elevation af scapula = muskel ubalance


Achilles
 Share

Recommended Posts

Jeg går ud fra at det er ganske naturligt at ens øvre trapetz er stærkere end ens nedre del, derfor forkommer det mig også ganske naturligt at der nemt kan komme en muskel ubalance mellem de to idet de færeste laver specifikke øvelser for den nedre del.

så vidt jeg kan huske står den nedre del af trapetzen for at indaf rotere scapula og depression af scapula mens den øvre del står for elevation og indaf rotation i en vis grad.

Kan der i så fald ikke forkomme en muskel ubalance der medfører en "konstant" elevation af scapula og dermed også internally rotation af humurus ??

Jeg står med en skulder skade og jeg er ret sikker på at det er forsaget af tilfældet over, men hvis der skulle være et klogere hoved end mig som kunne validere dette er det :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

jeg mener generalt !

hvis den øvre del står for elevation og den nedre for depression og den ene bliver for stærk vil der opstå et problem, det kan der ikke være tvivl om. spørgsmålet er bare om det kan lade sig gøre at få scapula eleveret.

Link to comment
Share on other sites

Skulder-skader er meget meget komplekse og at selvdiagnosticere sig på den måde som du gør hjælper intet... du har jo allerede låst dig fast på at det er det du fejler og nu venter du bare på at nogen snakker dig efter munden og giver dig ret

Link to comment
Share on other sites

øhh venter på at nogen snakker mig efter munden.. nå ok :nonono:

prøv nu lige at læse teksten igen.. jeg stiller et simpelt spørsgmål : er det muligt ?

selvdiagnose ? tjaa fysioterapeuten melder pas så der er sku ikke andre muliugheder

Buc : ja det er jeg klar over, jeg har arbejdet på seratus anterior, rhomboidous, infra og supra spinatus, smerterne er stærkt aftaget men ikke helt.

derfor jeg spørger specifikt til elevationen af scapula da jeg op til skaden kørte jump shrugs i stor stil

TLunau : hvis du ikke kan tilføje andet end den slags idioti så lad vær at skriv !

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Som jeg har svaret, så er det ikke umuligt, bare meget usandsynligt :smile:

Der er virkelig mange faktorer omkring vedr enhver skulderskade og hvis din nuværende fys har meldt pas, så burde vedkommende nok sende dig videre til en der ved mere om skulderproblematikker.

Hvor lang tid har du genoptrænet din skuldermuskulatur?

Link to comment
Share on other sites

Begyndte så småt at arbejde på det for 3 uger siden.

Det er nr to fys jeg er ved og han har speciale i skulder skader og idræts skader.

min forhenværende fys og min nuværende har snakket sammen om problemet og det er gået fra impingement til simpel muskel ubalance til inflammation men de har ikke kunnet diagnosere det ordenligt.

ubalancen passer dog overens med min egen teori og på de 3 uger HAR smerterne jo aftaget sig 60-70% så helt ved siden af kan det ikke være.

Som det så ud for 3 uger siden var der en smule intern rotation af humurus i den dårlige side og scapula vingede inde ved thorac, fyssen mente også at scapula vingede en smule ved ribbene og at scapula var anteroir tiltet.

så var der også en smule kyhose og udligning af lordosis i den side men det tror jeg ikke kan medvirke !??

De felste af tingene er udbedret nu, scapula sidder bare stadig anteroir tiltet en smule men jeg ved ikke om det er sådan fra naturens side eller det er pga træning eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver der, har så absolut en pokkers masse med serratus ant, supra - og infrascapularis og alle de andre muskler omkring din skulder at gøre.

Det er muligt at en enkelt øvelse har fucket skulderen op, men det vil som i dette tilfælde, også påvirke resten. 3 uger er ingen tid at træne, så bliv du bare ved. Der skal dog også stabilitetsøvelser med, så fyringen til de relevante muskler kommer på plads.

Link to comment
Share on other sites

Begyndte så småt at arbejde på det for 3 uger siden.

