Slået flig af albue


mr.rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg er fodbold målmand og for nylig hævede min albue ret kraftigt op efter en kamp. Grundet at jeg havde landet skævt ned på den efter et indlæg.

Jeg troede det bare var en alm., blodsamling som så mange gang før. Men når man mærker ind på det ømme område kan man mærke et lille "hul" ind i knoglen.

Jeg har været hos min klubs Fysioterapeut som er yderst kompentent kva hans arbejde med herre A-landsholdet. Hans vurdering var at det bare skulle have ro også måtte jeg håbe at det gik over smerterne.

Men jeg kan ikke forstå dette er den eneste mulighed jeg har?

Nogle som har erfaringer med noget i denne retning, Jeg tænker om det lille knogle stykke skal ud af albuen. eller binyrebarkamon sprøjtes ind for at fjerne inflammationen?

Håber i kan hjælpe.

Med Venlig Hilsen Rune.

Link to comment
Share on other sites

Hey Rune

Med al sandsynlighed har du ikke slået nogen flig af knoglen, det hul du beskriver der er ganske anatomisk og skal være der (selvom det godt kan variere lidt fra arm til arm).

Hvis der er en inflammationstilstand skal den også være der, og er helt naturlig, inflammationstilstande her på sitet bliver ofte beskrevet som ondskaben selv, men det er en hel naturlig og helt nødvendig tilstand som ikke nødvendigvis skal behandles med antiinflammatoriske midler.

Men derfor kan du sagtens tage noget smertestillende fx paracetamol (panodil m.m.). Vil råde dig til at gøre som fyssen har sagt til dig og holde det i ro. Hvis smerten persisterer selvom du holder den i ro bør du dog henvende dig på skadestuen for at tjekke for en eventuel fraktur (selvom det er usandsynligt som du beskriver faldet.)

Link to comment
Share on other sites

Hey Rune

Med al sandsynlighed har du ikke slået nogen flig af knoglen, det hul du beskriver der er ganske anatomisk og skal være der (selvom det godt kan variere lidt fra arm til arm).

Hvis der er en inflammationstilstand skal den også være der, og er helt naturlig, inflammationstilstande her på sitet bliver ofte beskrevet som ondskaben selv, men det er en hel naturlig og helt nødvendig tilstand som ikke nødvendigvis skal behandles med antiinflammatoriske midler.

Men derfor kan du sagtens tage noget smertestillende fx paracetamol (panodil m.m.). Vil råde dig til at gøre som fyssen har sagt til dig og holde det i ro. Hvis smerten persisterer selvom du holder den i ro bør du dog henvende dig på skadestuen for at tjekke for en eventuel fraktur (selvom det er usandsynligt som du beskriver faldet.)

Med al respekt for dit indlæg og din store viden. Så er jeg temmelig sikker på dette hul ikke skal være der, det er lokaliseret på underarms knoglen helt oppe ved albue leddet. Det er tydeligt at mærke at på modsatte arm er der intet unormalt at mærke.

tvivler også på 2 dygtige fysioterapeuter kan tage fejl omkring at der er slået en flig af, hvis "hullet" skal være der som du mener.

Du har en stor viden på dette område, så kender du til behandlingsmetoder hvis det nu som fysserne mener er en flig af knoglen som er slået af knoglen?

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt for dit indlæg og din store viden. Så er jeg temmelig sikker på dette hul ikke skal være der, det er lokaliseret på underarms knoglen helt oppe ved albue leddet. Det er tydeligt at mærke at på modsatte arm er der intet unormalt at mærke.

tvivler også på 2 dygtige fysioterapeuter kan tage fejl omkring at der er slået en flig af, hvis "hullet" skal være der som du mener.

Du har en stor viden på dette område, så kender du til behandlingsmetoder hvis det nu som fysserne mener er en flig af knoglen som er slået af knoglen?

Jeg har skam ikke stor viden indenfor området, min viden indenfor det ortopædiske er faktisk ganske begrænset (min interesse for det medicinske ligger ikke just indenfor anatomien).

Hvis du fik indtrykket at jeg prøvede at stille en diagnose over nettet på noget så beklager jeg det var ikke meningen, det er ikke muligt at gøre over nettet, det tror jeg også er blevet skrevet herinde før.

Men uanset om der er slået en flig af knoglen (hvilket jeg umiddelbart vurderer til at være ret usansynligt) eller ej skal du ikke have nogen sprøjter med binyrebarkhormon eller nogen speciel antiinflammatorisk behandling.

Hvis dine fysioterepeuter virkelig mente der var tale om en fraktur burde de i stedet have henvist dig til undersøgelse og behandling af kompetent personale, dvs. på skadestuen. Det er dog ikke muligt at henvende sig der hvis der går over 24 timer fra skaden indtraf.

Derfor vil jeg lidt fastholde hvad jeg skrev tidligere, hold den i ro, spis eventuelt nogle smertestillende. Hvis smerten fortsætter eller virker "forkert" så opsøg en læge, enten skadestue eller alment praktiserende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share