vitaminpiller


BlaziN
 Share

Recommended Posts

Hej BlaziN. :wink:

Der er svært at vide, om man bør tage multi-vitamin/mineral-pille og ekstra antioxidanter, hvis man spiser en varieret kost. Dette har der nemlig ikke været enighed om i de sidste mindst 20 år.

En stor del af myndighedernes etablerede fagfolk er blevet enige om, at mennesker bør få ca. 100 % ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) gennem kosten og tilskud. Det vil sige alt i alt 100 % ADT. Men det er som sagt kun en stor del af de etablerede fagfolk, der er enige om denne ADT-værdi. Og mon ikke nogle af de etablerede fagfolk har valgt at tage større mængder af antioxidanterne C- og E-vitamin samt selen end 100 % ADT? Det tror jeg.

Hvis du spørger flere alternative kostvejledere, er ADT for lavt sat m.h.t. antioxidanterne E- og C-vitamin, selen m.m.

Med andre ord er der stadig - efter mindst 20 år - stor uenighed om de ideelle mængder. Myndighederne har deres ADT. Mens de alternative har deres ODT - Optimal Daglig Tilføsel. Hvem der har ret, får vi nok først svar på om mindst 20 år, tror jeg. Parterne står nemlig - stort set - lige så stejlt overfor hinanden, som for 20 år siden.

Hvis du spørger mig om de ideelle mængder, vil jeg svare "Jeg ved det ikke". Begge grupper af fagfolk har gode - og dårlige - argumenter, synes jeg. Så jeg har valgt en u-videnskabelig vej; nemlig at lægge mig ca. midt imellem grupperne af fagfolk. Det vil sige, at jeg - via kost og tilskud - ønsker mere af bl.a. antioxidanterne E- og C-vitamin samt selen end 100 % ADT, men dog ikke så meget som de mængder, Omnimin-tilhængerne taler om.

Jeg tager derfor fuld dagsdosis (2 tabletter) af "Livol Multi Total 50 +". Disse indeholder mere end 100% ADT af bl.a. E-, C- og D-vitamin samt selen. Det er jeg glad for.

Som sædvanlig vil jeg ikke direkte anbefale bestemte mærker, da jeg ikke kender dem til bunds. Jeg vil blot gøre læserne opmærksomme på denne Livol-mulighed.

M.h.t. D-vitamin diskuterer alternative og etablerede kostvejledere i denne tid, om meget store mængder af D-vitamin kan have en positiv virkning m.h.t. cancer. De ved det vist ikke endnu. Men jeg har ihvertfald glad for, at der er mere end 100 % ADT af D-vitamin i dette vitamin-mærke.

M.h.t. selen var ADT-værdien vist ca. 2-3 gange højere for mere end 12 år siden. Det er ihvertfald sådan, at jeg husker det. Flere alternative behandlere ønsker den tidligere højere ADT-værdi fremfor den nye. Det er som sagt sådan, at jeg husker det. Så jeg er glad for at få mere end 100 % ADT af selen gennem tilskud.

Myndighedernes etablerede fagfolk har erkendt, at nogle mennesker ikke får nok iod gennem den oprindelige kost. Derfor tilsætter de - ifølge en anden tråd - iod til salt. Det er jo i og for sig blot en anden - og måske bedre - måde at give tilskud af iod på.

Ligeledes har jeg valgt at tage en halv tablet af Berthelsens betabruner dagligt. Det giver mig lidt ekstra c-vitamin og betacaroten. Som såkaldt kostvejleder har jeg ikke længere nogen mening om betacaroten udover at jeg synes, at myndighedernes etablerede fagfolk kørte en total urimelig skræmmekampagne mod betacaroten for mange år siden. Det er derfor, at jeg altid tager myndighedernes råd med et gran salt. Som privatperson vil jeg ikke undvære en mindre mængde beta-caroten fra tilskud.

Jeg vil foreslå læserne at læse Motions- og ernæringsrådets rapport om antioxidanter. Den er ikke særlig gammel. Og for at få alle nuancer med, kan man læse Vitalrådets mening også. Så har man både for og imod de etablerede ADT-værdier.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Ang. 100% ADT er det imo stort set ubrugeligt for en seriøs atlet. på trods af jeg indtager ca. et 1kg frugt/grønt dagligt indtager jeg også en "kick ass" vitamin/mineral/+detløse-pille i form af vitavivas Vitamax pille(8piller dag.). Det er imo den mest komplette pille på markedet, dog supplere jeg selv op med ekstra C/E-vitamin/kalk/fiskeolie/grøn te osv.

