Læg spændinger og krampe i 5 måneder


kaja69
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har siden starten af året været udsat for en lidelse der påvirker mig i uhyre stor grad. Jeg er tilknyttet den etablerede lægeordning (pt. hos Idrætsmedicinsk Klinik på Bispebjerg og Nørreport Fysioterapi), og jeg har gået/går til flere forskellige former for alternativ behandling inkl. Aktiv Kropspleje/Aktiv Form, akupunktur og senest Body-SDS). Jeg søger folk der har været udsat for noget tilsvarende, foruden generelle gode råd.

Problemet, som startede 4. januar hvor jeg fik en stor krampe efter fodboldtræning, er at min højre læg dagligt spænder op og går i krampe hvis ikke jeg gør noget (masserer, bruger varme, strækker ud m.m.). Musklen er det meste af tiden er i uro, og giver bl.a. tics (mini kramper i mange af de små bundter af muskelfibre, kaldet fascikler, i læggen). Det lykkes at undgå store kramper, men det kræver min konstante opmærksomhed dagen igennem, det belaster mig psykisk i meget høj grad, og det går selvsagt gevaldig meget ud over arbejde og fritid. Jeg er 37, og har altid dyrket temmelig meget sport, men har intet kunne lave overhovedet siden slutningen af januar. De sidste par måneder har det desuden forstyrret min søvn (jeg har svært ved at fald i søvn fordi jeg hele tiden er så fokuseret på læggen) så jeg nu må tage halve sovepiller ind i mellem.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig videre. På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Da der ikke er nogen der svarer må jeg heller selv gøre det :-)

Efter at MR-scanningerne af ryg og hoved ikke viste noget føler jeg, at jeg er ovre det stadie hvor psyken spiller meget ind/forværrer situationen. Mine daglige oplevelser er fortsat det her med let ”rislen” eller ”boblen” i lægmusklerne. Først var det kun højre, men nu er det begge (70% højre og 30% venstre). Jeg går mere end jeg gjorde tidligere (og forsøger i det hele taget at øge ”arbejdet”). Når musklerne bliver ømme/spændte, hvilket fortsat sker hver eneste dag, har jeg brug for en meget kortere hvileperiode end tidligere for at komme oven på igen. Jeg bruger næste altid varme, og som regel er det nok at side ned på en stol og sætte fødderne på en varmepude på gulvet, hvilket jeg føler hjælper med at dæmpe spændingerne. Hvis jeg presser benene (bliver ved med at gå til trods for voksende spændinger) kommer jeg ind i mellem til krampestadiet hvor jeg lige mærker krampen. Jeg reagerer dog prompte så det aldrig bliver til den der voldsomme krampe (det er ikke sket siden januar).

Det er fortsat et ekstrem irriterende problem da jeg er hæmmet til daglig og slet ikke kan dyrke sport, hvilket jeg savner helt vildt! Hvis nogen kender til det eller har hørt om andre med lignende problemer håber jeg at høre fra jer. På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Da der ikke er nogen der svarer må jeg heller selv gøre det :-)

Efter at MR-scanningerne af ryg og hoved ikke viste noget føler jeg, at jeg er ovre det stadie hvor psyken spiller meget ind/forværrer situationen. Mine daglige oplevelser er fortsat det her med let ”rislen” eller ”boblen” i lægmusklerne. Først var det kun højre, men nu er det begge (70% højre og 30% venstre). Jeg går mere end jeg gjorde tidligere (og forsøger i det hele taget at øge ”arbejdet”). Når musklerne bliver ømme/spændte, hvilket fortsat sker hver eneste dag, har jeg brug for en meget kortere hvileperiode end tidligere for at komme oven på igen. Jeg bruger næste altid varme, og som regel er det nok at side ned på en stol og sætte fødderne på en varmepude på gulvet, hvilket jeg føler hjælper med at dæmpe spændingerne. Hvis jeg presser benene (bliver ved med at gå til trods for voksende spændinger) kommer jeg ind i mellem til krampestadiet hvor jeg lige mærker krampen. Jeg reagerer dog prompte så det aldrig bliver til den der voldsomme krampe (det er ikke sket siden januar).

Det er fortsat et ekstrem irriterende problem da jeg er hæmmet til daglig og slet ikke kan dyrke sport, hvilket jeg savner helt vildt! Hvis nogen kender til det eller har hørt om andre med lignende problemer håber jeg at høre fra jer. På forhånd tak.

Hej kaja 69

Jeg har desværre ikke en løsning på problemet. Og døjer med de samme problemer med facikulationer i lægmusklen. Ca 80% i højre og 20 % i venstre

Jeg er 39 år og har gennem hele mit liv været en meget aktiv idrætsudøver.

I august måned i deltog jeg i et 24 t mtb løb. Efterfølgende døjede jeg med sovende hænder og fødder. I det hele taget irriterede nerver. Jeg har fået det lidt bedre i hænderne, men har stadigvæk store problemer med at gå rigtigt. Mine fødder er faldet sammen. Jeg bruger idag et skonr der er 1,5 nr større end jeg gjorde for 3 mdr siden. Et Indlæg har på det seneste hjulpet lidt på problemet.

Jeg kan lige som du ikke dyrke nogen former for idræt bortset fra svømning ( jeg bruger en pullboy og belaster derved ikke fødder og ben så voldsomt ). Blev af min læge sendt til neurolog. Neurologen fortalte mig at jeg ikke led af nogen alvorlig nervesygdom.

Jeg går nu og venter på at jeg skal have lavet en nerveimpulsmåling i midten af dec. måned. Facikulationerne startede ca 14 dage efter løbet. I starten sitrede mine lægmuskler dag og nat. Jeg døjede meget med at sove. Jeg var meget bekymret for om det var noget jeg selv ubevidst fremkaldte. (idræt betyder rigtigt meget for mig )Efterhånden føler jeg dem ikke så meget om natten, men lige så snart jeg starter min dag ( bruger fødderne )begynder den boblende fornemmelse i lægmusklen. Efter en hel dag på arbejde bobler det voldsomt i mine lægmuskler og jeg føler at hele lægmusklen er ved at gå i krampe. Mine facikulationer i lægmusklen udløses altså af at jeg bruger fødderne. Du skriver: Når musklerne bliver ømme/spændte, hvilket fortsat sker hver eneste dag, har jeg brug for en meget kortere hvileperiode end tidligere for at komme oven på igen Jeg oplever nøjagtigt det samme. Jeg er derfor nået frem til den erkendelse at det ikke noget jeg ubevidst fremkalder. Da jeg jo kun får problemerne når jeg belaster fødder og ben. Det hele betyder at jeg har store problemer med at passe mit arbejde. Jeg er meget afhængig af at kunne gå stå og at være fyskisk aktiv i mit arbejde.

Håber at dine facikulationer er forsvundet. Jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I forlængelse af dette og alligevel ikke så får jeg også tics i mine lægmuskler, mærker dem faktisk også lige nu efter kraftige kramper i begge ben (læg muskler). De starter med små kramper i tæerne og slutter med meget kraftige kramper i begge ben og knap så kraftige kramper i lårene. Det er så kraftige kramper at jeg stadig er øm 2-3 dage efter og de kommer ikke (nødvendigvis) i sammenhæng med min træning eller løb. De kommer ret tilfældigt, men jeg tror dog der er en sammenhæng mellem kulde og disse "uprovokeret" kramper. Er der mon en løsning ? ( i øvrigt er jeg mand, 28 år)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share