Konditionstræning 2 gange om dagen


Amdi
 Share

Recommended Posts

Hey MOL!

Jeg er pt. igang med en mindre "kur", eller det vil sige at jeg gerne vil smide et par kg., men har det lidt svært ved kun at spise sundt, så derfor er jeg jo nødt til at dyrke noget mere sport...

Jeg var til mountainbike træning i formiddags fra kl. 9.15-12.30 og mit spørgsmål er så om det er sundt hvis jeg vælger at løbe en tur på 5 km i aften engang?

Jeg føler sagtens jeg kan holde til det, men er det sundt?

Håber i lige kan komme med nogle inputs...

(Skal nok lige siges at jeg ikke holder pause i morgen, der skal også løbes, og cykles igen tirsdag - Har sommerferie, så keder mig grusomt :D)

Link to comment
Share on other sites

Hey MOL!

Jeg er pt. igang med en mindre "kur", eller det vil sige at jeg gerne vil smide et par kg., men har det lidt svært ved kun at spise sundt, så derfor er jeg jo nødt til at dyrke noget mere sport...

Jeg var til mountainbike træning i formiddags fra kl. 9.15-12.30 og mit spørgsmål er så om det er sundt hvis jeg vælger at løbe en tur på 5 km i aften engang?

Jeg føler sagtens jeg kan holde til det, men er det sundt?

Håber i lige kan komme med nogle inputs...

(Skal nok lige siges at jeg ikke holder pause i morgen, der skal også løbes, og cykles igen tirsdag - Har sommerferie, så keder mig grusomt :D)

Det er ikke usundt.., så længe de krop kan holde til belastningen!! Du skal bare være opmærksom på, at du ikke sætter din træningsmængde ekstremt op over kort tid...

Eksempel..

Hvis du normalt træner 1 gang om ugen, skal du ikke begynde og træne hårdt hver dag fra den ene dag til den anden...

Link to comment
Share on other sites

Ja det kommer an på hvordan du har trænet før. der er en regel der siger max øg træningen med 10 % om uge. så er det også godt at holde en fridag om uge (nogle uger flere fridage)

Den 10% regel er vist mest brugbar i forhold til löb og er mest i forhold til belastningen.

Hvor meget man kan öge træningen kommer meget an på intensiteten og belastningen.

Med hensyn til löb er der er forholdsvis höj minimunsbelstning på ledene og man skal derfor være ret opmærksom på at undgå skader.

Ved aktiviter som cykel, crosstrainer, svömning er belastningen på kroppen meget mindre og det er derfor mere intensiteten som er interessant.

Man kan sagtens træne to gange om dagen. til at begynde med kan man holde lav intensitet på en del af træningerne. Derved får man brændt nogle kcal og man får opbygget bedre arbejdskapacitet.

Jo bedre arbejdskapacitet jo flere træninger kan gennemföres på höj intensitet. Og her er det nok smart ikke at öge med mere end 10% per uge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share