Så jeg føler mig godt dækket ind, dog skal der helt sikkert være en masse der mener at ovenstående er frås, og at en lavpris nettopille vil kunne dække alle ind. Det er jeg så uening i, men det er jo en debat der har kørt i mange, mange år!

Edited by -Matz-
Link to comment
Share on other sites

Hej. :smile:

Jeg ved, at en del læsere herinde kender mig fra mine tidligere debatter på dette og måske også andre fora. Så for ikke at skabe for meget signal-forvirring, vil jeg sige, at jeg har valgt at ændre fremgangsmåde m.h.t. multi-vitamin/mineral-piller og antioxidanter.

Førhen havde jeg bl.a. min ide med Light-vitaminer. Flere personer spurgte, om jeg ikke snart kom op af mit smørhul, da denne ide blev alt for teoretisk. Jeg kunne nemlig ikke henvise til en eneste pille.

Og førhen var jeg meget konfronterende overfor bl.a. producenten bag multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin. Jeg havde også en meget lang debat med Mr. Universe, som bredte så over 3 debat-fora/forummer. Idag undrer det mig, hvordan Mr. Universe og jeg kunne skrive så meget om en enkelt pille. Det er en gåde for mig idag. Det kan jeg kun trække på smilebåndet af i dag.

For ca. ½ år siden skrev jeg til producenten bag Omnimin, at "jeg gider ikke mere". Med dette forståes 2 ting. Dels vil jeg bruge færre kilder end førhen. Dels gider jeg ikke mere være konfronterende og gå ind i lange - meget lange - debatter. Producenten og jeg er da også kommet på afslappet talefod. Denne ved, at jeg ikke længere er så konfronterende. Men den ved også, at jeg vil melde den til relevante myndigheder igen, hvis den ikke retter sig efter myndighederne og ændrer nogle formuleringer i reklame-tekst.

Nu skal jeg selvfølgelig passe på med, hvad jeg siger. Misforstå mig ikke, men i og for sig er det en "never ending story", når fagfolk diskuterer og bruger Medline/Pubmed og Cochrane. Det har de gjort i de sidste 20 år. Og de er stadig ikke blevet enige. Det er de samme argumenter for og imod. Som Matz skriver er det en debat, der har kørt i mange, mange år.

På den ene side er der selvfølgelig kommet et hav af nye forskningsresultater de sidste 20 år. På den anden side er det ikke sket noget som helst i de sidste 20 år. Det er stadig de gamle kendinge/personer, der diskuterer for og imod og som kan henvise til Medline/Pubmed og Cochrane. Jeg står af. Jeg gider ikke mere.

Det, som jeg vil bidrage med fremover, er et U-videnskabeligt synspunkt, hvor jeg blot lægger mig sådan cirka midt imellem de forskellig grupper af fagfolk. Det vil sige en slags gylden middelvej, hvor jeg får mere end myndighedernes etablerede 100 % ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) af antioxidanterne C-vitamin, E-vitamin, selen og af D-vitamin m.m. Men stadigvæk mindre mængder end Omnimin-tilhængerne.

Det er uvidenskabeligt. Det indrømmer jeg gerne. Men vi "almindelige dødelige" skal altså leve et liv her og nu med eller uden tilskud. Vi kan ikke vente på, at "eksperterne" blive enige om 30-40 års tid. Om 40 år er jeg 82½ år - og så kan det være lige meget.

Jeg vil gøre læserne opmærksomme på førnævnte "Livol Multi Total 50 +", hvor man kan tage en morgen og en aften. Det er den, som er tættest på min gyldne middelvej. Den er langt fra perfekt, men den indeholder bl.a. mere D-vitamin end 100 % ADT. Denne supplerer jeg med lidt betacaroten, en meget lille smule c-vitamin og så også med 10 mg Q10.

Det, som jeg vil bidrage med, er de skæve vinkler. F.eks vil jeg - som nørd/ildsjæl - sætte en prøveballon med vandopløseligt E-vitamin og fedt-opløseligt C-vitamin op om et stykke tid. Så er det op til de alternative og etablerede fagfolk at skyde den ned eller lade den svæve. Ligeledes vil jeg igen nævne, at man for et stykke tid siden kunne købe et produkt med antioxidanten SOD på det danske marked. Og en gang imellem vil jeg komme med en snak om rumfanget/pladsen/størrelsen af de enkelte piller, da enhver producent tænker på dette.

