sidestik ?


Mathias87
 Share

Recommended Posts

Det hele startede for et par år siden, da jeg engang i ny og næ fik sidestik bare af at gå... Hvilket jeg stadig kan få.

Det belaster min løbning meget, da jeg allerede under opvarmning kan få det, og når jeg først får det, kan jeg højst holde et tempo på omkring 10km/t. i meget kort tid, og bliver derefter nød til at stoppe. derefter kan jeg løbe "smerte frit" i 1 min og så kommer det tilbage.

Har intet problem med at holde 11-12 km/t Puls messigt, men hvis jeg først får "sidestikket" så er min løbetur somsagt slut.

de enkelte gange hvor jeg ikke får det, Kan jeg stadig mærke det ligger og trykker.

Får intet sidestik under cykling eller andre former for motion, selvom jeg gir den fuld power.

det er et kæmpe problem da jeg meget gerne vil i form via løb.

Har tænkt på at gå til lægen og få det undersøgt, for tror simpelthen ikke på det bare kan være sidestik. Håber i kan give mig et råd med på vejen.

tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Det hele startede for et par år siden, da jeg engang i ny og næ fik sidestik bare af at gå... Hvilket jeg stadig kan få.

Det belaster min løbning meget, da jeg allerede under opvarmning kan få det, og når jeg først får det, kan jeg højst holde et tempo på omkring 10km/t. i meget kort tid, og bliver derefter nød til at stoppe. derefter kan jeg løbe "smerte frit" i 1 min og så kommer det tilbage.

Har intet problem med at holde 11-12 km/t Puls messigt, men hvis jeg først får "sidestikket" så er min løbetur somsagt slut.

de enkelte gange hvor jeg ikke får det, Kan jeg stadig mærke det ligger og trykker.

Får intet sidestik under cykling eller andre former for motion, selvom jeg gir den fuld power.

det er et kæmpe problem da jeg meget gerne vil i form via løb.

Har tænkt på at gå til lægen og få det undersøgt, for tror simpelthen ikke på det bare kan være sidestik. Håber i kan give mig et råd med på vejen.

tak på forhånd.

Jeg er ikke sikker omkring sidestik, men jeg tror det har noget med milten at gøre. Personligt for jeg kun sidestik, hvis jeg løber lige efter jeg har spist større mængder mad eller for meget vand. Er du sikker på at det er sidestik? måske kunne det være krampe i bugmuskulaturen, men det lyder langt ude. Ikke for at gøre dig bange, men bare det at du går giver dig sidestik, kan måske indikere et mindre brok.

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Er netop langt fra sikker på at det er sidestik, sys det lyder langt ude at man skal få det via en gå tur ( sjældent )

altså jeg er en normal ung gut på 19 år - vejer imellem 62-65 kg. sys sgu det mærkeligt.

nogen andre tegn på at det kunne være "bugmuskulaturen" ?

Edited by Mathias87
Link to comment
Share on other sites

Er netop langt fra sikker på at det er sidestik, sys det lyder langt ude at man skal få det via en gå tur ( sjældent )

altså jeg er en normal ung gut på 19 år - vejer imellem 62-65 kg. sys sgu det mærkeligt.

nogen andre tegn på at det kunne være "bugmuskulaturen" ?

Som sagt synes jeg det lyder som brok, dvs. noget af dine organer skubbes ud af et lille hul i den hinde som skulle holde dem inde. Men hvis du har en meget svag bugmuskulatur, kan det være at den skal trænes op, men det lyder usandsynligt. Jeg ville søge læge.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Mysteriet om sidestik..

Lidt læsning. Kender ikke til forfatteren men synes det er en udemærket artikel.

Mysteriet om sidestik ...

