Mysli til morgenmad


iceb1977
 Share

Recommended Posts

Hvilke slags mysli kender I til ?

Hvilke spiser I selv ?

Jeg prøver at undgå kulhydraterne såh

hvad kan man blande selv og hvordan laver man

en god mysli ?

Lad mig høre hvad I synes.

Jeg har selv spist havregød men er blevet træt af

varm havregrød hver morgen

iceb1977

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvilke slags mysli kender I til ?

Hvilke spiser I selv ?

Jeg prøver at undgå kulhydraterne såh

hvad kan man blande selv og hvordan laver man

en god mysli ?

Lad mig høre hvad I synes.

Jeg har selv spist havregød men er blevet træt af

varm havregrød hver morgen

iceb1977

Hej

Det er lidt svært at forene at du ikke ønsker kulhydrat, og samtidig vil have müsli. Havregryn er jo også i høj grad kulhydrat. Jeg mener selv det er vigtigt at få kulhydrat om morgenen. Da hjernen skal bruge kulhydrat.

Der findes en müsli( jeg mener ikke man må reklamere herinde, så kan ikke nævne navn), som stort indhold af fiber og ganske lidt sukker i sig. Den har i nogle test vundet over havregryn. hvis du så putter lidt frisk frugt ovenpå er det et ganske udemærkede alternativ til havregryn. Jeg bruger enten en fedtfattig yougurt eller soyamælk ovenpå.

Et andet alternativ når jeg selv kører træt i havregrød, er at spise havregryn med soyamælk som er tilsat vanille. Det gøre lige det er lidt anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var også det jeg mente.

Jeg opprioriterer lavt sukker og fedtindhold og ikke lavt kulhydratindhold.

Soyamælk har jeg ikke prøvet ? Hvordan smager det og hvad er forskellen

på det også normal mælk i forhold til fedt og kylhydrater osv ?

Jeg bruger selv kærnemæk eller cheasy naturel også med meget lidt fedt.

Dog er der jo meget fedt i normale havregryn så dem har jeg også fundet

økologisk hvor der kun er 4 procent fedt i dem i forhold til de 16 uøkologisk .

iceb1977

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser disse fra Superbrugsen.

Isis-morgenmad

Ved ikke om de er specielt sunde men de smager godt :smile:

På hjemmesiden står der:

• Ikke tilsat sukker

• Fiberrige - 20-21 % kostfibre

• Kalorielette - Op til 30 % færre kalorier

• Sprøde og knasende

Prisen er lidt pebret, men det kan sagtens bruges til at peppe havregrynene op - evt. også med lidt tilsat frisk frugt :smile:
Næringsindhold pr. 100 g, Müsli med Rosiner

Energi (kJ/kcal) 1330/320 1340/320

Protein: 11 g

Kulhydrat 51 g

- heraf sukkerarter 7,5 g

Fedt 6 g

- mættede fedtsyrer 1,5 g

- enkeltumættede fedtsyrer 2,2 g

- flerumættede fedtsyrer 2,4 g

Kostfibre 20 g

Natrium 0,27 g

Kolesterol 0 mg

Der er ikke tilsat sukker, så vil antage at sukkerarterne primært stammer fra rosinerne/hindbærene (i den anden version)

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Hvilke slags mysli kender I til ?
Rigtig mange slags!

Hvis du virkelig er interesseret i hvilke slags jeg har kendskab til, så besøg et større varehus og kast et blik på hylderne, jeg kender dem alle (stortset)

Hvilke spiser I selv ?

Havregryn med mælk og en gang i mellem med lidt frugt.

Jeg prøver at undgå kulhydraterne såh

hvad kan man blande selv og hvordan laver man

en god mysli ?

Havregryn + nødder + rosiner har jeg brugt en del
Jeg har selv spist havregød men er blevet træt af

varm havregrød hver morgen

Så lad være med at spise det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja det var også det jeg mente.

Jeg opprioriterer lavt sukker og fedtindhold og ikke lavt kulhydratindhold.

Soyamælk har jeg ikke prøvet ? Hvordan smager det og hvad er forskellen

på det også normal mælk i forhold til fedt og kylhydrater osv ?

Jeg bruger selv kærnemæk eller cheasy naturel også med meget lidt fedt.

Dog er der jo meget fedt i normale havregryn så dem har jeg også fundet

økologisk hvor der kun er 4 procent fedt i dem i forhold til de 16 uøkologisk .

iceb1977

Soyamælk smager lidt anderledes end mælk. Energiindholdet er ca. det samme som skummetmælk. Den med vanille er der mere energi i end skummetmælk, men godt som et afbræk i ny og næ. Årsagen til jeg bruger soyamælk fremfor alm. mælk er at jeg tror det er bedre at få planteprodukter fremfor animalske.