Jeg vil også kort gøre opmærksom på Vitalrådet i hver tråd. Rådet er muligvis påvirket af industrien. Men det er det råd, som jeg vil gøre opmærksom på. Rådet er - efter min mening - ikke et alternativ og en erstatning for myndighedernes etablerede fagfolk. Langt fra. Det er blot et supplement, så man får alle nuancer med.

Kort og godt vil jeg benytte mig af færre kilder indenfor vitaminer, mineraler og antioxidanter fremover, da jeg stort set ikke skal kunne dokumentere andet end, at der stadigvæk er uenighed blandt parterne. Efter at have fulgt med fra sidelinien i vel snart 20 år, tror jeg ikke på, at fagfolk opnår enighed i de næste 20 år. Så det vil være nemt at dokumentere.

Indenfor fedtstoffer vil jeg stadig bruge relativ mange kilder. Nogle af disse er ved at blive opdaterede i disse dage.

Og der, hvor jeg bruger flest kilder, er inden for behandling - specielt den medicinske - behandling af forskellige typer af angst. M.h.t. medicin mod angst vil jeg stadig bruge Lægemiddelstyrelsens produktresume og andre rimelige pålidelig kilder.

M.h.t. fedtstoffer og (medicinsk) behandling af angst er jeg stadig videnskabelig. Der skal jeg opdatere mange kilder af og til.

Dette indlæg er blot for at undgå signalforvirring.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Generelt opnåes der ikke gavnlig effekt af vitamintilskud (der kan dog være særlige undtagelser, f.eks. ved hård træning). Det lader til at det er vigtigt at få sine vitaminer igennem en god og varieret kost, hvis de skal have den optimale virkning :4mewantfood:

Der har været bekymring for, at indtag af store doser af antioxidanter i form af kosttilskud

skulle være en helbredsrisiko. C-vitamin har lav akut giftighed og for de befolkningsgrupper,

hvor doser under 1 g C-vitamin har været testet over en længere

periode, har der ikke været rapporteret om bivirkninger. Der er i interventionsstudier

observeret øget total dødelighed ved tilskud af E-vitamin og beta-karoten, og øget

dødelighed af hjerte-kar-sygdomme og lungekræft ved tilskud af beta-karoten. Blødningstiden

forlænges efter indtag af store doser E-vitamin, hvilket kan give komplikationer

ved operation. E-vitamin synes også ved høje doser at kunne ændre leverens

nedbrydning af lægemidler med mulighed for toksiske bivirkninger af fl ere almindeligt

anvendte lægemidler.

På baggrund af den foreliggende viden, især dokumenteret gennem kostintervention,

kan det ikke anbefales at indtage store doser af vitaminantioxidanterne E og C eller

af beta-karoten i form af kosttilskud. Ud fra dyreforsøg og fra observerende undersøgelser

af befolkningsgrupper tyder alt dog på, at visse kostfaktorer med et højt

indhold af antioxidanter har en positiv effekt i den menneskelige organisme. Dette

gælder især for frugt og grønt, og det anbefales derfor at indtage øgede mængder af

disse fødevarer. Fremtidig forskning vil forhåbentlig afklare, om de positive effekter

heraf kan forklares ud fra den antioxidative virkning. Kilde

Link to comment
Share on other sites

Ud over at mænd der træner meget kan komme til at mangle mineraler generelt (typisk er der fokus på zink og og magnesium der er fokus på, magnesium påvirker bla. muskelkontraktion, zink bla. testosteron niveau), og kvinder der øger volumen på konditionstræning meget let kan komme til at mangle Jern, så kan du ikke finde meget evidens for nogen gavnlig effekt af vitamin/mineral tilskud.

Jeg bruger selv en helvedes masse tilskud, men ikke fordi der er bevis for det. Der er faktisk en del der kan tyde på det ikke er gavnligt. Men hvis skidtet virker for mig sååååå...

Link to comment
Share on other sites

Personlig kører jeg også pt meget høje doser vitaminer/mineraler ned - betydeligt højere doser end det man anbefaler dagligt. (undtaget de fedtopløslige vitaminer og jern) Det gør jeg efter at have læst det Bill Starr skriver om kosttilskud - jeg synes han har meget interessant tankegang og jeg kan klart mærke en forskel mod før.