Af Lotte Tranberg

Sidestik er en plage for enhver idrætsudøver. Alligevel har ingen forsker kunnet finde den fysiologiske forklaring. Flere teorier forsøger at forklare fænomenet med alt fra for meget mad i maven til træthed i ledbåndene

Milten, bugmuskulaturen, ledbåndene eller åndedrættet. Væske, føde eller udånding. Alder eller fysisk form. Kært barn har mange navne, og sidestik har mange forklaringer. Ét har de alle dog tilfælles: Ingen af dem er fysiologisk bevist, for det er umuligt at undersøge led, muskler og organer for det flygtige fænomen. Det vides dog med sikkerhed at sidestikkene kommer i maven, oftere i højre side end venstre, og for at berolige den urolige læser, så er ingen nogensinde døde af de hæmmende stik, hvis største fare er at den udsætter din løbetid for stor risiko.

Selv om ingen forsker har fundet den eksakte forklaring på fænomenet, findes der teorier og gode råd i overflod. Udspil forsøger sammen med professor Thorsten Ingemann Hansen fra Center for Idræt på Aarhus Universitet at gøre dig lidt klogere på det stikkende fænomen, som rammer dig på de mest ubelejlige tidspunkter.

Utallige forklaringer

Forskerne har indsnævret gruppen med disse smerter til mennesker der er fysisk aktive.

»Jeg har i hvert fald aldrig hørt om én der fik sidestik af at sidde stille på en stol,« griner Thorsten Ingemann Hansen som svar på spørgsmålet om hvorvidt sidestik hænger sammen med fysisk aktivitet. Dette understøttes af australsk forskning. Darren P. Morton fra Avondale Center of Exercise i New South Wales studerede fænomenet i seks forskellige idrætsgrene, og undersøgelsen viste at sidestik mest sjældent forekommer hos cyklister. Forklaringen kan være at cyklister ikke oplever vrid og rystelser i overkroppen når de sidder på cyklen.

Thorsten Ingemann Hansen fortæller at to fremherskende teorier kæmper om at forklare sidestikkene.

»Den ene teori går ud på at der ikke tilføres nok blod til mellemgulvet. Dette kan skyldes at musklen bliver spændt på grund af den fysiske aktivitet og simpelthen lukker af for blodtilførslen. Når musklen ikke får det blod den har brug for, så gør det ondt,« forklarer han og fortsætter. »Den anden teori forklarer sidestikkene med at de ledbånd, der binder mellemgulvet til rygsøjlen, bliver stressede på grund af belastning.« Også denne teori virker sandsynlig på Thorsten Ingemann Hansen. »Vi ved at man kan få smerter i sener der bliver overbelastede. Mellemgulvet er en vigtig åndedrætsmuskel som vi bruger til at trække vejret og stabilisere åndedrættet med. Når vi spænder i mavemusklerne, kan det medføre træthed i bugmusklen og i ledbåndene – og dermed give sidestik.«

Hver femte får sidestik

Darren P. Mortons studie viste at sidestikkene kan ramme alle, motionister såvel som eliteudøvere, men meget tyder på at hyppigheden aftager i takt med at udøveren kommer i bedre form. Når trænede udøvere en enkelt gang får sidestik, er disse dog lige så smertefulde som hos ikke-trænede. Den australske forsker spurgte 965 idrætsudøvere i seks forskellige idrætter og kunne ud fra svarene konkludere at løbere og svømmere oftest får sidestik. Hver femte løber i hans undersøgelse svarede at de havde haft sidestik inden for det sidste år og endda havde oplevet fænomenet under helt op til 20 procent af deres løbeture

Gode råd

Der findes mange gode råd til hvad man kan gøre når først sidestikkene er der. Prøv rådene af og find den løsning der bedst kommer dine sidestik til livs.

• Sæt farten ned.

• Hvis du ånder ind og ud når du lander på højre fod – så prøv at skifte til venstre fod.

• Stræk dig ud.

• Tryk en knytnæve ind i maven og pres op hvor du mærker smerten.

• Hvis intet andet hjælper: stop helt op og tag en lille pause hvorefter du starter langsomt op igen.

