Marathon første gang!


mannen
 Share

Recommended Posts

Jeg skal løbe marathon den 23/9 for første gang og jeg mener være i form. Jeg har læst nogle bøger om marathon og der står der noget om at sætte tape på brystvorterne og smøre sig ind i vaseline. Brugte jeg gøre dette og hvor smøre man sig i vaseline og hvormeget skal det bruges.

Er der måske nogen der har andre nyttige råd til at komme bedst igennem min første marathon-oplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Hej Mannen,

Du går en stor oplevelse i møde. Hvis du mener at du er i form til at løbe et maraton så må du allerede nu have været ude at løbe nogle lange ture og derigennem også have erfaret om det er nødvendigt med tape og vaseline. Tape eller plaster er for at brystvorterne ikke skal slides ned til det rene ingenting når trøjen skubbes frem og tilbage over brystet. Vaseline kan være fornuftigt i armhulen, hvor overarmen glider mod brystkassen og bestemt i skridtet hvor benene støder op mod de vitale dele. Samtidig kan løbeshorts der efterhånden bliver gennemblødte føles som sandpapir.

Derudover er det fornuftigt med et par løbesokker uden syninger - der er flere på markedet der har en ganske fornuftig pasform - og ikke løbe i helt nye sko.

Inden seancen 3-5 dage før er det med at få rigeligt med kulhydrater og væske så kroppen er fyldt helt op. Ikke for meget bacon og æg om morgenen, noget let evt blot toast-brød - sportsdrik og arbejdet under løbet skal nok holde den værste sult væk indtil du kommer i mål.

Hvis du har været længe undervejs til løbet (det må være Berlin) er det en god ide at få løsnet benene op når du kommer frem - med den form du er i skal du ikke være bange for at jogge/lunte en lille tur dagen før, vel snarere tværtimod.

Og så er det bare ud over stepperne, god tur

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

For at supplere saarndaars (eller hvad det er du kalder dig ;) )

Fødderne er vigtige!!!

Løbestrømper uden syninger over tæerne er et must! Tynde kunsstofstrømper - IKKE tykke tennissokker i bomuld. Det kan også være en fordel at smøre tæerne og accilesenen ind i vaseline for at undgå vabler - i hvert fald alt for store vabler.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

God fornøjelse til mannen - det er en fantastisk oplevelse.

Mine erfaringer med plaster over brystvorterne er, at det for mig er absolut nødvendigt.

Jeg sveder en del, hvorved løbetrøjen bliver tung og dermed 'hopper' ekstra meget op og ned, og dermed slider brystvorterne til blods.

Efter min første maraton, havde jeg en stor blodplet på min t-shirt, idet det ene plaster var faldet af.

Da jeg både sveder meget, og har hår på brystet, er plastrets klæbeevne derfor ret vigtig.

Anders-And plaster eller andre plastikagtige plastre, der er skånsomme, når de skal tages af, dur ikke for mig.

Gammeldags hæfteplaster i metermål, der nærmest tager huden med, holder derimod fint til et maraton for mig.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Som der bliver nævnt, er de rigtige sokker et must. Jeg foretrækker selv mærket "Accapi". Husk at klippe dine negle på fødderne inden du skal løbe, så sparer du måske en blå eller sort negl.

Jeg bruger sportstape i stedet for plaster, det bliver helt sikkert siddende under løbet og så gør det så dejlig ondt når det skal af :)

Overvej at løbe i tights, da der ikke er så meget stof der kan gnide mod dine lår. Men det er vist en smagssag om man kan li´at løbe i tights.

Hvis det er Berlin marathon du skal løbe, så invester i en Danmark løbe singlet, du får udgifterne tifoldigt igen under løbet med alle de danske tilskuere som jubler når de ser dannebrog. Denne singlet kan bl.a . købes i Marathon-sport, men spørg efter den, da de "gemmer" den.

Væn dig til at drikke ved depoterne, gerne hver 5. kilometer. Jeg selv plejer at drikke ca. 1 glas vand og et glas sportsdrik.

Vær dog påpasselig med at drikke sportsdrik, da det kan få en uheldig indvirkning på dit tarmsystem under løbet.

Få nogle venner/bekendte/kæreste/kone til at komme og heppe på dig, det luner altid med et velkendt ansigt i mængden og det giver også lidt ekstra motivation, når man er ved at være lidt træt. Man vil så nødigt skuffe de folk som står og venter længselsfuldt 1 kilometer længere fremme

Husk ikke mindst at nyde løbets stemning, og prøv at bemærke hvordan kroppen og sindet bliver trukket igennem forskellige faser, både gode og dårlige. Netop disse faser er hvad gør marathon til noget specielt og sjovt.

Håber disse råd kan hjælpe lidt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share