Link to comment
Share on other sites

Man skal aldrig undervurdere pla ceb o effekten!

Helt enig, men synes nu der er nogle ting hvor jeg stærkt betvivler placebons betydning. Det der med "øget velbefindende" er ikke hvad jeg tænker på, når jeg siger jeg har godt af dem. Synes aldrig jeg har specielt "dårligt velbefindende", så ved ikke rigtigt hvordan det kunne gøres bedre...

Men ting som at jeg slet ikke har det samme behov for søvn, restituerer meget hurtigere fra træning, extremt forbedret opfattelse og hukommelse for kun at nævne et fåtal. Og ved at ptpoul kan skrive under på såvel dem som flere andre ting, som jeg har meget svært at tro på kun beror på at han er bevidst om at han tager de piller...

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er problematisk at anbefale andre høje vitamin tilskud (implicit) når der er lavet mange studier der viser ingen virkning eller i værste fald øget kræft risiko mm.

Placebo effekten er bestemt ikke noget man skal undervurdere, bla. mener man den udgøre en væsenlig del ved smertelindring (f.eks. ved indtagelse af pacemol). I et forsøg jeg læste engang, kunne man sagtens afhjæpe hovedepine med kalkpiller frem for rigtig medicin.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er problematisk at anbefale andre høje vitamin tilskud (implicit) når der er lavet mange studier der viser ingen virkning eller i værste fald øget kræft risiko mm.

Placebo effekten er bestemt ikke noget man skal undervurdere, bla. mener man den udgøre en væsenlig del ved smertelindring (f.eks. ved indtagelse af pacemol). I et forsøg jeg læste engang, kunne man sagtens afhjæpe hovedepine med kalkpiller frem for rigtig medicin.

Jeg bruger selv en helvedes masse tilskud, men ikke fordi der er bevis for det. Der er faktisk en del der kan tyde på det ikke er gavnligt. Men hvis skidtet virker for mig sååååå...

Jeg kan ikke se det odiøse i at man siger, noget absolut ikke er bevist, men man selv har gavn af det.

Det er ikke en anbefaling, det er at dele sine erfaringer.

Om folk der læser det vælger at stole på videnskaben eller en skinny MOL bo som mig, vil jeg ikke stille mig som dommer over for.

Det er korrekt at der er nogle undersøgelser, der viser enddog meget uheldige virkninger af højt indtag af vitaminer/mineraler (der findes også undersøgelser der afviser dette). Min erfaring har bare været en anden på kort sigt.

De positive virkninger jeg oplever er så positive, at jeg ikke vil undvære mine tilskud.

Om det er placebo eller den tilgængelige forskning ikke er helt på sporet af sandheden endnu, vil jeg lade jer andre der ude vurdere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Poul - jeg har aldrig anbefalet nogen at gøre som mig, men kan kun sige at jeg har haft rigtigt godt af det. Og bare fordi jeg tager mere end det man anbefaler som dagligt indtag, kan der være en lang vej der fre op til det der er "uhensigtsmæssigt".

Hovedpine er nu en af de tilstand hvor man mistænker at psykiske faktorer har en ekstremt stor rolle, så synes ikke rigtigt det er et godt eksempel.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

I kan jo have ret i, at men selv på vælge og vrage... men når i svare på sådan et indlæg som trådstarteren har lavet, så vil jeg mene i implicit også anbefaler jeres fremgangsmåde.

Nu er der nu engang de fleste studier der påpeger ingen eller uheldig virkning af høje doser vitamin tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Den periode i mit liv jeg tog flest kosttilskud var den periode jeg har været mest syg. Omvendt har jeg aldrig spist så få kosttilskud som jeg gør nu og tilsvarende har jeg aldrig haft det så godt. Betyder det så at kosttilskud gør mig syg? Det er sansynligheden nok ikke ret stor for. Langt mere sansynligt er, at det er faldet sammen med en række andre "påvirkninger" i mit liv, hvoraf nogle eller en kombination af nogle har haft indflydelse på mit helbred - god som dårlig.

Vi ser det gang på gang, at man kæder noget sammen, uden at der er hold i det. F.eks. at et øget proteinindtag øger muskelmassen - nej, det gør det ikke, men det gør det øgede energiindtag der associeret med et proteinindtaget. Den eneste måde at kunne sige om der reelt er en sammenhæng eller ej er at teste det gennem flere RCT. Når så langt størstedelen viser ingen effekt- hvad er så mest sansynligt - at der er en reel effekt eller at der har været en tilfældig sammenhæng?

