Spørgsmål til vægts.


Theos
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Først vil jeg lige fortælle om mig selv og mine forudsætninger.

Jeg er i gang med et vægttab på ca. 15-20 kg, jeg har pt. tabt mig ca. 8 kg, jeg regner med jeg når mit mål midt i september. Så vil jeg have en normalvægt, men en fedtprocent på ca. 10 %, det med fedtprocenten er dog kun noget jeg skyder på, i forhold til andre jeg har set.

Min diæt består af kostændring og løbetræning, og det fungerer godt.

Mit næste mål er så at få lidt muskler på min krop, da jeg ikke er videre muskuløs. Mit mål er at blive godt markeret. Min plan er at starte på TJ’s fundament program, og køre det som han beskriver og i samme tid som han beskriver (ca. 1 år). Derefter ville det måske være en fordel at skifte program!

Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål:

Er det et godt program?

Hvad med kosten, hvad skal jeg spise?

Må jeg løbetræne de dage jeg ikke styrketræner?

Hvor lang tid går der før jeg begynde at se mere muskuløs ud?

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Er det et godt program?
TJ's fundament? Ja
Hvad med kosten, hvad skal jeg spise?

Feta og hummer :blink:

Man kan selvfølgelig skrive proteinrigt, fedtfattige mejeriprodukter hvis man er til den slags, grove kulhydrater, gode fedtkilder (fisk, nødder, olivenolie osv osv), mindst mulige drikke-kalorier osv osv.

Derudover kan man jo spise alt mellem himmel og jord, bare mængderne er passende, så du kommer ikke rigtig udenom at lære lidt selv.

Må jeg løbetræne de dage jeg ikke styrketræner?
Rent udbyttemæssigt vil det formentlig være optimalt at det ligger på separate dage, men hvis din hverdag ikke tillader det, så er det ikke det store problem at de ligger tættere.
Hvor lang tid går der før jeg begynde at se mere muskuløs ud?

Hvor lang tid tager en marathon? Ja, fra 2 timer og op, hvis man er på gåben.

Dit sprøgsmål svarer lidt til at spørge hvor lang tid det tager at løbe en ukendt distance med en ukendt hastighed. Pænt svært at svare på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej alle.

Først vil jeg lige fortælle om mig selv og mine forudsætninger.

Jeg er i gang med et vægttab på ca. 15-20 kg, jeg har pt. tabt mig ca. 8 kg, jeg regner med jeg når mit mål midt i september. Så vil jeg have en normalvægt, men en fedtprocent på ca. 10 %, det med fedtprocenten er dog kun noget jeg skyder på, i forhold til andre jeg har set.

Min diæt består af kostændring og løbetræning, og det fungerer godt.

Mit næste mål er så at få lidt muskler på min krop, da jeg ikke er videre muskuløs. Mit mål er at blive godt markeret. Min plan er at starte på TJ’s fundament program, og køre det som han beskriver og i samme tid som han beskriver (ca. 1 år). Derefter ville det måske være en fordel at skifte program!

Jeg har i den forbindelse nogle spørgsmål:

Er det et godt program?

På forhånd tak.

Jeg synes, det er et godt program, har kørt det i nogen tid. Brug tid på at lære øvelserne ordentligt, inden du tager for meget vægt på. Det gælder navnlig squat og dødløft, da der ellers er risiko for skader.

Hvad med kosten, hvad skal jeg spise? Sørg for at få mindst 1,5 gram protein pr. kg kropsvægt. Sørg for at lig på et kalorieoverskud på op til 500 kcl i døgnet. Fisk, kylling, magert svinekød er godt. Derudover masser af grøntsager og sundt fedt (fx. olivenolie).

Må jeg løbetræne de dage jeg ikke styrketræner? Ja, glimrende ide. Bare husk at få de kalorier du forbrænder med i dit kalorieregnskab.

Hvor lang tid går der før jeg begynde at se mere muskuløs ud?. Som begynder kan du regne med nogen såkaldte begyndergains, det er sandsynligvis heller nogen ikke nogen ulempe at være pænt langt nede i fedtprocent. Men det er noget der tager sin tid. Efter et år burde du have kunne gaine op til 5 kg eller mere, som dog ikke vil være muskler alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

..Hvad med kosten, hvad skal jeg spise? Sørg for at få mindst 1,5 gram protein pr. kg kropsvægt. Sørg for at lig på et kalorieoverskud på op til 500 kcl i døgnet. Fisk, kylling, magert svinekød er godt. Derudover masser af grøntsager og sundt fedt (fx. olivenolie).

Hans primære mål er at tabe sig, hvorfor et kalorieoverskud skal UNDGÅS. Kalorieunderskud er selvfølgelig hvad der skal sigtes efter. Lige hvor mange kcal du skal ligge under kan være svært at sige noget om, men fra 500 kcal er fornuftigt, men pas på med ikke at sulte dig selv. Det vil ikke gavne noget som helst. Det er et voldsomt vægttab du planlægger og jeg ved ærligt talt ikke om det kan lade sig gøre at tabe 7-12 kg til september på en sund og fornuftig måde.. Men det kommer selvfølgelig også meget an på udgangspunktet. Synes også det lyder ekstremt at gå efter en fedt procent på 10 når man skal tabe så mange kilo.. Men held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Hans primære mål er at tabe sig, hvorfor et kalorieoverskud skal UNDGÅS. Kalorieunderskud er selvfølgelig hvad der skal sigtes efter. Lige hvor mange kcal du skal ligge under kan være svært at sige noget om, men fra 500 kcal er fornuftigt, men pas på med ikke at sulte dig selv. Det vil ikke gavne noget som helst. Det er et voldsomt vægttab du planlægger og jeg ved ærligt talt ikke om det kan lade sig gøre at tabe 7-12 kg til september på en sund og fornuftig måde.. Men det kommer selvfølgelig også meget an på udgangspunktet. Synes også det lyder ekstremt at gå efter en fedt procent på 10 når man skal tabe så mange kilo.. Men held og lykke.

Jeg læste det sådant at spørgeren ville have muskler på sin krop efter at have tabt 15-20 kg og nået ned på en fedtprocent på 10. Det var på den baggrund jeg skrev om kalorieoverskud. Men i givet fald er jeg da enig med dig. Jeg synes dog ikke 10 % er en ekstrem fedtprocent at nå ned på. Det håber jeg at have nået til oktober, efter at have tabt til den tid 20 kg. Så har jeg også været over halvandet år om det.

Link to comment
Share on other sites

vil det sige at jeg slet ikk kan se min krop er blevet lidt mere stram at se på efter et år?

Det vil du da nok kunne, men nu spørger du om hvornår du kan begynde at se resultater. Det er naturligvis helt umuligt at svare på fordi vi ikke ved hvor hurtigt det går for dig eller hvor meget der skal til for at du kan se forskel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share