Styrketræning til golf


Pretsch
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil hører om der nogle som har et forslag til øvelser eller evt. program som man med fordel kan udfører ved siden af golfsporten, så man kunne slå længere og i det hele taget få en god solid fysik.

- hvor mange gentagelser og hvor meget vægt osv?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej

Jeg vil hører om der nogle som har et forslag til øvelser eller evt. program som man med fordel kan udfører ved siden af golfsporten, så man kunne slå længere og i det hele taget få en god solid fysik.

- hvor mange gentagelser og hvor meget vægt osv?

På forhånd tak

Jeg vil prøve at søge herinde på fullbody program. Du bruger jo stortset hele kroppen. evt. set særlig fokus på skulder, triceps og biceps. Men sørg også for at træne mave og ryg.

Gentagelser mellem 8-12*3.

Hvis du i forvejen ikke konditionstræner vil det være meget hensigtsmæssig

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg vil hører om der nogle som har et forslag til øvelser eller evt. program som man med fordel kan udfører ved siden af golfsporten, så man kunne slå længere og i det hele taget få en god solid fysik.

- hvor mange gentagelser og hvor meget vægt osv?

På forhånd tak

Som sne allerede har skrevet er både kondition og styrke fordelagtig i golf. En lavere hvilepuls og bedre kondition vil hjælpe dig til en større koncentration.

Når du træner styrketræning skal du træne med få gentagelse (6-10) fordi du skal opnå større styrke... Du kan godt gå ind og lave en kravsanalyse til et golfspiller, og derigennem fortælle hvad for muskler han bør træne. Men almen styrke vil være at foretrække. Golf handler nemlig meget mere om teknik end muskelmasse.

Og lige en lille en min golftræner sagde til mig:" Jesper, de store slag vindes på green". Hentydning til at det ikke var en fordel at drive 250 meter når man lavede et 3 put. Huske det :smile:

Link to comment
Share on other sites

De bud der er dukket op er i mine øjne ikke særlig fornuftige.

Konditionstræning synes jeg er spild af tid til golf.

Fokus skal først og fremmest ligge i at udligne den styrke- og bevægelsesdifference der vil opstå når man dyrker så ensidig en sport som golf.

Derudover ville jeg arbejde på at styrke coremuskulaturen så den anti-rotatoriske funktion bliver styrket. Unilateral overkropstræning vil være at foretrække, da der kan arbejdes med en forholdsvis stor ydre belastning, der giver en meget stærk coremuskulatur, og hypertrofipotentialet vil ikke være så stort med mindre man bruger meget tid på det.

Flexibilitetstræning der øger den aktive bevægelighed vil nok også være en fordel for at sikre at bevægelsen kan accelereres så lang tid som muligt.

Evnen til at udføre kraftige indad/udadrotation i hoften vil nok også være en god egenskab

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Som tilføjelse til de ting Guarden allerede har beskrevet vil det være hensigtsmæssigt indledningsvist at forkusere på statisk core-stabilitet (anti-rotation i forskellige planer) for senere at fokusere mere på styrke og til sidst eksplosivitet.

Ved eksempelvis woodchops vil man således indledningsvis fokusere på kontrolleret udførelse i relativt langsomt tempo, så man giver stabilisatorene tid til netop at stabilisere. Styrkefasen giver jo næsten sig selv. Ved den eksplosive fase (hvis man når dertil) vil eksempelvis scoops med medicinbold (i en fornuftig progression) være relevante.

Ud over core-træning bør man selvfølgelig arbejde på at udvikle god allround styrke i de basale bevægemønstre squat, bend, push, pull, rotate og lunge samt tjekke for instabilitet omkring skulderbladene, og evt arbejde ekstra med denne.

Som en tilføjelse til arbejdet med fleksibilitet vil mobilisering af thoracal columna (ribbens-delen) formentlig ligeledes være fordelagtigt i de fleste tilfælde. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
De bud der er dukket op er i mine øjne ikke særlig fornuftige.

Konditionstræning synes jeg er spild af tid til golf.

Konditionstræning er super vigtig det er vigtigt at kunne holde sin puls stabil i presset øjeblik, og som der tidligere er nævnt en lav hvilepuls er en fordel. Det er jo ikke et tilfælde at toppen indenfor sportsgrene hvor man ikke umiddelbart skal bruge sin kondition er i super form..

