små-spise eller måltider?


Neverbeencool
 Share

Recommended Posts

Simpelt spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på i søgemaskinen.

Er det bedst at små-spise (tage lidt hver halve time) eller spise i 5-7 måltider om dagen.

Jeg taler om når man har lagt en ordentlig kostplan, og når man stadig inden for samme tidsrum indtager det samme.

1) når man cutter

2)når man bulker

Har selv kørt kostplan i et år nu, og har bedst med at cutte når jeg småspiser og får timet kulhydrater til før og efter fysisk akt.

Hva siger de kloge?

Link to comment
Share on other sites

Simpelt spørgsmål som jeg ikke har kunne finde svar på i søgemaskinen.

Er det bedst at små-spise (tage lidt hver halve time) eller spise i 5-7 måltider om dagen.

Jeg taler om når man har lagt en ordentlig kostplan, og når man stadig inden for samme tidsrum indtager det samme.

1) når man cutter

2)når man bulker

Har selv kørt kostplan i et år nu, og har bedst med at cutte når jeg småspiser og får timet kulhydrater til før og efter fysisk akt.

Hva siger de kloge?

Et søgeord kunne være måltidsfrekvens. Søgning på "måltidsfrekvens"

Denne artikel kommer også ind på emnet: http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...ocent/vaegttab/

Her står blandt andet:

Måltidsfrekvens

Antallet af måltider har ikke betydning for, hvor meget man taber sig (Verboeket-van de Venne 1993a; Verboeket-van de Venne 1993b; Bellisle 1997; Iwao 1996; Taylor 2001). Dog ser det ud til at være fornuftigt, at indtage 5-7 måltider om dagen, når man skal tabe sig. Dette er der flere grunde til. Ved 5-6 måltider om dagen, er der en mindre nedbrydning af muskelvæv end ved 1-2 måltid (Iwao 1996), dog ikke i alle studier (Verboeket-van de Venne 1993b). Hos personer som indtager flere måltider om dagen er der rapporteret en mindre sultfølelse igennem dagen, hvilket mindsker risikoen for at bryde ens diæt. Hvor meget antallet af måltider har at sige for personer med et ligevægtsindtag er mere usikkert.

God læselyst - vend gerne tilbage hvis flere spørgsmål presser sig på :smile:

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Så læste jeg og fik svar på det med vægtab og måltider.. Tror selv på at en masse småmåltider sørger for stabilt blodsukker og hindre kroppen i at gå i opbyggene fase pga. et for stort måltid. Vil jo helst være i nedbrydene fase hele dagen:)

Men hva når med bulk.. Er der nogen fordel ved store måltider og frigivelse af insulin ved dette?

Der må være en forskel..:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share