overkomme sticking point i squat


ziwe
 Share

Recommended Posts

hejsa, jeg kører squats hvor jeg går helt i kælderen, det gå sådan set fint nok, men har ligesom et sticking point på vej op igen. Det er omkring hvor jeg kommer op i vandret med lårene igen, og det virker somom jeg løfter meget med ryggen lige i punktet.

Er der nogle super øvelser man kan køre for at overkomme det ?

en typisk bendag for mig er :

Squats 5x5 + 2 opvarmningssæt.

Lungs 3x10

Lårmaskine 3x10

baglårmaskine 3x10

læg 3x???

Link to comment
Share on other sites

Hvor høj er du? Hvor lange er dine ben?

De fleste høje personer har deres sticking lige omkring det punkt du nævner, og Mike Robertson har skrevet noget omkring det i en af hans artikler på t-nation. Mener at den hedder: Overcoming lousy leverages

Link to comment
Share on other sites

I virkeligheden er dit sticking point et lille stykke under det sted, hvor du mærker at du går i stå, da det er på det sted du mister moment i bevægelsen og derfor går i stå og bliver nød til at inddrage rygmusklerne (altså bøjer forover).

Du træner det ved fx at køre til en box, der er en lille smule lavere end dit sticking point (altså der hvor du begynder at miste moment). Hold en kort pause på boxen, og kør med så lav en vægt at du ikke ændrer din teknik på vejen op.

Kør dette som supplement til din tunge squat. Fx i stedet for dine lunges.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skal prøve at køre nogle goodmornings, hvilket styrker lænd, baglår, baller og mave. Hvis du aldrig har kørt noget ordentligt træning for bagkæden, så vil jeg mene der er en stor chance for at det kan afhjælpe dine problemer. Så ud med baglårsmaskine og ind med goodmornings.

Det vil også give dig styrken til at holde svajet, så du undgår at "tabe" vægten forover.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Er det kun mig der har fået at vide at man ik må køre mere ned end vandret med lårene i squat? kører squats hvor jeg går helt i kælderen lyder for mig ret farligt for ens ryg

1. fordi ballerne kun har en vis længde og under vandret vil trække lænden bagud og gi seriøs mulighed for at f*** en ryg up?

2. Ja gerne fuld ROM så vidt muligt men under vandret vil man begynde at slappe mere af i lårene og ikke spænde max ?

Tager jeg fejl?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Er det kun mig der har fået at vide at man ik må køre mere ned end vandret med lårene i squat? kører squats hvor jeg går helt i kælderen lyder for mig ret farligt for ens ryg

1. fordi ballerne kun har en vis længde og under vandret vil trække lænden bagud og gi seriøs mulighed for at f*** en ryg up?

2. Ja gerne fuld ROM så vidt muligt men under vandret vil man begynde at slappe mere af i lårene og ikke spænde max ?

Tager jeg fejl?? :blink:

kan kun sige at mine baller åbenbart er rigeligt lange :tongue: og nej du slapper sq ik af i dine lår fordi du kommer under vandret.

Prøv at tænke på en øvelse som Front Squats, der skal du jo helt i kælderen.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun mig der har fået at vide at man ik må køre mere ned end vandret med lårene i squat? kører squats hvor jeg går helt i kælderen lyder for mig ret farligt for ens ryg

1. fordi ballerne kun har en vis længde og under vandret vil trække lænden bagud og gi seriøs mulighed for at f*** en ryg up?

2. Ja gerne fuld ROM så vidt muligt men under vandret vil man begynde at slappe mere af i lårene og ikke spænde max ?

Tager jeg fejl?? :blink:

Se på det på den her måde;

Hvis du har smidighed til det, og holder god form. Hvorfor skulle det så være hårdere for ryggen end ellers?

Hvorfor skulle dine lår slappe af, hvis du komemr dybt?

Link to comment
Share on other sites

Kunne man ikke vende den om og sige at det måske var mere skånsomt for ryggen at gå ass to the grass da kiloene på stangen naturligvis så vil være mindre end hvis man kun går til parallel? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share