Forebyg sidestikkene

Det enkle råd til at undgå sidestik er ikke at bevæge sig. Da dette er et drastisk valg for at undgå en ufarlig kortvarig smerte, følger her andre råd:

• Varm op så kroppen forberedes på fysisk aktivitet.

• Undgå at indtage store mængder mad eller væske op til tre timer før aktivitet, så maden eller væsken ikke rystes rundt i mavesækken under aktivitet.

• Under aktivitet: drik regelmæssigt små mængder væske i stedet for sjældnere og større indtag af væske.

• Træk vejret helt ned i maven i stedet for kun i brystet. Dette kan du øve ved at lægge dig ned med en bog på maven. Bogen skal bevæge sig i takt med at du ånder ind og ud.

• Bevæg dig i et tempo der passer til din fysiske form.

• Hyppigheden af sidestik hænger sammen med din fysiske form, så forsøg at forbedre formen hvis du er plaget at sidestik. Blod eller belastning

.

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Som keki skriver er ætiologien bag sidestik ganske udkendt omend der findes en masse gode teorier. Heraf den med de viscerale ligamenter der anspændes. Igen afvises denne teori af andre der har vist at der ofte udvikles sidesting under svømning hvor man ikke ser samme aktivering af ligamenterne.

Selvom jeg kun har været medlem her i lidt over to år har diskussionen været oppe et par gange, så det er, som altid, en god ting at lave en søgning om emnet.

Teorien om milten (hvis der nogensinde har været en seriøs teori) bruges dog mig bekendt ikke længere, sidestik opstår lige så ofte i højre side som i venstre (og milten sidder altså kun i venstre side :tongue: )

Dog interessant at der i kekis link fremgår ligamenter der hæfter mellem diagphragma og hvirvelsøjlen - jeg har altid hørt teorien som ligamenter for leverens tilhæftning.

Link to comment
Share on other sites

Som keki skriver er ætiologien bag sidestik ganske udkendt omend der findes en masse gode teorier. Heraf den med de viscerale ligamenter der anspændes. Igen afvises denne teori af andre der har vist at der ofte udvikles sidesting under svømning hvor man ikke ser samme aktivering af ligamenterne.

Selvom jeg kun har været medlem her i lidt over to år har diskussionen været oppe et par gange, så det er, som altid, en god ting at lave en søgning om emnet.

Teorien om milten (hvis der nogensinde har været en seriøs teori) bruges dog mig bekendt ikke længere, sidestik opstår lige så ofte i højre side som i venstre (og milten sidder altså kun i venstre side :tongue: )

Dog interessant at der i kekis link fremgår ligamenter der hæfter mellem diagphragma og hvirvelsøjlen - jeg har altid hørt teorien som ligamenter for leverens tilhæftning.

Med hensyn til den sidste del omkring hvor der tilhæftes aner jeg det ikke - men jeg postede artiklen fordi jeg synes debatten om milten og brok virkede usandsynlig/overdrevet (?) og i hvert fald trængte til en anden vinkel :smile:.

Link to comment
Share on other sites

har været inde og søge, men i og med jeg ikke rigtig tror på at det er sidestik - ville jeg høre om nogen havde gjort sig samme erfaringer ?

Hvis du ikke tror det er sidestik synes jeg du skal søge læge og få det afklaret da det tilsyneladende er noget der har generet over en længere periode. Ingen her kan give andet end et godt gæt på hvad det kan være :smile: Vi sidder jo blot bag en computerskærm og kommer med bud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring går godt i spænd med den artikel, Keki har postet:

Varm godt op

Kom i god form - træn i overensstemmelse med din aktuelle kapacitet og lad fremgangen "komme af sig selv".

Træn tidligst 2-3 timer efter et måltid.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du skal søge læge.

Fænomenet er relativt hyppigt, og de almene læger overrendes idag efterhånden i en sådan grad at det for andre kan være problematisk at få en tid indenfor en rimelig tidsramme. Dette skyldes både en mangel på almene medicinere og en holdningsændring i befolkningen med hvornår man skal gå til læge.

