Brud på lægbenet


persh
 Share

Recommended Posts

Jeg har været så dum at brække mit vestre lægben, :crazy: og er blevet stillet 5 ugers gips i udsigt hvis alt går vel. Hvor lang tid går der derefter med genoptræning, og hvornår skulle jeg efter normale omstændigheder nænsomt kunne lægge ud med

1. cykeltræning

2. løbetræning

3. styrketræning af bentøjet,

og hvornår skulle jeg efter normale omstændigheder kunne

1. cykle motionsløb

2. løbe motionsløb

3. styrketræne

på fuld damp igen.

:4thumbup:

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Er det fraktur af begge knogler i dit underben eller kun Tibea (skinneben??)

Hvis det er tibea sidder frakturen så højt oppe, midt eller langt nede på knoglen?

Normalt er den gennemsnitlige helingstid 12 uger, men hvis bruddet sidder højt oppe kan det sagtens tage længere tid end dette, da brud højt på tibea heler dårligere!

90-95% af alle brud heler op inden for den forventede tid og de fleste uden komplikationer. Dog vil knoglen ofte først være helet helt FULDT OP efter typisk 1 år, derfor skal du helle rikke forvente at kunne være i fulde opdrejninger før efter et lille år!!!

På samme tid skal du være obs på at alle brud ikke heler lige hurtigt, ca. 5% har forsinket heling, hvilket forsinker hele forløbet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel.

Det er kun lægbenet - fibula, så vidt jeg kan se i leksikonet, altså det tynde ben - og bruddet er nogle få cm fra bunden og er på skrå. Det opstod ved, at min støttefod gled ind under mig, da jeg i en fodboldkamp skulle løbe den anden vej.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel.

Det er kun lægbenet - fibula, så vidt jeg kan se i leksikonet, altså det tynde ben - og bruddet er nogle få cm fra bunden og er på skrå. Det opstod ved, at min støttefod gled ind under mig, da jeg i en fodboldkamp skulle løbe den anden vej.

Hilsen Per

Hej Per.

Jeg har prøvet det samme som dig. En udisloceret distal corpus fibula spiral fraktur isoleret :superman:

Jeg havde benet i gips 6 uger, hvorefter jeg gik igang.

Var i militæret så var rent faktisk ude og gå march på fussen den første uge :innocent: , men kom mig hurtigt over det.

Det første du skal være opmærksom på er at gipsen sidder med foden flekteret så meget bagud (tæerne op mod skinnebenet som muligt) Ellers vil din achillessene forkorte sig, og så kommer du til at være generet af det lang tid efter.

Når gipsen kommer af vil du have gavn af at få generel bevægelighed i foden, arbejd på noget proprioceptivt: balancebræt, stå på et ben, samle ting op med fødderne, gåture, lunteture. Sørg for at få smidigheden tilbage som den anden fod har.

Efter kort tid ville jeg starte op med at styrke fussen igen.

Mvh Jacob

Link to comment
Share on other sites

Hej Per.

Jeg har prøvet det samme som dig. En udisloceret distal corpus fibula spiral fraktur isoleret :superman:

Mvh Jacob

Til Jacob.

Tak for svaret. Med lidt held er jeg snart igang igen. Det er ellers noget af en skadesbeskrivelse. Den må jeg se at huske.

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share