Jeg siger ikke at personer der oplever en effekt skal holde med at spise kosttilskud, men jeg synes at ovenstående er en yderst relevant pointe at være bevidst om. Dette er uanset om det gælder kosttilskud, zoneterapi eller healing.

Link to comment
Share on other sites

Den periode i mit liv jeg tog flest kosttilskud var den periode jeg har været mest syg. Omvendt har jeg aldrig spist så få kosttilskud som jeg gør nu og tilsvarende har jeg aldrig haft det så godt. Betyder det så at kosttilskud gør mig syg? Det er sansynligheden nok ikke ret stor for. Langt mere sansynligt er, at det er faldet sammen med en række andre "påvirkninger" i mit liv, hvoraf nogle eller en kombination af nogle har haft indflydelse på mit helbred - god som dårlig.

Vi ser det gang på gang, at man kæder noget sammen, uden at der er hold i det. F.eks. at et øget proteinindtag øger muskelmassen - nej, det gør det ikke, men det gør det øgede energiindtag der associeret med et proteinindtaget. Den eneste måde at kunne sige om der reelt er en sammenhæng eller ej er at teste det gennem flere RCT. Når så langt størstedelen viser ingen effekt- hvad er så mest sansynligt - at der er en reel effekt eller at der har været en tilfældig sammenhæng?

Jeg siger ikke at personer der oplever en effekt skal holde med at spise kosttilskud, men jeg synes at ovenstående er en yderst relevant pointe at være bevidst om. Dette er uanset om det gælder kosttilskud, zoneterapi eller healing.

Enig med dig på en del punkter. Jeg er meget skeptisk for det meste mod alle former for kosttilskud, men synes nu det der kør fint for mig. Placebo effekten ses mest hos patienter hvor man ved at psyket har en rigtigt stor rolle, så som smertepatienter, hjerte-, allergi/astma-, mave/tarm- og hudpatienter. Og så psykiatriske. Typisk har de også et problem, som de får at vide at den pille de tager hjælper på. Sådan havde jeg det ikke før jeg tog de her.

At jeg havde en effekt på nogle punkter og at Poul havde på andre, kan måske også have at gøre med hvor vi havde en "mangel". Poul fik øget appetit - det gjorde jeg ikke. Men Pouls appetit var også dårlig, hvorimod min altid været fremragende :4mewantfood:. Så et eller andet samspil mellem POMC, serotonin, grehlin mv fungerede ikke hos Poul som hos mig. Præcis som kun nogle astmatiker har effekt af betapred, men ikke dem som ikke har komponenten stimulering af betareceptorene i sygdommen.

Og den evt skadelige effekt af at køre de høje doser ned? Tja, jeg tror også der er mange af os som tager sol for velbefindende, eller drikker kaffe af den samme grund. Alle laver vi vel et eller andet som andre kan sætte et finger på, hvis de ville :smile:

Link to comment
Share on other sites

Keld døjede tidligere med fordøjelsesproblemer, men efter at være begyndt med XZY er det helt ovre. Inga har længe haft problemer hovedpine, men så begyndte hun at tage XZY og siden har hun ikke oplevet hovedpine. osv.. Nej, seriøst mener jeg at det er meget meget usansynligt at et enkelt kosttilskud lige går ind og afhjælper forskellige problemer hos forskellige personer baseret på de studier som jeg har kendskab til, med mindre det er et nyt vidunderprodukt.

Da ingen af os kan bevise hverken det ene eller det andet, er det blot lidt snak frem og tilbage, men kunne da godt tænke mig at høre om du kender til nogen som helst videnskabelige studier der faktisk kan bakke det lidt op?

Hvorfor er du skepsis overfor kosttilskud, når du og flere du kender er overbeviste om en klar positiv effekt? - synes det virker lidt dobbeltmoralsk, men misforstår dig nok.

ps. ved nærmere eftertanke fremstår det nok mere sort/hvid end jeg mener. Jeg vil ikke afvise at kosttilskud kan give en beskeden effekt på nogle områder og kan det helt klart ved reel mangel.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere besvaret har atleter med fysisk hård træning brug for vitamin/mineraltilskud - til restitution/muskelvækst/energi m.m. Jeg kan i hvertfald tydeligt mærke en positiv effekt ved at tage ekstra vitamin: større energi/overskud.

