Må man spise følgende?


Pool
 Share

Recommended Posts

Ja, jeg er 18 år, 91 kg, 187 cm høj! Ja, stor dreng :D Jeg kunne sgu egentlig godt tænke mig, at smide lidt kg, så derfor er jeg kommet i tvivl om det er i orden at spise visse ting! Håber der er nogle der kan svare på følgende:

Hvis man gerne vil smide lidt kg, er det så i orden at spise:

Mad:

Tun?

Diverse kødpålæg som rullepølse, hamburgerryg, spegepølse osv?

Leverpostej?

Havregryn?

Kærgården?

Hakket oksekød i fx spaghetti eller som bøffer?

Æg?

Drikkelse:

Mælk?

Light sodavand?

Juice?

Ice Tea?

Håber på lidt svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hele idéen om at der er ting man må og ting man ikke må spise hvis man skal tabe sig er noget misforstået, fordi det handler mest af alt om mængderne og den generelle sammensætning - ikke enkeltting.

Når det er sagt er der selvfølgelig ting der er mere fornuftige end andre at spise når man vil tabe sig.

Tun? - god proteinkilde, helst udgaven i vand, ikke olie.

Diverse kødpålæg som rullepølse, hamburgerryg, spegepølse osv? - kommer helt an på det konkrete produkt. Nogle indeholder rigtig meget fedt, især spegepølse og ofte også rullepølse med mindre det er specielle fedttattige versioner.

Leverpostej? - cirka samme historie som pålægget - fedtindholdet er ofte højt.

Havregryn? - god kulhydratkilde, super morgenmad. Kan dog godt blive til mange kalorier, hvis man fylder en hel tallerken.

Kærgården? - ofte en unødvendigt fedtkilde. Smør evt. brødet meget tyndt, hvis det bare skal bruges som klister til pålægget.

Hakket oksekød i fx spaghetti eller som bøffer? - Der er meget stor forskel på fedtindholdet i hakket ko og dermed også hvor mange kalorier en given mængde indeholder.

Æg? - god proteinkilde, men der følger cirka lige så meget fedt med som protein.

Mælk? - gå generelt efter de fedtfattige udgave

Light sodavand? - ikke noget problem rent kaloriemæssigt, men sodavandet er generelt ikke godt for tænderne eller i store mængder i øvrigt.

Juice? - flydende kalorier bør så vidt muligt undgås, fordi de mætter så lidt. tag hellere den hele udgave af frugten

Ice Tea? - igen, hvis den er sukkersødet, så er det samme problem som rigtig sodavand

Som du kan læse er fedt et af de steder der kan skæres rigtig mange kalorier ved at vælge de rigtige ting. Du skal stadig have fedt, og helst fra gode kilder som fisk, nødder og planteolier, men hvis alt din mad er meget fedtholdig, så kan du uden problemer skære i det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er netop det med fedt der er så indviklet synes jeg! Jeg spiser mange forskellige ting, især rugbrød med pålæg! Aftensmaden kan stå på meget, men ofte er det gryderetter med kød og grøntsager, spaghetti med kødsovs, bøffer, koteletter! Jeg har aldrig rigtig set på disse madtyper, som direkte usundt for en!

Sådan noget som pizza ryger også ned en gang imellem, men det er langt fra regelmæssigt!

Men kan man sige, at det er vigtigt at spise ting med måde, fremfor at fravælge en masse ting?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er netop det med fedt der er så indviklet synes jeg! Jeg spiser mange forskellige ting, især rugbrød med pålæg! Aftensmaden kan stå på meget, men ofte er det gryderetter med kød og grøntsager, spaghetti med kødsovs, bøffer, koteletter! Jeg har aldrig rigtig set på disse madtyper, som direkte usundt for en!

Sådan noget som pizza ryger også ned en gang imellem, men det er langt fra regelmæssigt!

Men kan man sige, at det er vigtigt at spise ting med måde, fremfor at fravælge en masse ting?

Du bør nok kunne lure hvilke typer pålæg der er gode og hvilke der er mindre gode. Det hele står jo på æskerne.