Det er nr to fys jeg er ved og han har speciale i skulder skader og idræts skader.

min forhenværende fys og min nuværende har snakket sammen om problemet og det er gået fra impingement til simpel muskel ubalance til inflammation men de har ikke kunnet diagnosere det ordenligt.

ubalancen passer dog overens med min egen teori og på de 3 uger HAR smerterne jo aftaget sig 60-70% så helt ved siden af kan det ikke være.

Som det så ud for 3 uger siden var der en smule intern rotation af humurus i den dårlige side og scapula vingede inde ved thorac, fyssen mente også at scapula vingede en smule ved ribbene og at scapula var anteroir tiltet.

så var der også en smule kyhose og udligning af lordosis i den side men det tror jeg ikke kan medvirke !??

De felste af tingene er udbedret nu, scapula sidder bare stadig anteroir tiltet en smule men jeg ved ikke om det er sådan fra naturens side eller det er pga træning eller andet.

Der er ingen tvivl om at du har tilegenet dig en del viden omkring skulder ect. Men du har ikke helt styr på årsags sammenhæng og du anvender en del anatomi forkert. For det første er 3 ugers træning for en skulderskade ikke lang tid !. Har du impingement gennem længere tid, vil du også få inflamation i skulder leddet, de to ting hænger sammen. Bursa subacromialis/bursa subdeltoideus og infraspinatus senen er som regel de strukturer der bliver ramt ved impingement( caput humeri støder på acromion, hvor ved de strukturer der ligger immellem bliver klemt)

Desuden er vaskulariseringen i skulderleddet ikke særlig stor, derfor du skal træne specifikke øvelser gennem længere tid, for evt at fjerne/afhjælpe den imflamation du sandsynligvis har.

Så tålmodighed er en dyd, ingen fys er hekse doktor ! der findes ingen måde hvorpå man m 100 % sikkerhed kan diagnosticere korrekt. Guld standarden er en artroskopi af skulderen, hvorved man kan se med sikkerhed hvad der er galt !

Men dertil er du langt fra nået endnu, mit råd til dig er stol på de råd du får af fyssen og træn effektivt gennem længere tid, så skal du nok slippe af med dine smerter.

Skulle du mod al forventning stadig have problemer om et par måneder, så kan du prøve chockwave eller evt steorid injektion, disse metoder er dog heller ikke 100 % !

Så nu hvor du er mer eller mindre skulder skadet, så skulle du benytte lejligheden til at evt. fokusere på at blive stærkere i dine ben mm

Link to comment
Share on other sites

du tager heller ikke med i dine betragtninger at der kan være dynamiske faktorer som din skulderbladsmotorik, der kan spille ind. Man kan også godt have holdningsforstyrrelser uden at der er tale om muskulære ubalancer. For det meste vil jeg faktisk sige at holdningsforstyrrelser er et produkt at dårlig vane og arbejdsmiljø (at det så på langt sigt kan producere "ubalancer" er en helt anden historie).

du kan godt lave trap IV øvelser son i princippet kunne hjælpe med at holde skulderbladdet nede, og det kan umuligt skade noget. Den mest almindelige udgave er at ligge på maven på en skrå bænk og så lave front raise med tommelfingrene pegende opad, langsomt og kontrolleret for en 10-15 reps. Man kan lave den samme bevægelse stående med en elastik.

Du kunne også prøve scap(ula) pushups. du kan finde videoillustrationer via google. Husk langsomt og kontrolleret og fokus på at sætte skulderbladdet.

Vigtigst måske. Sørg for at bevar en god holdning i løbet af dagen... Unsgp sårlige siddevaner og sårn..

Men når det kommer til skavanker i bevægeapparatet så få en second opinion. Vi bor i danmark og den slags er billigt, så udnyt det...

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke læst alle indlæg i dette emne, men ved at i Jorcks passage på strøget - er der en fys der hedder kenn, han er også kendt for at have meget stor viden ang. skulderskader. Har selv benyttet ham.

jeg har ikke kunne lave bænkpres siden '99, men går fint nu, efter han har vist lidt støtteøvelser og fortalt lidt om hvordan jeg stabilliserer skulder og skulderbladet.

