Cykeltest..


Lasse T
 Share

Recommended Posts

Ingen normal morgencardio idag, da jeg skulle til cykeltest på Horsens Sygehus.. Dayum!

Er lige kommet hjem fra cykeltest på Horsens sygehus.. og efter lidt forberedelse deroppe, kom jeg på cyklen og min maxpuls blev, efter jeg fik elektroder på, anslået af EGK-måleren til 216 (godt/skidt??).. Meningen er at man ska cykle i ca 15min, men da min anslåede maxpuls var så høj, havde de svært ved at få mig derop.. jeg cyklede i 24min og de sidste 4min kørte jeg med en puls på 197..

Mit spørgsmål går så på om dette er gode eller dårlige tal, for jeg aner virkerlig INTET om puls osv.. ved bare det var hårdt :laugh: ..

Stats: (hvis nødvendigt)

23 årig knægt

90kg

186cm høj...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker tallene ret, så vil hver 20. person få estimeret sin maxpuls mindst 20 slag/min forkert ved brug af de typiske formler (220 - alder eller 208 - 0,7 * alder). Kilde: MZ :smile:

Så en høj eller lav maxpuls ift et estimeret tal siger absolut intet.

Det lyder meget meget underligt at folk der foretager den slags tests formoder at man rent faktisk kommer op på den estimerede maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Ingen normal morgencardio idag, da jeg skulle til cykeltest på Horsens Sygehus.. Dayum!

Er lige kommet hjem fra cykeltest på Horsens sygehus.. og efter lidt forberedelse deroppe, kom jeg på cyklen og min maxpuls blev, efter jeg fik elektroder på, anslået af EGK-måleren til 216 (godt/skidt??).. Meningen er at man ska cykle i ca 15min, men da min anslåede maxpuls var så høj, havde de svært ved at få mig derop.. jeg cyklede i 24min og de sidste 4min kørte jeg med en puls på 197..

Mit spørgsmål går så på om dette er gode eller dårlige tal, for jeg aner virkerlig INTET om puls osv.. ved bare det var hårdt :laugh: ..

Stats: (hvis nødvendigt)

23 årig knægt

90kg

186cm høj...

Din max puls påvirkes ikke af ens kondition, med derimod primært af alder og genetik, se evt mere her (eller søg...)

Så derfor kan man ikke sige, at det er godt eller dårligt at have en maxpuls på 216. Men hvis du gav den fuld gaz i de fire minutter, så er det ikke særlig imponerede, hvis du kun nåede op 197 (91% af max) eller også er de 216 estimeret alt for højt.

Man kan dog sige, at i forhold til andre er det en høj maxpuls (min egen er 193) og man bruger tommelfingerreglen 220-alder, til at fast sætte maxpulsen, hvilket faktisk giver de 197.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker også som et meget højt estimat.

Spørgsmål til andre kloge hoveder:

Hvordan kan en/et EKG estimere maxpuls?

Nu har jeg aldrig selv arbejdet med EKG-målinger, men jeg har imidlertidig heller aldrig hørt om, at de skulle kunne estimere maksimal puls... Det lyder umiddelbart tvivlsomt, da det jo er hjerterytmen, der måles, hvilket ikke relateres direkte til pulsfrekvens...

Men i hvilken sammenhæng er testen taget (hvad skulle de måle på), da det vil kunne sige noget om, hvorfor man har brugt denne metode...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg aldrig selv arbejdet med EKG-målinger, men jeg har imidlertidig heller aldrig hørt om, at de skulle kunne estimere maksimal puls... Det lyder umiddelbart tvivlsomt, da det jo er hjerterytmen, der måles, hvilket ikke relateres direkte til pulsfrekvens...

Men i hvilken sammenhæng er testen taget (hvad skulle de måle på), da det vil kunne sige noget om, hvorfor man har brugt denne metode...

Kan også være det er mig der er galt på den, har ikk så fandens meget styr på det.. men fik i hvert fald at vide den var anslået til 216 min maxpuls..

Jeg tog den i den sammenhæng at jeg for nogle mdr siden besvimede pludselig og de vil se om det kan skyldes evt. mangel på ilttilførsel til hjertet evt ved belastning.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ingen normal morgencardio idag, da jeg skulle til cykeltest på Horsens Sygehus.. Dayum!