Når man ikke har mere kontrol må man jo bruge andre metoder, f.eks.:

- Tag altid kun én portion

- Fyld så vidt muligt halvdelen af tallerkenen med grønt

- Spar på ris/pasta/kartofler (ca 1/4 tallerken)

- masser af kød (ca 1/4 tallerken)

- lad være med at spise brød ved siden af

- brug mindre tallerkener! det virker skam :smile:

Link to comment
Share on other sites

Glem alt om kærgården og væn dig til at spise brød uden smør. Smør er simpelthen bare spild af kalorier i dit samlede regnskab.

Hvis du synes at det hele bliver lidt for tørt, kan du evt. smøre lidt fedtfri dressing på brødet.

En lille sammenligning, så du kan se hvor meget du "sparer":

Kærgården: 723,2 kcal pr. 100 g, heraf 80 g fedt :gal:

Fedtfri dressing 75 kcal pr. 100 g

Held og lykke med dit projekt :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

vivi88 -> jeg er selvfølgelig ikke direkte uenig, men det skader altså stadig ikke at se på den samlede mængde og vurdere hvor det giver mest at sætte ind.

Jeg spiser rugbrød stort set hver dag, og bruger i snit smør på 2 skiver. Baseret på hvor meget jeg har brugt af min nuværende pakke giver det omkring 50g pr måned, cirka 350kcal. Det svarer vel til én kingsize chokoladebar, måske endda bare en normal størrelse og under 100kcal om ugen. Ikke meget at spare, hvis man nu er meget glad for sit smør. :4mewantfood:

Ved at skifte smøret ud med dressing kunne han komme til at bruge mere, så den reelle besparelse bliver endnu mindre.

Mange bække små, siger man jo, og det er meget muligt Pools forbrug er større end mit.

Jeg foreslår blot man ser lidt nuanceret på det og ikke nægter sig selv alt det mad man nu engang er glad for.

Link to comment
Share on other sites

vivi88 -> jeg er selvfølgelig ikke direkte uenig, men det skader altså stadig ikke at se på den samlede mængde og vurdere hvor det giver mest at sætte ind.

Jeg spiser rugbrød stort set hver dag, og bruger i snit smør på 2 skiver. Baseret på hvor meget jeg har brugt af min nuværende pakke giver det omkring 50g pr måned, cirka 350kcal. Det svarer vel til én kingsize chokoladebar, måske endda bare en normal størrelse og under 100kcal om ugen. Ikke meget at spare, hvis man nu er meget glad for sit smør. :4mewantfood:

Ved at skifte smøret ud med dressing kunne han komme til at bruge mere, så den reelle besparelse bliver endnu mindre.

Mange bække små, siger man jo, og det er meget muligt Pools forbrug er større end mit.

Jeg foreslår blot man ser lidt nuanceret på det og ikke nægter sig selv alt det mad man nu engang er glad for.

Du har selvfølgelig ret. Det handler alt sammen om mængden. Meeen han skal dælme ha meget dressing på før besparelsen er væk. Ja ca. 10 gange så meget :laugh: .... Men forstår din pointe :4thumbup:

Edited by Vivi88
Link to comment
Share on other sites

Ja, altså jeg skraber altid smør, og bruger ikke særlig meget!

Men et af mine andre problemer er, at jeg ofte bliver småsulten i løbet af dagen, og ofte går jeg hen og spiser noget helt åndssvagt! Dét tror jeg virkelig har en stor betydning, så derfor ville det være rart at undgå alt det småspiseri!

Men hvad pokker gør man når man bliver sulten i løbet af dagen? Hvordan kontrollerer man sin sult?

Link to comment
Share on other sites

^^ Du spiser 6 gange fast. Gør det til rutine. Få noget fedt, noget kulhydrat og en masse protein ved hovedmåltiderne og fyr noget frugt osv. ind i mellem.

fx. morgen kunne være havregrød på vand med noget proteinpulver eller bare et æg til el. lign.

et mellemmåltid kunne være en skive rugbrød med tomat og 4-5skiver skinke(ex. den grønne slagter) eller 40g kylling eller lign. og et stk frugt - el. et glas mælk.

Du ER en stor dreng - på den gode måde imo, for hvis du spiser det rigtige, ka' du faktisk kværne en helvedes masse og tabe dig alligevel - desuden er det lækkert.

Sørg for 3 hovedmåltider og 3mellem min. Og så som der skriver über alles - fyr op for proteinen.

