Puls ved 5km løb


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Jeg har tilmeldt mig Femina's kvindeløb på torsdag, og havde faktisk tænkt mig at gennemføre. :bigsmile:

Jeg er i rimelig god form, og plejer at løbe på løbebånd, omkring 25-30 minutter. Men da jeg løber udelukkende for at forbedre min kondi til kampsport, løber jeg som regel intervaller, og ikke en halv time i konstant tempo.

Jeg har derfor ingen reel ide om hvor hurtig jeg kan løbe de 5km på torsdag, men regner med et eller andet sted mellem 26 og 29 minutter. Da jeg er ikke er vant til at løbe så langt i samme tempo, ved jeg ikke helt hvilken tempo jeg skal starte ud i, og holde. Så jeg tænkt på at tage pulsur på, og følg tempo'et på den måde.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg skal løbe 5km, hvad burde mit puls ligge på (som % af makspuls)??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilmeldt mig Femina's kvindeløb på torsdag, og havde faktisk tænkt mig at gennemføre. :bigsmile:

Jeg er i rimelig god form, og plejer at løbe på løbebånd, omkring 25-30 minutter. Men da jeg løber udelukkende for at forbedre min kondi til kampsport, løber jeg som regel intervaller, og ikke en halv time i konstant tempo.

Jeg har derfor ingen reel ide om hvor hurtig jeg kan løbe de 5km på torsdag, men regner med et eller andet sted mellem 26 og 29 minutter. Da jeg er ikke er vant til at løbe så langt i samme tempo, ved jeg ikke helt hvilken tempo jeg skal starte ud i, og holde. Så jeg tænkt på at tage pulsur på, og følg tempo'et på den måde.

Mit spørgsmål er så, hvis jeg skal løbe 5km, hvad burde mit puls ligge på (som % af makspuls)??

Hej

789's gæt på 85-90% er nok ikke helt ved siden af. Husk dog at holde fokus indad, så du fornemmer dit eget tempo og din rytme (specielt med vejrtrækning). Man kan nemt blive grebet af stemningen, når man starter sammen med mange andre og dermed lægge alt for hårdt ud (tjuhej, hvor det går!).

De første par minutter er populært sagt "gratis" (med mindre du fyrer den helt af), men forsøg derefter at finde en god rytme, du føler, du kan holde resten af vejen. Når du har løbet 2½-3 km. kan du justere tempoet, hvis du har kræfter til mere og selvfølgelig igen senere, når du nærmer dig mål.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen.

Det endt selvfølgelig med at jeg glemte pulsuret i dagens kaos :sneaky2::mad:

Men jeg kunne mærke at jeg fandt et godt tempo fra starten af, som nok svarede til en puls på 80-85%, og holdt den indtil den sidste km, hvor jeg prøvede at give den så meget gas som muligt.

Min officiel tid blev 25.25, hvilket jeg var meget glad for taget i betragtning jeg ikke er en "løber", stadig var småsyg og er ikke i speciel god form lige nu. :bigsmile: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen.

Det endt selvfølgelig med at jeg glemte pulsuret i dagens kaos :sneaky2::mad:

Men jeg kunne mærke at jeg fandt et godt tempo fra starten af, som nok svarede til en puls på 80-85%, og holdt den indtil den sidste km, hvor jeg prøvede at give den så meget gas som muligt.

Min officiel tid blev 25.25, hvilket jeg var meget glad for taget i betragtning jeg ikke er en "løber", stadig var småsyg og er ikke i speciel god form lige nu. :bigsmile: :bigsmile:

Hej QueenPearl

Stort til lykke! 25.25 (11,8 km./t) er et glimrende resultat, for en "ikke-løber". Når det kommer til stykket, var det nok godt, at du glemte pulsuret. Det har tvunget dig til at lytte til din krop og den information er sjældent forkert!

Selv løber jeg aldrig med pulsur - end ikke i træning. Det kan godt være det er en fejl, for pulsuret kan hjælpe meget, bare man ikke bliver slave af det.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share