Jeg bruger det mærke der hedder "Omnimin" fra et firma der hedder Biozym. Det bedste jeg endnu har prøvet!!! Kan købes i Matas - fik det anbefalet af min egen læge :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere besvaret har atleter med fysisk hård træning brug for vitamin/mineraltilskud - til restitution/muskelvækst/energi m.m. Jeg kan i hvertfald tydeligt mærke en positiv effekt ved at tage ekstra vitamin: større energi/overskud.

Jeg bruger det mærke der hedder "Omnimin" fra et firma der hedder Biozym. Det bedste jeg endnu har prøvet!!! Kan købes i Matas - fik det anbefalet af min egen læge :bigsmile:

Der er ikke nødvendigvis behov for et tilskud. Der er for nogle vitaminer og mineraler et lidt højere behov, hvilket er vist i mange studier at blive dækket fuldt ud hvis energibehovet dækkes med en sund og varieret kost. Tilskud bliver nødvendigt i de tilfælde hvor kosten er for ringe eller at energibehovet ikke dækkes.
Link to comment
Share on other sites

Keld døjede tidligere med fordøjelsesproblemer, men efter at være begyndt med XZY er det helt ovre. Inga har længe haft problemer hovedpine, men så begyndte hun at tage XZY og siden har hun ikke oplevet hovedpine. osv.. Nej, seriøst mener jeg at det er meget meget usansynligt at et enkelt kosttilskud lige går ind og afhjælper forskellige problemer hos forskellige personer baseret på de studier som jeg har kendskab til, med mindre det er et nyt vidunderprodukt.

Da ingen af os kan bevise hverken det ene eller det andet, er det blot lidt snak frem og tilbage, men kunne da godt tænke mig at høre om du kender til nogen som helst videnskabelige studier der faktisk kan bakke det lidt op?

Hvorfor er du skepsis overfor kosttilskud, når du og flere du kender er overbeviste om en klar positiv effekt? - synes det virker lidt dobbeltmoralsk, men misforstår dig nok.

ps. ved nærmere eftertanke fremstår det nok mere sort/hvid end jeg mener. Jeg vil ikke afvise at kosttilskud kan give en beskeden effekt på nogle områder og kan det helt klart ved reel mangel.

Jeg kan da se hvad jeg kan finde, når jeg har tid at søge efter det :smile:

Grunden til at jeg er meget skeptisk overfor kosttilskud er meget fordi at jeg har en veninde som læser til fytolog og har nogle gang overbevist mig at prøve såvel det ene som det andet men jeg har aldrig kunnet mærke nogen som helst forskel. Desuden tror jeg at det er noget som hænger i fra al lære om ernæring man haft siden folkeskolen. "Sund og varieret mad er altid nok". Jojo, for de fleste og det er det også helt klart for ikke at der skal opstå mangel på noget. Men det er heller ikke det jeg betvivler, jeg tror bare at man kan få ekstra ud af det, hvis man "overdoserer" lidt. Man kan klare sig fint med 0,8 g protein per kg kropsvægt, men man kan se forskel på hvis man øger det (dok en øvre grænse).

Men at jeg tager det her kosttilskud er simpelthen fordi jeg synes jeg kunne mærke en forskel. Nogle gang er effekten også lidt sjov, hvorfor jeg vælger at køre et eller andet ned. F eks får jeg vildt krullet hår af hørførolie, så det drikker jeg hellere end fiskeolie, som jeg ikke får krullet hår af :smile: (Selv om Smørhul måske synes jeg er en idiot som gør det)

Men jeg skal kigge efter studier, hvis du vil se det. Ellers synes jeg du skal låne Bill Starrs bog og læse hans kapitel om ernæring - det er meget interessant på flere punkter end vitaminer og mineraler. Selv om man er diætist :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Linis, jeg går du fra, at det kun er en talemåde, når du tror, at nogle er idioter i mine øjne. Fordi der er jo ingen, som er idioter. Vi alle forsøger jo blot at få gavn af de olier, vitaminer m.m., som vi indtager. Det kan jo aldrig være idiotisk. Det har jeg respekt for.

Jeg tror, at mange af succes-historierne ved at tage et bestemt tilskud tit skyldes placeboeffekten. Under alle omstændigheder er det ikke bevis på produktets effekt, når man hører at nogle personer har fået det meget bedre v.h.a. et produkt.