Hvis du virkelig vil det vægttab, så skal du sgu' nok cutte lidt i alkoen og pizzaen - en pizza ka' sgu' gi' op til 15-20 stk kyllingbryst, dude :wink:

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

^^ Du spiser 6 gange fast. Gør det til rutine. Få noget fedt, noget kulhydrat og en masse protein ved hovedmåltiderne og fyr noget frugt osv. ind i mellem.

fx. morgen kunne være havregrød på vand med noget proteinpulver eller bare et æg til el. lign.

et mellemmåltid kunne være en skive rugbrød med tomat og 4-5skiver skinke(ex. den grønne slagter) eller 40g kylling eller lign. og et stk frugt - el. et glas mælk.

Du ER en stor dreng - på den gode måde imo, for hvis du spiser det rigtige, ka' du faktisk kværne en helvedes masse og tabe dig alligevel - desuden er det lækkert.

Sørg for 3 hovedmåltider og 3mellem min. Og så som der skriver über alles - fyr op for proteinen.

Hvis du virkelig vil det vægttab, så skal du sgu' nok cutte lidt i alkoen og pizzaen - en pizza ka' sgu' gi' op til 15-20 stk kyllingbryst, dude :wink:

Ja, du har jo helt ret! Og jeg ved det udemærket godt, men gør noget andet! Kender du ik det? :D Hehe, men ej! Frugten er en god idé, da man altid kan kværne et æble eller en pære til hver en tid! Hvad med noget groft franskbrød? Eller er alt franskbrød helt off limits? Man kan jo ofte få noget groft brød ved bageren og sådan!

Jeg bliver nødt til at vænne mig til at spise mere regelmæssigt, kan jeg se! Det med de 6 måltider vil jeg prøve af, da det er noget jeg har hørt før. Alkohol og pizza skal også ned i forbruget! Vist godt at jeg droppede Roskilde Festivalen i år :P

Ja, jeg er en stor dreng, helt sikkert! Har før været mere tydeligt overvægtig, men alt ændrede sig da jeg skød i vejret! Og nu, efter noget tid, er vægten så småt begyndt at bide mig i røven, og det gider jeg ikke! Jeg er ikke overvægtig at se på, men alligevel er der lidt overflødigt fedt! Er nemlig begyndt at blive lidt lasket, og der er for meget hvalpe-fedt over det hele, og det bliver man hurtigt træt af! Jeg skal simpelthen bare strammes op!

Mht. motion har jeg prøvet at løbe, hvilket jeg sagtens kan! Dog holder jeg langt mere af at cykle, så det tror jeg at jeg må begynde på igen!

Link to comment
Share on other sites

Ja, du har jo helt ret! Og jeg ved det udemærket godt, men gør noget andet! Kender du ik det? :D Hehe, men ej! Frugten er en god idé, da man altid kan kværne et æble eller en pære til hver en tid! Hvad med noget groft franskbrød? Eller er alt franskbrød helt off limits? Man kan jo ofte få noget groft brød ved bageren og sådan!

Jeg bliver nødt til at vænne mig til at spise mere regelmæssigt, kan jeg se! Det med de 6 måltider vil jeg prøve af, da det er noget jeg har hørt før. Alkohol og pizza skal også ned i forbruget! Vist godt at jeg droppede Roskilde Festivalen i år :P

Ja, jeg er en stor dreng, helt sikkert! Har før været mere tydeligt overvægtig, men alt ændrede sig da jeg skød i vejret! Og nu, efter noget tid, er vægten så småt begyndt at bide mig i røven, og det gider jeg ikke! Jeg er ikke overvægtig at se på, men alligevel er der lidt overflødigt fedt! Er nemlig begyndt at blive lidt lasket, og der er for meget hvalpe-fedt over det hele, og det bliver man hurtigt træt af! Jeg skal simpelthen bare strammes op!

Mht. motion har jeg prøvet at løbe, hvilket jeg sagtens kan! Dog holder jeg langt mere af at cykle, så det tror jeg at jeg må begynde på igen!

Nej jeg har vist en ret god rutine.. Sidst jeg spiste pizza/burger whatevarh var vist i 02 - så det en jævn tid siden - og mine måltider er en rutine - har aldrig lyst til en skive franskbrød frem for rugbrød, for jeg ved, jeg blir' sulten 20min efter igen - derfor, så vil jeg umiddelbart sige nej. Lav grovboller, spis rugklappere eller lign. det franske hjælper dig squat.. Det ligger vitterligt alt sammen i rutinen - og lysten. Jeg har ikke lyst til at spise usundt, da jeg ved, hvor vigtigt det er for min cardio at være dækket ind af gode kulhydrater osv. Det er dér min motivation ligger, så det er bare hverdag.