Det er selvfølgelig individuelt hvornår man vælger at tage afsted men personligt ville jeg ikke tage afsted til læge hvis jeg kun oplevede de symptomer der beskrives her i tråden.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det har meget med vejrtrækningen at gøre... Jeg siger ikke at dette kan hjælpe dig 100%, men jeg får aldrig sidestik, når jeg gør det... Jeg kan løbe over 20 kilometer og ikke føle noget som helst...

Når du løber, så træk vejret ind i to træk med næsen, og to ud med munden, så når en af dine fødder rammer jorden trækker du vejret én gang ind og når den anden rammer jorden, én gang til ind...

Når du skal puste ud så er det når en fod rammer jorden, ånder du ud med munden og når den anden så gør det, ånder du ud igen...

Ind-ind, ud-ud...

ALDRIG træk vejret ind gennem munden..!

Samtidig klemmer du på tommelfingeren med resten af hånden... (selvfølgelig med begge hænder)

Håber, at det kan bruges... :)

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det handler bare om, at varme godt og grundigt op. Hvis du har tendens til sidesting så er det bare så meget vigtigere at du varmer ordentligt op. Ud fra min egen empiri så fik jeg det når jeg ikke kunne få luft nok, typisk i starten af et løb. Så hvis du kommer af med sidestinget i opvarmningsfasen, så skulle det helst ikke komme igen.

Jeg plejer, at trække dybt mange gange under opvarmningen og flere gange i starten af et løb.

Edited by KnuD45
Link to comment
Share on other sites

Det har meget med vejrtrækningen at gøre... Jeg siger ikke at dette kan hjælpe dig 100%, men jeg får aldrig sidestik, når jeg gør det... Jeg kan løbe over 20 kilometer og ikke føle noget som helst...

Når du løber, så træk vejret ind i to træk med næsen, og to ud med munden, så når en af dine fødder rammer jorden trækker du vejret én gang ind og når den anden rammer jorden, én gang til ind...

Når du skal puste ud så er det når en fod rammer jorden, ånder du ud med munden og når den anden så gør det, ånder du ud igen...

Ind-ind, ud-ud...

ALDRIG træk vejret ind gennem munden..!

Samtidig klemmer du på tommelfingeren med resten af hånden... (selvfølgelig med begge hænder)

Håber, at det kan bruges... :)

:bigsmile:

Jeg har aldrig ALDRIG kunnet få luft nok ind gennem næsen - min mund er temmelig åben, når jeg løber og kun ad den vej får jeg nok ilt! Vejrtrækning gennem næsen har mange fordele, men når det går stærkt ... hiv alt det ind, der er behov for!

Jeg har bemærket, at jeg altid bruger samme vt.-rytme, uanset tempo, så måske er det her, der skal arbejdes? Hvis vejrtrækningen bliver "overfladisk" og hurtig, dvs. kun lige ned i brystkassen (stakåndet), så er tempoet sandsynligvis højt.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du skal søge læge.

Fænomenet er relativt hyppigt, og de almene læger overrendes idag efterhånden i en sådan grad at det for andre kan være problematisk at få en tid indenfor en rimelig tidsramme. Dette skyldes både en mangel på almene medicinere og en holdningsændring i befolkningen med hvornår man skal gå til læge.

Det er selvfølgelig individuelt hvornår man vælger at tage afsted men personligt ville jeg ikke tage afsted til læge hvis jeg kun oplevede de symptomer der beskrives her i tråden.

Ville umiddelbart heller ikke anbefale at søge læge, men grunden til at jeg skrev det var fordi topicstarter var overbevist om at der IKKE var tale om sidestik + det at det tilsyneladende har generet vedkommende i årevis.

Vil dog anbefale topicstarter at give råddene her i tråden et par chancer inden der benyttes mere "drastige" metoder.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke du skal søge læge.

