frihjul på spinningcykel


torsteinowich
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg kan se at der er en del spinning folk her i forum, så måske kan i give mig en forklaring. Jeg undrer mig over hvorfor der ikke er frihjul på spinningcykler. Jeg sprinter aldrig 100 % på en spinning cykel af samme grund. Det virker ubehageligt at have et 20 kg svinghjul i rotation hvis man kommer til at lave en fejl og klippe ud med den ene pedal. Så risikerer man at få pedalen mast ind i benet og det andet ben som ikke er klippet ud vil blive tvunget rundt i en situation hvor man er ude af balance. Ubehagfeligt og måske farligt hvis i spørger mig. Er det overhovedet forsvarligt at sprinte på en spinning cykel? Jeg ser af og til folk gøre det.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej

Jeg kan se at der er en del spinning folk her i forum, så måske kan i give mig en forklaring. Jeg undrer mig over hvorfor der ikke er frihjul på spinningcykler. Jeg sprinter aldrig 100 % på en spinning cykel af samme grund. Det virker ubehageligt at have et 20 kg svinghjul i rotation hvis man kommer til at lave en fejl og klippe ud med den ene pedal. Så risikerer man at få pedalen mast ind i benet og det andet ben som ikke er klippet ud vil blive tvunget rundt i en situation hvor man er ude af balance. Ubehagfeligt og måske farligt hvis i spørger mig. Er det overhovedet forsvarligt at sprinte på en spinning cykel? Jeg ser af og til folk gøre det.

mvh Torsten

Der er en bremse på en spinningcykel, hvis du trykker på belastningsknappen bremser den. Derfor er det ansvarlig at sprinte på en spinningscykel. Dog ikke noget nybegyndere bør gøre, og det kræver en hvis teknik at gøre det stående

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nu valgte at tage noget modstand på, så er problemet næsten ikke-eksisterende, idet hjulet i så fald stopper meget hurtigt af sig selv... :)

Der skal ikke mere end en kvart omgang til at give en ledskade. Tror jeg holder mig til rigtige cykler i sprint (måske er det bare pjat, man kan jo også styrte og slå sig på en rigtig cykel, men for mig føles det mere sikkert). Det er måske heller ikke så vigtigt at kunne sprinte igennem på en spinningcykel, man kan jo lave masser af god anaerob træning på 70-85 % af max, hvor der er mindre risiko for uheld. Det føles i øvrigt også mere naturligt for mig at sprinte på en rigtig cykel.

Men OK holdning lyder til at være at det ikke er et problem, så jeg vil gå ud fra et det ikke er et tegn på dårlig sikkerhed, når en instruktør lader folk sprinte.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Nogle mener også meget sprint på en spinningscykel er for hårdt for knæene. Men jeg tror det er vigtig med en varieret træning på spinningscyklen. Nogle gange med masser af modstand og nogle næsten ingen. Og desuden har jeg hørt, at man ALDRIG må sprinte uden belastning, for det er rigtig skidt for knæene. Så husk belastningen, selvom du sprinter, dog kun lidt belastning så du kan køre hurtigt rundt stående og få pulsen helt op at ringe :smile: ...

Link to comment
Share on other sites

Hej Torsten

Når jeg dikterer sprint, siger jeg gerne, at der skal noget belastning på. Mange tænker (og udfører) sprint med næsten ingen belastning, hvilket jeg opfatter som en fejl - det er jo ikke bare et spørgsmål om højt omdrejningstal. Det skal derimod være med tanken om, at køre superhurtigt og det gør man altså ikke på den lille klinge!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Torsten

Når jeg dikterer sprint, siger jeg gerne, at der skal noget belastning på. Mange tænker (og udfører) sprint med næsten ingen belastning, hvilket jeg opfatter som en fejl - det er jo ikke bare et spørgsmål om højt omdrejningstal. Det skal derimod være med tanken om, at køre superhurtigt og det gør man altså ikke på den lille klinge!

mvh

Søren

Ja det giver sig selv. Man bør vel sprinte på den kadance, der giver flest watt ud i pedalerne eller i det område hvor man vil få højest gennemsnitseffekt i en rigtig cykelspurt, hvor der normalt vil være acceleration igennem spurten. I hvert fald hvis formålet er at træne hurtighed på cykel. Jeg opfatter sprint som max output effekt, ikke max kadance. I øvrigt tror jeg også at hurtighed trænes bedre på cykel, da man bevæger cyklen fra side til side i sprint og da man så også får trænet at time gearskift rigtigt.

Men hvorfor er der ikke friløb? Det kan da ikke skade. Svinghjulet er fint til at give fornemmelsen af cyklen/rytterens vægt, men den effekt får man også med friløb (faktisk mere lig en rigtig cykel).

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share