Det hvide brød er kun godt sammen med protein lige efter hård træning som simple kulhydrater, sådan ca. Ellers gør det dig ikke ret meget godt.

Motion er altid godt - så ka' du selv vælge om du motionerer for at spise, eller spiser for at motionere :wink:

Jo mere motion, des mere mulje :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Tag og drop alt det tarvelige typiske danske mad. Brød med smør og spegepølse er imo helt væk :nonono:

Hvis du skal starte en decideret diet vil jeg råde dig til at bygge dine måltider op om gode proteinkilder, frugt/grønt og sundt fedt.

Dog skal du huske simple carbs post-workout. Også er jeg tilhænger af havregryn om morgenen (blendet med banan og pulver).

Hvis du gør det til en livsstil og følger ovenstående er jeg overbevist om at du vil opnå vægttab, bedre kropskomposition og samtidig vil kunne skeje en smule ud en dag i ugen. Og husk nu de grøntsager, de fibre og den mæthedsfornemmelse de giver er guld værd og holder ofte "cravings" væk, og er dermed inddirekte med til at du holder din diet :superman:

Men held og lykke :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige et par tilføjelser:

Kærgården - Undgå som sagt smør, men hvis ikke du kan undvære det engang i mellem så brug fx LURPAK i stedet. Kærgården har været opvarmet under fremstilling, hvorved fedtet er blevet omdannet til det usunde fedt.

Æg - God proteinkilde, og hvis du vil undlade at få for meget fedt, så spis kun æggehviden.

Light sodavand - Som sagt ikke noget problem rent kaloriemæssigt. Problemet opstår når sodavanden med det kunstige sødemiddel skal optages i kroppen. Da finder kroppen ud af at du har snydt den ved ikke at give den kalorier alligevel, som den regnede med da den smagte det på tungen. Derved sender den signal til hjernen om at du skal have mere sødt! Dette gælder for alle kunstigt sødede madprodukter (fx light dressing).

Pasta - Du skriver du kværner en masse pasta. Så køb hellere fuldkornspasta!

Hvis man kun spiser fra sunde energikilder og får grønt og fuldkorn med ned, så mættes man meget bedre. Det kan godt komme til at virke som en kold tyrker for dig at lave en masse kostændringer. Men lidelsen varer bare et par måneder, og så har du slet ikke lyst til alt det usunde i samme grad.

Link to comment
Share on other sites

Det er virkelig nogle lækre råd i kommer med, det er kanon :)

Kunne jeg ikke få nogle af jer, til at komme med eksempler fra jeres egen diæt? Hvad spiser i til morgenmad, frokost og aftensmad? Det ville være super lækkert med lidt inspiration =)

Link to comment
Share on other sites

Light sodavand - Som sagt ikke noget problem rent kaloriemæssigt. Problemet opstår når sodavanden med det kunstige sødemiddel skal optages i kroppen. Da finder kroppen ud af at du har snydt den ved ikke at give den kalorier alligevel, som den regnede med da den smagte det på tungen. Derved sender den signal til hjernen om at du skal have mere sødt! Dette gælder for alle kunstigt sødede madprodukter (fx light dressing).

En særdeles udokumenteret påstand, der faktisk er blevet modbevist en del gange.

Sammenligner du en gruppe der indtager 1L sukkersødet sodavand med en gruppe der indtager 1L kunstigt sødet sodavand, så vil du nok finde at gruppen der har indtaget det kunstige er mest sultne bagefter, men det er naturligvis fordi de ikke har fået noget energi, hvilket dem med det sukkersødede jo har.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende sætter jeg stor pris på pepsi max :laugh:

- Smager fint og ændrer ingenting på min sult, men et godt alternativ til alm. sodavand. Hvis jeg drikker 1½ liter til en film vil jeg da foretrække pepsi max anyday, ingen grund til lige at fyre op for 150g carbs :nonono:

IMO er light sodavand fin kontra de kcal der er i f.eks. juice, sodavand og icetea!