Fænomenet er relativt hyppigt, og de almene læger overrendes idag efterhånden i en sådan grad at det for andre kan være problematisk at få en tid indenfor en rimelig tidsramme. Dette skyldes både en mangel på almene medicinere og en holdningsændring i befolkningen med hvornår man skal gå til læge.

Det er selvfølgelig individuelt hvornår man vælger at tage afsted men personligt ville jeg ikke tage afsted til læge hvis jeg kun oplevede de symptomer der beskrives her i tråden.

ved ikke om jeg ikke har udtrykt mig ordentlig, men når alt kommer til alt bliver jeg nød til at droppe løbningen hvis jeg ikke finder ud af hvad der er galt. sidestik gir ingen mening i mit univers efter en gå tur. og da jeg ikke vil droppe min løbning, og ikke kan finde nogen grunde til mit problem, ser jeg snart ingen anden udvej.

Link to comment
Share on other sites

Det har meget med vejrtrækningen at gøre... Jeg siger ikke at dette kan hjælpe dig 100%, men jeg får aldrig sidestik, når jeg gør det... Jeg kan løbe over 20 kilometer og ikke føle noget som helst...

Når du løber, så træk vejret ind i to træk med næsen, og to ud med munden, så når en af dine fødder rammer jorden trækker du vejret én gang ind og når den anden rammer jorden, én gang til ind...

Når du skal puste ud så er det når en fod rammer jorden, ånder du ud med munden og når den anden så gør det, ånder du ud igen...

Ind-ind, ud-ud...

ALDRIG træk vejret ind gennem munden..!

Samtidig klemmer du på tommelfingeren med resten af hånden... (selvfølgelig med begge hænder)

Håber, at det kan bruges... :)

:bigsmile:

har tænkt meget over vejrtrækningen her på det sidste, da jeg fik afvide det kunne være en grund... som du siger..

Aldrig træk vejret igennem åben mund ? hvordan kan det være ?

vil dog selvfølgelig prøve det imorgen tidlig, så får i lige en feedback om det kan havde hjulpet.

Link to comment
Share on other sites

Det handler bare om, at varme godt og grundigt op. Hvis du har tendens til sidesting så er det bare så meget vigtigere at du varmer ordentligt op. Ud fra min egen empiri så fik jeg det når jeg ikke kunne få luft nok, typisk i starten af et løb. Så hvis du kommer af med sidestinget i opvarmningsfasen, så skulle det helst ikke komme igen.

Jeg plejer, at trække dybt mange gange under opvarmningen og flere gange i starten af et løb.

jeg får det selv under opvarmning. min normale opvarmning består af :

løb ( 7-8 km/t ) - side løb - og knæ løftninger. kommer tit uden jeg bare er tæt på at blive forpustet.

Link to comment
Share on other sites

Det har meget med vejrtrækningen at gøre... Jeg siger ikke at dette kan hjælpe dig 100%, men jeg får aldrig sidestik, når jeg gør det... Jeg kan løbe over 20 kilometer og ikke føle noget som helst...

Når du løber, så træk vejret ind i to træk med næsen, og to ud med munden, så når en af dine fødder rammer jorden trækker du vejret én gang ind og når den anden rammer jorden, én gang til ind...

Når du skal puste ud så er det når en fod rammer jorden, ånder du ud med munden og når den anden så gør det, ånder du ud igen...

Ind-ind, ud-ud...

ALDRIG træk vejret ind gennem munden..!

Samtidig klemmer du på tommelfingeren med resten af hånden... (selvfølgelig med begge hænder)

Håber, at det kan bruges... :)

:bigsmile:

godmorgen !

prøvede din metode med at trække vejret, og det hjalp faktisk en hel del, fik først "sidestik" efter 20min, hvilket er store fremskridt... nu vil jeg arbejde lidt med den metode, og prøve at se om det ikke hjaelper.

tak for inputtet.