Er lige kommet hjem fra cykeltest på Horsens sygehus.. og efter lidt forberedelse deroppe, kom jeg på cyklen og min maxpuls blev, efter jeg fik elektroder på, anslået af EGK-måleren til 216 (godt/skidt??).. Meningen er at man ska cykle i ca 15min, men da min anslåede maxpuls var så høj, havde de svært ved at få mig derop.. jeg cyklede i 24min og de sidste 4min kørte jeg med en puls på 197..

Mit spørgsmål går så på om dette er gode eller dårlige tal, for jeg aner virkerlig INTET om puls osv.. ved bare det var hårdt :laugh: ..

Stats: (hvis nødvendigt)

23 årig knægt

90kg

186cm høj...

Store muskler + lille hjerte = høj puls

:smile:

Jeg syntes at "max-puls"-begrebet er blevet lidt fortærsket.

Du kan ikke anvende det til noget fornuftigt, med mindre du får lavet en rigtig test (hvor den ikke bliver estimeret)

Endvidere tror jeg at tallet for forkerte max-pulse-estimater er langt højere end hver 20.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Svar til MaxP og Yetti.

"The pulse is the most straightforward way of measuring the heart rate, but it can be deceptive when some heart beats do not have much cardiac output. In these cases (as happens in some arrhythmias), the heart rate may be considerably higher than the pulse rate"

Altså normalt vil pulsen være et billede på en hjertecyklus, hvorved EKG vil give mening.

Men nu er det jo heller ikke en test hvor målet har været at måle en præcis maxpuls.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker tallene ret, så vil hver 20. person få estimeret sin maxpuls mindst 20 slag/min forkert ved brug af de typiske formler (220 - alder eller 208 - 0,7 * alder). Kilde: MZ :smile:

Øhhhh......

så forstår jeg ikke hvad du skriver.

Du skriver:

Endvidere tror jeg at tallet for forkerte max-pulse-estimater er langt højere end hver 20.

Jeg skriver ikke at kun hver tyvende får estimeret deres maxpuls "forkert" med de typiske formler, for hvad er "forkert"?

Hvis "forkert" er at maxpulsen estimeres bare ét slag forkert, så vil langt hovedparten få et forkert estimat, men det giver naturligvis mere mening at se på hvor langt estimatet ligger fra det reelle.

Jeg vil formode at du kan udtrykke relationen mellem faktiske og estimerede maxpuls med en form for normalfordeling (klokkekurve). Mange vil have et estimat der ligger tæt på det faktiske (faktisk maxpuls minus estimat er tæt på 0) og jo større forskel mellem dem jo færre vil der være.

Det jeg skriver er at 5% (1/20) vil via de formler få et estimat der er mindst 20 slag for højt eller lavt og resten, de 95%, vil få et estimat der er mindre end 20 slag for højt eller lavt.

Link to comment
Share on other sites

Øhhhh......

så forstår jeg ikke hvad du skriver.

Du skriver:

Jeg skriver ikke at kun hver tyvende får estimeret deres maxpuls "forkert" med de typiske formler, for hvad er "forkert"?

Hvis "forkert" er at maxpulsen estimeres bare ét slag forkert, så vil langt hovedparten få et forkert estimat, men det giver naturligvis mere mening at se på hvor langt estimatet ligger fra det reelle.

Jeg vil formode at du kan udtrykke relationen mellem faktiske og estimerede maxpuls med en form for normalfordeling (klokkekurve). Mange vil have et estimat der ligger tæt på det faktiske (faktisk maxpuls minus estimat er tæt på 0) og jo større forskel mellem dem jo færre vil der være.

Det jeg skriver er at 5% (1/20) vil via de formler få et estimat der er mindst 20 slag for højt eller lavt og resten, de 95%, vil få et estimat der er mindre end 20 slag for højt eller lavt.

OK - har forstået.

Men 20 pulsslag forkert er også meget forkert. Især hvis man f.eks. skal bruge det til AT-træning som har været nævnt i tidligere tråde.

Så hvornår er estimatet så forkert at du reelt ikke kan bruge det til noget fornuftigt?????

Det tror jeg er langt højere end hver 20. (1/5).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share