Link to comment
Share on other sites

Kunne jeg ikke få nogle af jer, til at komme med eksempler fra jeres egen diæt? Hvad spiser i til morgenmad, frokost og aftensmad? Det ville være super lækkert med lidt inspiration =)

- Om morgenen er hovedvægten kulhydrater

- Om Middagen er hovedvægten kulhydrater, fedt og protein

- Om aftenen er Hovedvægten fedt og protein

Vægtræner du, skal der ekstra protein og hurtige kulhydrater til. Specielt før og efter træning. Dyrker du monditionstræning, skal der også ekstra protein og kulhydrat til, før, (under), og efter træning - Dog mest kulhydrat.

Godt til morgen:

Havregryn, Rosiner, lidt nødder, "blendet hørfrø i vand"/"Udo's choice", frugter

Godt til Middag:

Fisk, Kød, massere grønstsager, lidt frugt, nødder, "blendet hørfrø i vand"/"Udo's choice",

Godt til Aften:

Massere af kød/Fisk, massere af grøntsager, lidt nødder, "blendet hørfrø i vand"/"Udo's choice"

Er man penitten skal frugterne helst være fra egne breddegrader, som: pærer, æbler, blommer, jordbær, mirabeller osv.. Dette fordi at fx bananer, meloner, appelsiner har en nedkølende effekt på kroppen, fordi det kommer fra breddegrader hvor det er nødvendigt. Dermed vil det også værre bedre at spise disse frugter mest om sommeren.

Generelt skær ned på kornprodukter som rugbrød og pasta. Lidt af disse produkter skal der dog til, og så vælg dem med højst indhold af fuldkorn (står som regl på deklarationen). Skær også ned på kartofler og Ris, da dette er tomme kulhydrater. Et sted stort set alle mennesker skal booste (som ikke går op i ernæring) er indtaget af grøntsager. Det kan næsten ikke blive stort nok. køb en masse varieret grønt og helst økologisk (alle fødevarer helst økologisk).

Vitaminpiller er også en god ting at æde. Jeg vil anbefale Vitamun da det udelukkende består af plantedele, og ikke kemisk isolerede vitaminer. Ulempen ved det kemiske produkt er at det har vist sig at kroppen har sværre ved at optage det. Men orker du ikke æde vitamun, er en ganske almindelige multivitaminpille også i orden.

Madtilberedning: stort set de fleste madvarer er sundest helt rå. Skal noget steges (eks kød), skal det ske med så svag varme som muligt (evt kognig). varmen ødelægger nemlig proteinet, fedtet og vitaminerne.

Olie: brug af olie i madlavningen, skal helst være Ekstra Jomru Oliven Olie, da det er det eneste olieprodukt fra Netto, føtex osv. som er fremstillet uden høje temperaturer som ellers ville ødelægge fedtsyrerne. Solsikkeolie, vindruekerneolie osv er sundt, men ikke når de købes fra Netto, hvor de er fremstillet via høje ødelæggende temperaturer.

Om morgenen og før-under-efter træning er det godt med nogle hurtige kulhydrater, og de må gerne komme fra råvarer frem for sukker, sodavand osv. Efterhånden som dagen skrider frem, skal kulydraterne du indtager, skiftes ud med langsommere optagelige. Du kan søge på "glykæmisk index tabel" for at finde værdier for fødevarernes kulhydraters optagelseshastighed.

At kører en fuldendt diæt er dyrere og kræver også meget tid, fordi der skal handles ind stort set hver dag (hver anden) da de sundeste fødevarer somregl ikke er ret langtidsholdbare.

EDIT: Som sagt, spis gerne 5-6 gange dagligt. Hvis du vægttræner og gerne vil bibeholde dit muskelvæv, skal du spise noget proteinindholdigt lige før sengetid, da der vil gå 8 timer, før man får noget i skrutten igen. I de 8 timer, vil kulhydratlagrene opbruges, og kroppen vil tære på fedt og protein (muskelvæv)

Edited by Ferus
Link to comment
Share on other sites

- Om morgenen er hovedvægten kulhydrater

- Om Middagen er hovedvægten kulhydrater, fedt og protein

- Om aftenen er Hovedvægten fedt og protein

Kunne du uddybe hvorfor du mener det er smart?

Hvordan ligger man hovedvægten på alle makronæringsstofferne samtidig?

