - hvis ikke så kan det anbefales. De kan måske strikke en behandling sammen til dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Søg proffesionel hjælp.

Det kan fint være en inflamatorisk tilstand, men du er nød til at finde ud af hvorfor den kommer!!!

De smertestillende cremer har meget begrænset dokumenteret effekt. Desuden ligger inflammationen så dybt at stoffets virkning som regel ikke når derind.

Hælkilen er en "fejl på en fejl" princippet,. Den holder ikke i længden.

NSAID skal du ikke tage pga af maven

Din årsag skal formentlig findes i det biomekaniske. Det kunne være nedsat funktion i foden. Eller fra hoften hvor du evt. kan have en stram eller overbelastet hoftebøjer, etc.

Den evaluering kan kun en proffesionel varetage. Så mit råd.. Se at komme af sted inden du bliver mere frustreret af for mange gode råd fra øst og vest.

Held og lykke

APH

Link to comment
Share on other sites

Søg proffesionel hjælp.

Det kan fint være en inflamatorisk tilstand, men du er nød til at finde ud af hvorfor den kommer!!!

De smertestillende cremer har meget begrænset dokumenteret effekt. Desuden ligger inflammationen så dybt at stoffets virkning som regel ikke når derind.

Hælkilen er en "fejl på en fejl" princippet,. Den holder ikke i længden.

NSAID skal du ikke tage pga af maven

Din årsag skal formentlig findes i det biomekaniske. Det kunne være nedsat funktion i foden. Eller fra hoften hvor du evt. kan have en stram eller overbelastet hoftebøjer, etc.

Den evaluering kan kun en proffesionel varetage. Så mit råd.. Se at komme af sted inden du bliver mere frustreret af for mange gode råd fra øst og vest.

Held og lykke

APH

http://www.gomotion.dk/forskningsnyheder.a...1&title=for

Link to comment
Share on other sites

Der var ikke nogen kommentear med til dette link.... :smile:

Men linket fortæller at der ikke er nogen dokumenteret efekt af eksentriske træning. Statistisk set kan det ikke afskrives at det var tilfældigheder.

Det som artiklen netop fortæller er at den begrænsede effekt holdt i 1 år. Ergo må den den underliggende årsag ikke være achillessene, men noget helt andet. Derfor, find en proffesionel der kan lave en ordentlig analyse og find årsag. Den ekcentriske har ingen dokumenteret effekt.

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share