Overbelastningsskade igen i knæene.


R0mme1
 Share

Recommended Posts

Jeg har døjet med en overbelastingsskade i knæene, i cirka 6 måneder, da skaden så var væk, og benene klar igen. Begyndte jeg med at Squatte igen. Nu er det 2½ måned siden jeg begyndte squatte igen.

Min styrke før min første overbelastningsskade, var på de 5x125 kg Full Squat.

Styrken nu er på: 9x96 - 4 x 111 kg i Full Squat.

Nu er problemet at jeg iløbet af de seneste dage, er løbet ind i smerter i knæene :mad: det føles præcis som før. Så jeg frygter det værste, og vil holde op med at træne ben - men er det den korrekte ting at gøre? Eller skal jeg bare køre med længere pauser imellem træningerne, eller kun køre med progression i bentræning. Måske noget helt andet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nu er problemet at jeg iløbet af de seneste dage, er løbet ind i smerter i knæene :mad: det føles præcis som før. Så jeg frygter det værste, og vil holde op med at træne ben - men er det den korrekte ting at gøre? Eller skal jeg bare køre med længere pauser imellem træningerne, eller kun køre med progression i bentræning. Måske noget helt andet?

Det vil være bedst for dine knæ at ophøre med squat-øvelser. Det vil kun forværre tilstanden og du risikerer en nærmest irreversibel inflammation, der over en årrække vil forøge risikoen for unødig slid på bløddelene i knæet.

Det fremgår ikke af dit indlæg hvilken behandling, du tidligere har modtaget,- udover ændret træning.

Nogle patienter har ved overbelastningsskader god effekt af behandling med binyrebarkhormon-injektioner, men det er symptomatisk behandling og ingen mirakelkur. Genoptager du herefter blot træningen efter en pause, vil problemerne sandsynligvis blot vende tilbage og du risikerer blot forværring.

Og da dine smerter er returneret ved genoptagelse af squat-øvelser, må du nok indstille dig på, at din UE-træning fremover skal være af mindre belastende karakter, herunder mindre vægt og andre øvelser, der ikke stresser knæene, som squat desværre ofte gør. Ikke alle er fysisk (knæ) fra naturens side i stand til at udføre squat.

Du kan også forsøge med en længere periode med (symptomatisk) NSAID (diclofenac/aceclofenac er godt) og nedsat træning, der kan holde en evt. inflammation/smerter væk, men det helbreder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share