Er man penitten skal frugterne helst være fra egne breddegrader, som: pærer, æbler, blommer, jordbær, mirabeller osv.. Dette fordi at fx bananer, meloner, appelsiner har en nedkølende effekt på kroppen, fordi det kommer fra breddegrader hvor det er nødvendigt. Dermed vil det også værre bedre at spise disse frugter mest om sommeren.

Kritisk sans udbedes.

Evt en kilde på hvorfor man bør bekymre sig om en frugt breddegrad inden den ryger i løgneren.

Generelt skær ned på kornprodukter som rugbrød og pasta. Lidt af disse produkter skal der dog til, og så vælg dem med højst indhold af fuldkorn (står som regl på deklarationen). Skær også ned på kartofler og Ris, da dette er tomme kulhydrater. Et sted stort set alle mennesker skal booste (som ikke går op i ernæring) er indtaget af grøntsager. Det kan næsten ikke blive stort nok. køb en masse varieret grønt og helst økologisk (alle fødevarer helst økologisk).

Der er stor forskel på næringsværdien i ris afhængig af typen og hvor kraftigt de er behandlet, men at kalde kartofler og ris for tomme kalorier er da helt væk.

Vitaminpiller er også en god ting at æde. Jeg vil anbefale Vitamun da det udelukkende består af plantedele, og ikke kemisk isolerede vitaminer. Ulempen ved det kemiske produkt er at det har vist sig at kroppen har sværre ved at optage det. Men orker du ikke æde vitamun, er en ganske almindelige multivitaminpille også i orden.
Hokus pokus :smile:
Madtilberedning: stort set de fleste madvarer er sundest helt rå. Skal noget steges (eks kød), skal det ske med så svag varme som muligt (evt kognig). varmen ødelægger nemlig proteinet, fedtet og vitaminerne.

Nogle fedttyper er mere sarte overfor varme en andre.

Varme denaturerer ofte proteiner, men det skal de alligevel før de kan optages, så det er absolut intet problem.

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende sætter jeg stor pris på pepsi max :laugh:

- Smager fint og ændrer ingenting på min sult, men et godt alternativ til alm. sodavand. Hvis jeg drikker 1½ liter til en film vil jeg da foretrække pepsi max anyday, ingen grund til lige at fyre op for 150g carbs :nonono:

IMO er light sodavand fin kontra de kcal der er i f.eks. juice, sodavand og icetea!

Så man skal altså droppe det tarvelige danske rugbrød med smør og spegepølse, mens Pepsi Max er helt fint :blink:

Link to comment
Share on other sites

Så man skal altså droppe det tarvelige danske rugbrød med smør og spegepølse, mens Pepsi Max er helt fint :blink:

Sådan kan du ikke sætte det op!

Sakset fra mit indlæg:

"Hvis du skal starte en decideret diet vil jeg råde dig til at bygge dine måltider op om gode proteinkilder, frugt/grønt og sundt fedt."

Så ang. mad så skal smør og spegepølse droppes - ja!

Men står valget mellem pepsi max uden kcal, eller alm. sodavand, juice og icetea - så er pepsi max imo et bedre valg!

Link to comment
Share on other sites

Sådan kan du ikke sætte det op!

Sakset fra mit indlæg:

"Hvis du skal starte en decideret diet vil jeg råde dig til at bygge dine måltider op om gode proteinkilder, frugt/grønt og sundt fedt."

Så ang. mad så skal smør og spegepølse droppes - ja!

Men står valget mellem pepsi max uden kcal, eller alm. sodavand, juice og icetea - så er pepsi max imo et bedre valg!

Det kan man godt, hvis målet er at vise at der ikke er en logisk sammenhæng i det du skriver.

Dansk brød (jeg antager du mener rugbrød) er en ekceptionel fødevare, der både er mættende og sund. Man kan diskutere om man skal komme smør på, men som Maxp skriver, så behøves det ikke løbe op i store antal kalorier hvis man gør. Derudover findes der rigeligt med fornuftigt pålæg.

Derimod er sodavand (også light) et orgie i kedelige tilsætningsstoffer for at give en kunstig smagsoplevelse og afstemme farven. Muligvis er der færre kalorier i end i juice, men en god gang appelsinjuice er da til enhver tid at foretrække. Hvis man vil undgå kalorierne, kan man jo overveje om ikke postevand er bedre end den industrielt designede sødlige smag som diverse cola'er byder på.