Link to comment
Share on other sites

Well tak for svarene !

Romer :

jeg tror du har ret i at der er impingement og sikkert også inflammation, men den slags er normalt noget man kan mærke i opløbet, mit opstod natten over. Hvilket bekeymre mig lidt.

kan du yddybe om : Bursa subacromialis/bursa subdeltoideus og vaskulariseringen ?

du siger at : caput humeri støder på acromion, hvor ved de strukturer der ligger immellem bliver klemt)

men hvordan postår det ? en muskel ubalance der får humurus til at blive trukket forkert og dermed støde på acromion ?

Jeg har været oppe at træne 2 gange siden sidst og jeg har kun kørt en øvelse begge gange, scapular depression i en cabel stativ.

Jeg kan mærke en klar forskel og de smerter jeg havde ved acromion når jeg stod og slappede af er væk.

Som du siger har jeg en del viden om skulderen men ikke nok til at kunne gennemskue det hele, med det i mente kan jeg heller ikke gennemskue hvorfor mine smerter er forsvundet fra acromion ved at træne denne øvelse? som jeg skrev ovenover et sted har jeg lavet en del jump shrugs hvilket jeg tror måske har lavet den muskel ubalance, så at den øvre del af trapezten er blevet for stærk og trækker scapula frem og op.

ingocnito :

skulderblads mototrik. motorikken kan vel kun gå ud af synk ved en dysfuntion, og dysfuntionen opstår vel i største tilfælde af muskel ubalancer eller ? eller hvad mener du helt præcist ?

Jeg har lavet de øvelser du nævner, men jeg er en smule i tvivl om scap push ups, jeg mener at serratus anterior abducere scapula min scapula er i forvejen anterior tiltet, så jeg har mere eller mindre holdt mig fra den.

Serratus anterior skulle vidst også holde scapula tæt på ribbene men jeg har endu ikke fundet ud af denne funktion. jeg tror <-- læs tror, at hvis serratus anterior at slap så kan scapula begynde at vinge ????

Men mange tak for svarene !! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

skulderblads mototrik. motorikken kan vel kun gå ud af synk ved en dysfuntion, og dysfuntionen opstår vel i største tilfælde af muskel ubalancer eller ? eller hvad mener du helt præcist ?
skulderbladsmotorikken kan gå fløjten på mange måder. Som en konsekvens af en dårlig arbejdsstilling eller dårlig holdning i sig selv, men også som en kosekvens af ondt i skulderen, det påvirker nemligt skulderbladsmotorikken selvstændigt. "Rigtige" ubalancer er vist ret sjældne. Dårlige (bevæge)vaner er der til gengæld mange af.
Serratus anterior skulle vidst også holde scapula tæt på ribbene men jeg har endu ikke fundet ud af denne funktion. jeg tror <-- læs tror, at hvis serratus anterior at slap så kan scapula begynde at vinge ????

Det er lige præcis det man træner med scap pushups. Man skal være opmærksom på at man får sat skulderbladet ordentligt (så det ikke vinger eller udafroterer) og så holder det under hele bevægeudslaget i dem.

Men husk nu. Det er efter alt at dømme ikke noget du kan klare via nettet. Afsted til en fys med dig...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Well tak for svarene !

Romer :

jeg tror du har ret i at der er impingement og sikkert også inflammation, men den slags er normalt noget man kan mærke i opløbet, mit opstod natten over. Hvilket bekeymre mig lidt.

kan du yddybe om : Bursa subacromialis/bursa subdeltoideus og vaskulariseringen ?

du siger at : caput humeri støder på acromion, hvor ved de strukturer der ligger immellem bliver klemt)

men hvordan postår det ? en muskel ubalance der får humurus til at blive trukket forkert og dermed støde på acromion ?

Jeg har været oppe at træne 2 gange siden sidst og jeg har kun kørt en øvelse begge gange, scapular depression i en cabel stativ.

Jeg kan mærke en klar forskel og de smerter jeg havde ved acromion når jeg stod og slappede af er væk.