M.h.t. multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin har den altid været kendt for at være mere bredtdækkende end de fleste andre piller. Den indeholder nemlig flere mineraler, som sjældent ses på andre pillers varedeklarationer. I starten var der vist ovenikøbet endnu et sjældent mineral i. Måske kan dette give en vis positiv effekt af Omnimin. Hvad ved jeg?

En anden spændende ting ved Omnimin er, at flere af dens mineraler er aminokelerede. Førhen var den type mineraler noget af det fineste, som man kunne købe, i de alternative kredse i helsekost-butikker. Det var den type, som nogle af os gik efter.

Jeg var selv en af de personer, der gik efter den type mineraler. Lige indtil at Susanne Bugel omtalte/viste et bestemt forsøg med aminokeleret jern, som var faldet negativt ud. (Jeg mener, det var jern. Ellers var det et andet aminokeleret mineral). Susanne Bugel har bl.a. arbejdet på KVL-landbohøjskolen. Efter den dag har jeg som privatperson holdt mig væk fra denne type af mineraler. Men som "kostvejleder" kan jeg ikke vurdere, om de aminokelerede mineraler i Omnimin er bedre eller dårligere end andre typer.

Med andre ord skal man tænke på, at Omnimin adskiller sig fra andre mærker på 2 punkter, som kun sjældent omtales. Dels indeholder de flere sjældne mineraler i forhold til varedeklarationen. Dels er der bl.a. tale om aminokelerede typer ved nogle af mineralerne. Om dette nødvendigvis er fordele, skal jeg ikke vurdere.

Vital-rådet og Omnimin-tilhængerne har kraftigt kritiseret myndighedernes etablerede ADT-værdier (Anbefalet Daglig Tilførsel). På Vitalrådets hjemmeside kan man læse mere om dette. Min personlige mening er, at Vitalrådet virker lige så troværdig som myndighedernes etablerede eksperter.

Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Linis, jeg går du fra, at det kun er en talemåde, når du tror, at nogle er idioter i mine øjne. Fordi der er jo ingen, som er idioter. Vi alle forsøger jo blot at få gavn af de olier, vitaminer m.m., som vi indtager. Det kan jo aldrig være idiotisk. Det har jeg respekt for.

Jeg tror, at mange af succes-historierne ved at tage et bestemt tilskud tit skyldes placeboeffekten. Under alle omstændigheder er det ikke bevis på produktets effekt, når man hører at nogle personer har fået det meget bedre v.h.a. et produkt.

M.h.t. multi-vitamin/mineral-pillen Omnimin har den altid været kendt for at være mere bredtdækkende end de fleste andre piller. Den indeholder nemlig flere mineraler, som sjældent ses på andre pillers varedeklarationer. I starten var der vist ovenikøbet endnu et sjældent mineral i. Måske kan dette give en vis positiv effekt af Omnimin. Hvad ved jeg?

En anden spændende ting ved Omnimin er, at flere af dens mineraler er aminokelerede. Førhen var den type mineraler noget af det fineste, som man kunne købe, i de alternative kredse i helsekost-butikker. Det var den type, som nogle af os gik efter.

Jeg var selv en af de personer, der gik efter den type mineraler. Lige indtil at Susanne Bugel omtalte/viste et bestemt forsøg med aminokeleret jern, som var faldet negativt ud. (Jeg mener, det var jern. Ellers var det et andet aminokeleret mineral). Susanne Bugel har bl.a. arbejdet på KVL-landbohøjskolen. Efter den dag har jeg som privatperson holdt mig væk fra denne type af mineraler. Men som "kostvejleder" kan jeg ikke vurdere, om de aminokelerede mineraler i Omnimin er bedre eller dårligere end andre typer.

Med andre ord skal man tænke på, at Omnimin adskiller sig fra andre mærker på 2 punkter, som kun sjældent omtales. Dels indeholder de flere sjældne mineraler i forhold til varedeklarationen. Dels er der bl.a. tale om aminokelerede typer ved nogle af mineralerne. Om dette nødvendigvis er fordele, skal jeg ikke vurdere.

Vital-rådet og Omnimin-tilhængerne har kraftigt kritiseret myndighedernes etablerede ADT-værdier (Anbefalet Daglig Tilførsel). På Vitalrådets hjemmeside kan man læse mere om dette. Min personlige mening er, at Vitalrådet virker lige så troværdig som myndighedernes etablerede eksperter.

Jan, Projekt Smørhul

Ja, det var kun en talemåde :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share