Jeg vil anbefale dig at købe en müsli der hedder Finax natural. Pep den op med frugt, og cheasey natural yougurt som du bruger i forvejen, kan sagtens bruges på.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var også det jeg mente.

Jeg opprioriterer lavt sukker og fedtindhold og ikke lavt kulhydratindhold.

Soyamælk har jeg ikke prøvet ? Hvordan smager det og hvad er forskellen

på det også normal mælk i forhold til fedt og kylhydrater osv ?

Jeg bruger selv kærnemæk eller cheasy naturel også med meget lidt fedt.

Dog er der jo meget fedt i normale havregryn så dem har jeg også fundet

økologisk hvor der kun er 4 procent fedt i dem i forhold til de 16 uøkologisk .

iceb1977

Hvis du ikke vil spise kulhydrat til morgenmad, så drop müslien. Jeg spiser hver morgen en omelet bestående af 3 æggehvider, 1 æg, spinat, tomat, fetaost.

Det er vidst ikke det personen ønsker jf. quoten.

Vil i øvrigt heller ikke mene at morgenmaden er stedet hvor man skal spare på kulhydraterne! Efter en lang nat uden mad skal man bruge energi - kulhydrater - til at få hjernen i omdrejninger og klar til dagen.

Ønsker man at reducere kulhydrat og/eller kalorieindtaget vil jeg mene at man skal fokusere på dagens øvrige måltider - selvfølgelig skal man dog ikke starte med et kalorieorgie - men pointen er vidst igennem :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Har også selv spist en masse af Finax' naturel-udgave og den kan klart anbefales.. den indeholder også 20% kostfibre. Som Keki nævner, så kan du købe den i Føtex. Har checket en af pakkerne fra mit køkkenskab og den hedder "Finax BranMüsli+ Naturell".

Et godt alternativ er Urtekrams økologiske Fibermüsli, der indeholder 17% kostfibre. Fordelen ved den er, at den til forskel fra Finax'en indeholder rosiner og er lidt mindre "tør" i det, hvis du fx vil bruge den som ymerdrys.

Link to comment
Share on other sites

Det er vidst ikke det personen ønsker jf. quoten.

Vil i øvrigt heller ikke mene at morgenmaden er stedet hvor man skal spare på kulhydraterne! Efter en lang nat uden mad skal man bruge energi - kulhydrater - til at få hjernen i omdrejninger og klar til dagen.

Ønsker man at reducere kulhydrat og/eller kalorieindtaget vil jeg mene at man skal fokusere på dagens øvrige måltider - selvfølgelig skal man dog ikke starte med et kalorieorgie - men pointen er vidst igennem :tongue:

OP vil gerne undgå kulhydraterne, så mit råd er spot on :innocent:

Min omelet indholder 400-500 kcal, så der er da masser af energi :4mewantfood:

Jeg kan ikke se nødvendigheden af at spise kulhydrater om morgen. Hvis man gerne vil have sin fedtprocent ned, er det en anerkendt metode at begrænse sit kulhydratindtag til timerne efter sin træning.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt du ville have müsli/morgenmad med lavt sukkerindhold, MEN... hvis du på et tidspunkt vil bulke igen eller bare forkæle dig selv med en megagod müsli, kan jeg godt anbefale denne:

(kræver dok at man ikke er bange for at lave lidt selv...:smile:

100 g sødmandler uden skral

100 g valnødder

100 g brazil nuts

100 g cashew

100 g kokosflager

100 g solsikkekerner

100 g dadler uden sten

mælken fra en færsk kokosnød.

Dadler og kokosmælk køres sammen i en food processor til en masse som er blød nok at blande sammen med nødderne. Kom blandingen i ovnen 150 grader en time. Sluk for varmen og lad stå i ovnen over nat med åbent log.

Knus blandingen i stykker med en kniv og rør det sammen med havregryn. Smager sindssygt godt!! :4thumbup: Jeg levede på den müsli når jeg var überaktiv og igang med både kampsport, løb og fitness. Det var det eneste jeg holdt mig mæt på om formiddagen.

Link to comment
Share on other sites

OP vil gerne undgå kulhydraterne, så mit råd er spot on :innocent:

Den quote jeg har henvist til fra topicstarter siger ellers det modsatte :innocent:

Min omelet indholder 400-500 kcal, så der er da masser af energi :4mewantfood:

Jeg kan ikke se nødvendigheden af at spise kulhydrater om morgen. Hvis man gerne vil have sin fedtprocent ned, er det en anerkendt metode at begrænse sit kulhydratindtag til timerne efter sin træning.