Som du siger har jeg en del viden om skulderen men ikke nok til at kunne gennemskue det hele, med det i mente kan jeg heller ikke gennemskue hvorfor mine smerter er forsvundet fra acromion ved at træne denne øvelse? som jeg skrev ovenover et sted har jeg lavet en del jump shrugs hvilket jeg tror måske har lavet den muskel ubalance, så at den øvre del af trapezten er blevet for stærk og trækker scapula frem og op.

ingocnito :

skulderblads mototrik. motorikken kan vel kun gå ud af synk ved en dysfuntion, og dysfuntionen opstår vel i største tilfælde af muskel ubalancer eller ? eller hvad mener du helt præcist ?

Jeg har lavet de øvelser du nævner, men jeg er en smule i tvivl om scap push ups, jeg mener at serratus anterior abducere scapula min scapula er i forvejen anterior tiltet, så jeg har mere eller mindre holdt mig fra den.

Serratus anterior skulle vidst også holde scapula tæt på ribbene men jeg har endu ikke fundet ud af denne funktion. jeg tror <-- læs tror, at hvis serratus anterior at slap så kan scapula begynde at vinge ????

Men mange tak for svarene !! :4thumbup:

En Bursae er en slimsæk, som ligger mellem knogle og sene/muskel, de kan blive kronisk betændt.

Subacromialis/subdeltoideus(navne på de 2 slimsække der ligger umidddelbart under acromion. Bursae subdeltoideus kommuniker med resten af skulder leddet.

Det betyder at den inflamation der er opstået i slimsækkene, kan brede sig til resten af leddet, ved impingement er det som regel også flere strukturer der bliver imflameret. Det kan man kan man aldrig diagnosticere 100 % korrekt, hvilket også er ligegyldigt, da behandlingen/træningen er den samme.

Vaskularisering betyder ganske enkelt blodgennemstrømning. Den er ikke ret stor ved sener ect, derfor er det vigtig at man i starten laver mange gentagelser ved rotatotcuff øvelser, for at øge blodgennemstrømningen og derved komme inflamationen til livs. Blodgennemstømning er lig med ny næring ect til de ramte strukturer.

-

Grunden til at man får impingement kan være mange. Men ofte er det tilfældet at rotatorcuffen, de 4 muskler der ligger umiddelbart omkring caput humeri( det kugle formede hoved på overarms knoglen) ikke er stærke nok, samtidig kan muskler omkring/mellem scapula også være for svage, det gør så at den scapuhumerale rytme bliver forstyrret. Det betyder meget forsimplet at den måde hvorpå humurus og scapula kører indbyrdes, bliver forstyrret. Hvorved caput humeri støder på acromion.

Du understår dig i at spørge detaljeret om denne rytme, gider/orker ikke at forklare dig det på skrift. Måske en anden gør ? :superman:

Det vill være ret simpelt at vise dig med de respektive knogler........hvis du leder kan du sikkert finde det på nettet.

En anden ting man ved er at har man først smerte, større væke ansamling i et led, så forstyrres innerveringen ( de elektriske signaler fra hjerne/rygmarv) til de muskler som ligger omkring leddet.

Derfor er det vigtig at øvelserne bliver udført korrekt, så man ikke får impingement, under udførelsen af de øvelser som skulle rette op på skaden.

Samt at du ikke hele tiden når du får det en smule bedre, så kører for tungt eks i bænk for tidligt. Det er ret nemt at holde en dårlig skulder ved lige. Så fat tålmodighed og bliv ved med at træne.

En sidste ting, som er ret morsomt, ihverfald for mig. Jeg har simpelthen ikke styr på alle de forskellige bodybuilder udtryk der er for mange øvelser. Så har lidt svært ved at gennemskue hvad det er du træner lige nu.

Men du skal træne basale rotator cuff øvelser, scapula stabiliserende øvelser. Der findes utallige programmer specifikt rettet mod skuldren, som du også kan finde let på nettet. Mener at vide at der faktisk ligger et her på siden.

Så når alt kommer til alt, så tror jeg du er på rette vej, det burde du være ! Du er jo blivet instrueret af 2 fysser. Så det er bare at komme igang !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share