Hjælp til eksamen i badminton.


De_linde
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg skal til eksamen i idræt på gymnasiet og skal kunne forklare hvilke muskler der bruges og hvordan(koncentrisk eller eksentrisk) i en smash i badminton og derudover kunne fortælle hvad der går igen i en smash i volleyball.

Det kunne være rart hvis der var nogen der ville hjælpe.

Mvh De Linde

Link to comment
Share on other sites

Studieportalen :wub:

Idrætsrapport om badminton (11-tal)

Volleyball (10-tal)

Bevægelsesanalyse af volleyballsmash mm. (10-tal)

Jeg står ikke indefor indholdet i disse - husk at vær kritisk når du læser! Internettet er fyldt med crap. Tallene i parantes er hvad læreren har givet den person der har skrevet den udfra 13-skalaen.

Måske du kunne inspireres.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg skal til eksamen i idræt på gymnasiet og skal kunne forklare hvilke muskler der bruges og hvordan(koncentrisk eller eksentrisk) i en smash i badminton og derudover kunne fortælle hvad der går igen i en smash i volleyball.

Det kunne være rart hvis der var nogen der ville hjælpe.

Mvh De Linde

hej De Linde. Først vil jeg sige at de to rapporter om volleyball der er linket til ikke er så gode. (Jeg er selv elitevolleyspiller). Det er tydeligt at dem der har skrevet dem ikke har så stor en viden om volleyball. Men hvis jeg forstår dig rigtigt skal du jo heller ikke aflevere noget skriftligt.

Både smash i badminton og volley kan kategoriseres som en centralbebægelse/kastebevægelse. Det er en proksimal distal becægelsessekvens. En sådan bevægelse starter i de store kropsdele, og forplanter sig led for led ud mod de mindre dele af kroppen. Smashbevægelsen starter med en rotation i hoften mod uret. Efterfulgt af en kropsrotation, indadrotation i skulderen og i undearmen. Der er to fordele ved denne centralbevægelse.

1.Den første bevægelse videregiver en del af sine energi til den næste bevægelse, som igen videregiver en del af sin energi til til den tredje bevægelse osv.

2. Den første bevægelse forspænder de muskler der skal udføre den næste bevægelse, som igen...osv.

Centralbevægelsen er en vigtig del af teknikken i clear og smash i forhånden i badminton samt smash i volleyball.

Min beskrivelse dækker dog kun selve smashafviklingen, altså ikke tilløb og afsæt. Hvis har flere spørgsmål så spørg bare. Men beskrivelsen af tilløb og afsæt i den rapport om smash er sikkert god nok til at du kan bruge den. De har nogenlunde styr på de biomekaniske faktorer dem der har skrevet den, og så har de jo fået 10

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share