Link to comment
Share on other sites

Kunne du uddybe hvorfor du mener det er smart?

Hvordan ligger man hovedvægten på alle makronæringsstofferne samtidig?

Når du vågner skal corpus igang og man skal på arbejde eller i skole. Dine kulhydratdepoter er tomme efter søvnen, og kulhydrat skal der netop til som brændstof. Derfor mest kulhydrat om morgenen. Om aftenen har man typisk fri fra arbejde/træning, og man tager hjem og slapper mere af i forhold til resten af dagen. Derfor skal der indtages færre kulhydrater om aftenen, og man skal jo heller ikke fylde på sig med kulhydrater inden søvnen, hvor du alligevel ikke vil bruge dem, og de vil omdannes til (usundt) fedt.

Du ligger hovedvægten på alle energikilderne, ved at æde en god del af dem alle sammen. Ja ja, måske forkert ordvalg med "hovedvægten", men så kan vi jo bare sige at der her ingen hovedvægt er ;)

Kritisk sans udbedes.

Evt en kilde på hvorfor man bør bekymre sig om en frugt breddegrad inden den ryger i løgneren.

Forstår godt at du er kritisk på dette - Er jeg også selv. Kilden er Cliff Hjulskov som er min ven og har studeret kost og sundhed i USA (blandt andet med selveste Udo som mester). Fik ikke en grundig forklaring på hvorfor, og kan ikke helt huske den forklaring han gav mig. Men det behøver jeg heller ikke, for "Pool" efterspurgte eksempler på hvordan vi selv gør, og sådan her gør jeg (til trods for at jeg er kritisk)! Hvis du synes det lyder som om at der kunne være lidt fornuft i det, kunne du undersøge det til bunds. fx kontakte Cliff og spørge ham (søg på hans navn på nettet og find oplysninger)

Link to comment
Share on other sites

Skal noget steges (eks kød), skal det ske med så svag varme som muligt (evt kognig). varmen ødelægger nemlig proteinet, fedtet og vitaminerne.
Som Max siger det, så denatureres proteinerne alligevel i mavesyren, så jeg har svært ved at se hvad det er der "ødelægges" i proteinerne??

Vil du forklare??

Er man penitten skal frugterne helst være fra egne breddegrader, som: pærer, æbler, blommer, jordbær, mirabeller osv.. Dette fordi at fx bananer, meloner, appelsiner har en nedkølende effekt på kroppen, fordi det kommer fra breddegrader hvor det er nødvendigt.

Hvordan nedkøler Bananer kroppen? Det må du simpelthen forklare..

Det lyder som en gang..nå ja, lad mig sige det rent ud, ævl!

grunden til det er godt at vælge lokale grøntsager er de ofte er sprøjtet mindre end man f.eks ser i Spanien, og de som oftest ikke er kunstigt modnet (hvis man køber dem i sæsonen) og derfor smager bedre. Endelig er miljøbelastningen mindre ved at købe lokale varer, så der er grunde nok, men den med den nedkølende effekt, den bliver du nødt til at dokumentere!!!

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Dansk brød (jeg antager du mener rugbrød) er en ekceptionel fødevare, der både er mættende og sund. Man kan diskutere om man skal komme smør på, men som Maxp skriver, så behøves det ikke løbe op i store antal kalorier hvis man gør. Derudover findes der rigeligt med fornuftigt pålæg.
Vi skal bare huske på at rugbrød ikke længere er nederst i kostpyramiden som i gamle dage!
Derimod er sodavand (også light) et orgie i kedelige tilsætningsstoffer for at give en kunstig smagsoplevelse og afstemme farven. Muligvis er der færre kalorier i end i juice, men en god gang appelsinjuice er da til enhver tid at foretrække. Hvis man vil undgå kalorierne, kan man jo overveje om ikke postevand er bedre end den industrielt designede sødlige smag som diverse cola'er byder på.

Er ikke tilhænger af juice. Ilt ødelægger frugternes gode egenskaber. Så skal det være friskpresset

Link to comment
Share on other sites

Vi skal bare huske på at rugbrød ikke længere er nederst i kostpyramiden som i gamle dage!

Er ikke tilhænger af juice. Ilt ødelægger frugternes gode egenskaber. Så skal det være friskpresset

?!

Jeg fortsætter med at trække vejret alligevel...

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share