Link to comment
Share on other sites

ved ikke om jeg ikke har udtrykt mig ordentlig, men når alt kommer til alt bliver jeg nød til at droppe løbningen hvis jeg ikke finder ud af hvad der er galt. sidestik gir ingen mening i mit univers efter en gå tur. og da jeg ikke vil droppe min løbning, og ikke kan finde nogen grunde til mit problem, ser jeg snart ingen anden udvej.

En læge kan heller ikke få sidestik til bare magisk at forsvinde. I stedet for at droppe løbningen skulle du fortsætte, sidesting har tildens til langsomt at forsvinde.

Link to comment
Share on other sites

godmorgen !

prøvede din metode med at trække vejret, og det hjalp faktisk en hel del, fik først "sidestik" efter 20min, hvilket er store fremskridt... nu vil jeg arbejde lidt med den metode, og prøve at se om det ikke hjaelper.

tak for inputtet.

Det var så lidt :4thumbup: :)

Og til jer, der spørger, hvorfor man ikke på tage dybe indåndinger?

Ens krop bliver vant til "for meget" luft end den rent faktisk behøber, når man ånder ind gennem næsen, får man kun lige nok... Hvis du føst har vænnet din krop til de store indåndninger, vil den blive ved med at kræve mere og mere, og da du ikke giver den det, vil sidestik opstå...

-Min teori... :smile::P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig ALDRIG kunnet få luft nok ind gennem næsen - min mund er temmelig åben, når jeg løber og kun ad den vej får jeg nok ilt! Vejrtrækning gennem næsen har mange fordele, men når det går stærkt ... hiv alt det ind, der er behov for!

Jeg har bemærket, at jeg altid bruger samme vt.-rytme, uanset tempo, så måske er det her, der skal arbejdes? Hvis vejrtrækningen bliver "overfladisk" og hurtig, dvs. kun lige ned i brystkassen (stakåndet), så er tempoet sandsynligvis højt.

mvh

Søren

Det tror jeg helt på... Jeg tænkte også, at man umuligt kunne nøjes med at trække vejret ind gennem næsen kun, men så prøvede jeg det lige, og det kunne man... Jeg plejede at få sidestik efter 10 minutters løb, men det gjorde jeg ikke når jeg trak vejret ind gennem næsen...

Når jeg en gang imellem sprinttræner, kan jeg sprinte i lidt over et minut (maximal hastighed), jeg har prøvet at teste, om jeg kan sprinte i længere tid eller en længere distance, ved at trække vejret ind gennem munden... Og det kan jeg ikke! Det eneste, der sker er at, jeg mister kontrollen over min vejrtrækning fuldstændig og bliver svimmel...

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Min brormand sir', at den slags pjat skal løbes væk :devil:

Men på den anden side er han os' et af de der sindsyge marathon mennesker :nonono::w00t:

Jeg brugte faktisk hans råd en overgang, og det gik som regel væk efter lidt tid, men det er lidt "the tough way", når det virker ligeså godt at stoppe op og "klemme" stedet eller strække ud. Dog kommer det ikke så hurtigt igen, når jeg bare løber det af - eller det gør det som regel faktisk ikke. Men når du ikke ved, om det reelt set er sidestik, så er det måske et tjek hos lægen værd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min brormand sir', at den slags pjat skal løbes væk :devil:

Men på den anden side er han os' et af de der sindsyge marathon mennesker :nonono::w00t:

Jeg brugte faktisk hans råd en overgang, og det gik som regel væk efter lidt tid, men det er lidt "the tough way", når det virker ligeså godt at stoppe op og "klemme" stedet eller strække ud. Dog kommer det ikke så hurtigt igen, når jeg bare løber det af - eller det gør det som regel faktisk ikke. Men når du ikke ved, om det reelt set er sidestik, så er det måske et tjek hos lægen værd :smile:

Hvis det sker, at det kommer hos mig skifter jeg løberytme, altså hvis jeg starter indåndingen på højre fod skrifter jeg til venstre... Og så sætter jeg tempoet ned til det er helt væk... Men det er jo ikke alle, det er så let for at gøre...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share