Hvordan bliver jeg bredskuldret?


onechance
 Share

Recommended Posts

Han skriver 10 x 3, og hvis han ikke er så høj og meget spinkel så er det nok ikke helt umuligt.

Arh ja, okay så har du nok ret i at det ikke er helt umuligt. Ved ikke hvorfor jeg læste det som 3*10. Enarms pullups er dog alligevel grove :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det var dog et utroligt dårligt råd. Man kan sagtens køre pullups bredt og det putter ikke stresset over på skulderleddet.

Hvor bredt er bredt?

MisterHampers udlægning er lige overdrevet nok, men jeg er endnu ikke stødt på noget godt argument for pullups bredere end cirka skulderbredde (dvs så hænderne er lige undenfor skuldrene), med mindre man meget gerne vil gøre øvelse sværere og mindre effektiv. :wink:

Idéen om at det giver bedre til bredden ved at holde så bredt som muligt er i hvert fald BS.

Og ang de 10x3, så er jeg baseret på onechances andre indlæg ret sikker på der menes 3 sæt á 10 reps.

Link to comment
Share on other sites

Hvor bredt er bredt?

MisterHampers udlægning er lige overdrevet nok, men jeg er endnu ikke stødt på noget godt argument for pullups bredere end cirka skulderbredde (dvs så hænderne er lige undenfor skuldrene), med mindre man meget gerne vil gøre øvelse sværere og mindre effektiv. :wink:

Idéen om at det giver bedre til bredden ved at holde så bredt som muligt er i hvert fald BS.

Og ang de 10x3, så er jeg baseret på onechances andre indlæg ret sikker på der menes 3 sæt á 10 reps.

Jeg hopper simpelthen ikke på den med at kropshævninger bliver mindre effektive når man flytter grebet længere ud end skulderbredde. Den holder ikke. I min verden ville det være det samme, som at sige at squats med et stance udover skulderbredde giver mindre og at barbell rows med et greb udover skulderbredde ligeledes giver mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke kunne sige om det virkelig gør en forskel rent skadesforbyggende at køre sine pulldowns smallere, men jeg kører dem selv bredt fordi jeg synes det giver mindre aktivering af underarmen samt biceps. Så vidt jeg kan læse af diskussionen herinde er forskellen ikke så stor at man ikke bare kan køre den som man har lyst til (Så længe man kører overhåndsgreb)

Hvis du har en bænkpresstang er der også en super rygøvelse du kan lave som også har et islet af basisøvelse (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html). Ellers er der altid mulighed for at læse artiklerne til træning af ryggen der ligger i MOLs øvelsesbibliotek. Der er mange rigtig gode artikler om træning af ryg med frie vægte.

DJ John Spydig :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper simpelthen ikke på den med at kropshævninger bliver mindre effektive når man flytter grebet længere ud end skulderbredde. Den holder ikke. I min verden ville det være det samme, som at sige at squats med et stance udover skulderbredde giver mindre og at barbell rows med et greb udover skulderbredde ligeledes giver mindre.

Kan du så ikke forklare mig hvordan øvelsen bliver bedre (eller i det mindste bare lige så god, evt på en anden måde) ved at man har en ringere kraft/arm forhold og forkortet ROM?

Ingen siger at skulderbredde er et eller andet universelt mål, der aldrig må overskrides i nogen øvelser, men når du skulderen er omdrejningspunktet her er det et fornuftigt mål at forholde sig til.

Link to comment
Share on other sites

Kan du så ikke forklare mig hvordan øvelsen bliver bedre (eller i det mindste bare lige så god, evt på en anden måde) ved at man har en ringere kraft/arm forhold og forkortet ROM?

Mit koventionelle dødløft er også langt højere end mit sumo dødløft.

Alligevel træner jeg en del sumo da det rammer andre muskelgrupper trods den forkortede ROM og mindre kilo på stangen. :wink:

Synes lige at du i medfarten skal fortælle Justin Harris at hans high rep widegrip pull-up (partial, endda med endnu kortere ROM) er nyttesløse og at han nok bør skifte til noget fuld ROM skulderbredde pull-ups. :tongue: Min pointe. Bredden i øvelsen afhænger helt af hvad man vil opnå med den. Der er fordele ved det brede greb såvel, som ulemper. Det samme gælder krophævninger med skulderbredde greb.

Link to comment
Share on other sites

Mit koventionelle dødløft er også langt højere end mit sumo dødløft.

Alligevel træner jeg en del sumo da det rammer andre muskelgrupper trods den forkortede ROM og mindre kilo på stangen. :wink:

Synes lige at du i medfarten skal fortælle Justin Harris at hans high rep widegrip pull-up (partial, endda med endnu kortere ROM) er nyttesløse og at han nok bør skifte til noget fuld ROM skulderbredde pull-ups. :tongue: Min pointe. Bredden i øvelsen afhænger helt af hvad man vil opnå med den. Der er fordele ved det brede greb såvel, som ulemper. Det samme gælder krophævninger med skulderbredde greb.

Sejt at argumentere for WG pullups med sumo dødløft :yo:

Hvis vi nu skal holde os til emnet, hvad er så den nøjagtige forskel/gevinst ved at holde meget bredt?

At en eller flere personer laver en øvelse og i øvrigt har pæne lats er jo ikke bevis for noget som helst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sejt at argumentere for WG pullups med sumo dødløft :yo:

Hvis vi nu skal holde os til emnet, hvad er så den nøjagtige forskel/gevinst ved at holde meget bredt?

Synes min sammenligning mellem konventionel og sumo dødløft til bred kropshævning vs. smal kropshævning var en yderst god argumentation til dit spørgsmål! Udover det vil jeg mene at ryggen (især øvre ryg) i højere grad bliver en prime mover ved breddere greb.

At en eller flere personer laver en øvelse og i øvrigt har pæne lats er jo ikke bevis for noget som helst. :wink:

Det var heller ikke pointen.

Link to comment
Share on other sites

Den latt pully du vil købe fra harald nyborg er en værre gang bras! 1. kun op til 50 kg. 2. Ekstremt lav maskine, dvs at du muligvis ikke vil kunne sidde med strækte arme. 3. den er fra harald nyborg :nonono:

Jeg synes du skal læse på siden, især øvelsesbibliotek og i det hele taget artikler om styrketræning - Det lærte mig en masse basis omkring kroppen og om hvordan man skal træne! Det tager tid - store muskler kommer ikke på en måned

Link to comment
Share on other sites

For at vende tilbage til emnet, så køb for gud skyld ikke det der Harald nyborg bras, brug pengene til en (lang) stang med 50-100 kg.

Du kan sagtens bygge en bred og tyk ryg med følgerne øvelser:

Dødløft

Bent over row

Chin ups

og til skulderne:

mili pres

upright row

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share