Federer versus Robredo


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Har lige set Roger Federer besejre Tony Robredo i 4 sæt. Det gav anledning til nogle tanker.

For det første er vi i dansk TV heldige med at have så gode kommentatorer som Michael Mortensen og Lone Vandborg. De ved, hvad det drejer sig om, for de har selv prøvet. Michael har jeg (heldigvis) aldrig stået overfor, og Lone har jeg tabt til en enkelt gang i mixdouble. Hendes standard dengang var så høj, at hun ville være en pryd som herrespiller for de fleste hold uden for divisionerne - men det er en anden historie.

For det andet er Federer jo nummer 1, når man ser på tværs af alle overflader. Det er ubestridt - men hvor er han slag for slag den bedste nogensinde? Jeg er i dag - om ikke før! - kommet til den konklusion, at han har historiens bedste halvflugtninger. Det er jo ikke verdens mest spektakulære slag, men det er saftsusemig svært at udføre ordentligt - og Federer ikke bare gør det godt, han vender det til et offensivt slag. Det kunne end ikke Mac gøre!

Når det er sagt, vil jeg gerne give credit til Robredo, dagens modstander. For os almindelige spillere uden et gudsbenådet talent er det ude i hampen at forsøge at spille som Federer- men Robredo spiller som et almindeligt menneske, der får det optimale ud af evnerne. Han er koncentreret på alle bolde, vælger altid det i situationen logiske slag, gør det ikke sværere, end det er - og når langt med disse virkemidler. Han er det perfekte forbillede for den nogenlunde talentfulde, viljestærke, fysisk velfunderede spiller - lige præcis den spillertype, som det vrimler med. De fleste prøver bare ikke hårdt nok. Det har jeg tænkt mig at skrive lidt mere om i min log - og når jeg vælger at skrive det der, er det fordi, at jeg vil vælge en strengt personlig og dermed ikke almengyldig vinkel på tingene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share