Fokus skal først og fremmest ligge i at udligne den styrke- og bevægelsesdifference der vil opstå når man dyrker så ensidig en sport som golf.

Derudover ville jeg arbejde på at styrke coremuskulaturen så den anti-rotatoriske funktion bliver styrket. Unilateral overkropstræning vil være at foretrække, da der kan arbejdes med en forholdsvis stor ydre belastning, der giver en meget stærk coremuskulatur, og hypertrofipotentialet vil ikke være så stort med mindre man bruger meget tid på det.

Flexibilitetstræning der øger den aktive bevægelighed vil nok også være en fordel for at sikre at bevægelsen kan accelereres så lang tid som muligt.

Evnen til at udføre kraftige indad/udadrotation i hoften vil nok også være en god egenskab

Link to comment
Share on other sites

Det er fint at du har den holdning, jeg er bare uenig :smile:

Selvfølgelig er det en fordel at have en hæderlig kondition, dvs. man skal ikke være ved at omkomme når man har gået halvdelen af banen rundt, men hvis jeg var fysisk træner for en golfspiller var det ikke der jeg ville sætte ind. Der er så mange andre relevante steder der i mine øjne er vigtigere. Evnen til at holde hovedet koldt afhænger ikke kun af kondition, men i langt højere grad af psyke.

Link to comment
Share on other sites

Der skulle tilfældigvis ikke være en kinesisvæg i det center du træner i? Vi havde en golfspiller på besøg som fortalte om væggens geniale funktioner - blandt andet til golfspillere.

en kinesisvæg? det tror jeg ikke.. træner bare i et vægt rum i en sportshal med begrænset udstyr. Men der er en væg eller 4 er der faktisk :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

De bud der er dukket op er i mine øjne ikke særlig fornuftige.

Konditionstræning synes jeg er spild af tid til golf.

Fokus skal først og fremmest ligge i at udligne den styrke- og bevægelsesdifference der vil opstå når man dyrker så ensidig en sport som golf.

Derudover ville jeg arbejde på at styrke coremuskulaturen så den anti-rotatoriske funktion bliver styrket. Unilateral overkropstræning vil være at foretrække, da der kan arbejdes med en forholdsvis stor ydre belastning, der giver en meget stærk coremuskulatur, og hypertrofipotentialet vil ikke være så stort med mindre man bruger meget tid på det.

Flexibilitetstræning der øger den aktive bevægelighed vil nok også være en fordel for at sikre at bevægelsen kan accelereres så lang tid som muligt.

Evnen til at udføre kraftige indad/udadrotation i hoften vil nok også være en god egenskab

Forstår mig ikke lige på de fine termer som du bruger. Hvordan træner man coremuskulaturen og hvor sidder musklerne?

Unilateral overkropstræning ? hvad er det?

og Flexibilitetstræning hvordan gør man det?

Link to comment
Share on other sites

Forstår mig ikke lige på de fine termer som du bruger. Hvordan træner man coremuskulaturen og hvor sidder musklerne?

Unilateral overkropstræning ? hvad er det?

og Flexibilitetstræning hvordan gør man det?

First you Google, then you ask :wink:

post-1305-1182252669_thumb.jpg

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Forstår mig ikke lige på de fine termer som du bruger. Hvordan træner man coremuskulaturen og hvor sidder musklerne?

Unilateral overkropstræning ? hvad er det?

og Flexibilitetstræning hvordan gør man det?

Coremuskulaturen er groft sagt alt der sidder mellem hoften og ribbenene, evt defineret som alt på torsoen (krop minus lemmer).

Unilateral betyder i denne sammenhændg "én side af gangen". Dvs, hvis man vil lave skulderpres, så vil det være unilaterals hvis du gør det med f.eks. håndvægt og én arm af gangen. Skulderpres med stang vil derimod være bilaterals, da du bruger begge sider af kroppen på samme måde samtidig.

Flexibilitetstræning = træning der øger din fleksibilitet. hvordan man gør er der sikkert 1000 meninger om, og det afhænger selvfølgelig også nærmere af hvilken type fleksibilitet man er ude efter.

Her er én af dem:

http://www.cmcrossroads.com/bradapp/docs/r...tching_toc.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share