Det er det muligvis, men man skal have kulhydrater og fibre - og der er morgenmaden vel et meget godt sted at sætte ind. Er enig i at en begrænsning af kulhydratindtaget kan være en fordel ved diæt, men jeg vil samtidig fraråde "kulhydratforskrækkelse" - raffinerede kulhydrater i form af grove, fuldkornsprodukter kan bestemt også være en god ting i en idæt. De mætter godt og længe og er IMO en del af en fornuftigt disponeret kost.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt du ville have müsli/morgenmad med lavt sukkerindhold, MEN... hvis du på et tidspunkt vil bulke igen eller bare forkæle dig selv med en megagod müsli, kan jeg godt anbefale denne:

(kræver dok at man ikke er bange for at lave lidt selv...:smile:

100 g sødmandler uden skral

100 g valnødder

100 g brazil nuts

100 g cashew

100 g kokosflager

100 g solsikkekerner

100 g dadler uden sten

mælken fra en færsk kokosnød.

Dadler og kokosmælk køres sammen i en food processor til en masse som er blød nok at blande sammen med nødderne. Kom blandingen i ovnen 150 grader en time. Sluk for varmen og lad stå i ovnen over nat med åbent log.

Knus blandingen i stykker med en kniv og rør det sammen med havregryn. Smager sindssygt godt!! :4thumbup: Jeg levede på den müsli når jeg var überaktiv og igang med både kampsport, løb og fitness. Det var det eneste jeg holdt mig mæt på om formiddagen.

Årh hvad :w00t: Har du beregnet hvor mange kcal der er i den der portion? :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Årh hvad :w00t: Har du beregnet hvor mange kcal der er i den der portion? :4mewantfood:

Hehe, nej, det har jeg aldrig gjort :innocent:. Man kan nok estimere energiværdiet til ca 600 kcal/100 g nødblanding. Nu husker jeg ikke helt hvor mange kcal der er i havregryn/100 g, men gætter det ligger på en 270-300? Jeg blandede ca 1 dl nødder med 1 dl havregryn, så jeg tror rent vægtmæssigt er der 1,5 g nødder/1 g havre. Så måske noget i stil med 480 kcal/100g müsli?

I Sverige kan man købe en sukkerfri vanilleyoghurt som smager herregodt blandet med den müsli :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nej, det har jeg aldrig gjort :innocent:. Man kan nok estimere energiværdiet til ca 600 kcal/100 g nødblanding. Nu husker jeg ikke helt hvor mange kcal der er i havregryn/100 g, men gætter det ligger på en 270-300? Jeg blandede ca 1 dl nødder med 1 dl havregryn, så jeg tror rent vægtmæssigt er der 1,5 g nødder/1 g havre. Så måske noget i stil med 480 kcal/100g müsli?

I Sverige kan man købe en sukkerfri vanilleyoghurt som smager herregodt blandet med den müsli :4mewantfood:

HAHA jeg troede du åd det hele på én gang :laugh:

Dét havde været en ordenlig røvfuld kalorier - men du skrev også at du var temmelig aktiv... Fik vidst ikke tænkt den helt igennem :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hehe, nej, det har jeg aldrig gjort :innocent:. Man kan nok estimere energiværdiet til ca 600 kcal/100 g nødblanding. Nu husker jeg ikke helt hvor mange kcal der er i havregryn/100 g, men gætter det ligger på en 270-300? Jeg blandede ca 1 dl nødder med 1 dl havregryn, så jeg tror rent vægtmæssigt er der 1,5 g nødder/1 g havre. Så måske noget i stil med 480 kcal/100g müsli?

I Sverige kan man købe en sukkerfri vanilleyoghurt som smager herregodt blandet med den müsli :4mewantfood:

du kan også købe en sukkefri vanilleyougurt i DK, den er fra cheasey..

Link to comment
Share on other sites

du kan også købe en sukkefri vanilleyougurt i DK, den er fra cheasey..

Tænkte også på at nævne det... Men han skrev den skulle smage godt :wink: Synes den er ekstremt syntetisk den fra Cheasy - men ja ganske vidst er det sandt at den fås i det ganske, danske land :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Tænkte også på at nævne det... Men han skrev den skulle smage godt :wink: Synes den er ekstremt syntetisk den fra Cheasy - men ja ganske vidst er det sandt at den fås i det ganske, danske land :smile:

Ja det har du egentlig ret i. Ellers kan jeg på det varmeste anbefale soya mælk med vanille. Det smager himmelsk

Link to comment
Share on other sites

du kan også købe en sukkefri vanilleyougurt i DK, den er fra cheasey..

Er det rigtigt?! Ej, hvor dejligt! Jeg har vist ikke kigget godt nok efter. Jeg må give den en chance så. Jeg ved ikke hvad de lavet med den jeg plejede at købe i Sverige, men den smagte som cremet vanilleis, selv om den kun indholdt 0,1% fedt og intet sukker.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share